نگاه خیلی ساده ای وجود دارد که هر شغلی نیازی به یک اعتبار و منابع دارد و پول می خواهد.

وزیر کار و امور اجتماعی در گفت و گوی تفصیلی با خبرآنلاین اظهار داشت: خوشبختانه در سال 90، ظرفیت های صندوق توسعه ملی هم طبق سخنان رییس جمهوری در خدمت امر اشتغالزایی کشور قرار می گیرد. این منابع، منابع خوبی است. حدود 30 هزار میلیارد تومان اعتبار است که قاعدتا ورود این حجم نقدینگی به کشور مخصوصا به صورت نظارت و مدیریت شده یک تحرک بسیاری خوبی به بازار کار می بخشد و موجب رونق بازار کار می شود. به هرحال مجموعه داشته ها و امکانات ما و تجربه های خوبی که تاکنون کسب کرده ایم، بسیار ما را دلگرم می کند و امیدهای ما را برای رفع معضل بیکاری و تحقق یافتن اهداف ما در این بخش تقویت می کند.

شیخ الاسلامی افزود: یک نگاه خیلی ساده ای وجود دارد که هر شغلی نیازی به یک اعتبار و منابع دارد و پول می خواهد، در حالی که واقعا موضوع این طور ساده نیست. ما ظرفیت های خیلی زیادی در کشور داریم که بدون تزریق نقدینگی قابل توجه ای احیا می شود. ظرفیت های معطل و مغفولی در اشتغال وجود دارد که احیای آن ها خیلی درگیر مسائل مالی نیست. شما حساب کنید مثلا اگر ما مقررات صادرات و واردات را مقداری دستکاری کنیم و واردات را به کشور کنترل و مدیریت کنیم، این معنایش آن است که تولید داخل مزیت رقابتی پیدا کرده و طبعا برای بازار توجیه پیدا می کند و چرخ های آن کارخانه به حرکت درمی آید و هم شاغلان موجود کار خود را انجام می دهند و هم چه بسا افراد جدیدی به کار مشغول می شوند. یا اکنون برخی از کارخانه ها و تولیدی های ما هستند که کمتر از ظرفیت اسمی خودشان کار می کنند. در حد 60 درصد، 50 درصد و حتی 30 درصد.

وی تاکید کرد:اگر این ها بازار مناسبی داشته باشند، چه در داخل کشور و چه در خارج کشور بدون اینکه نیاز اولیه منابع بانکی داشته باشند، می توانند تولید خود را افزایش دهند و اشتغال خود را هم توسعه بدهند. بنابراین مشکلات ما منحصر به منابع مالی نمی شود. به خیلی از موضوعات دیگری که جنبه نرم افزاری و در واقع شاید برنامه ریزی، مدیریتی و  قانون گذاری و نظایر آن دارد هم برمی گردد و البته مسائل مالی هم همچنان موضوعیت دارد.

مشروح این گفت و گو را می توانید اینجا مطالعه کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =