۵۷ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳

پلی که بحرانی خواهد شد

فریبرز ناطقی‌الهی
پلی که بحرانی خواهد شد

سالهاست که درباره ضعف های حوزه کاری خودم در جوامع علمی و خبری می نویسم و هشدارهای لازم را گوشزد می کنم البته در حد توان و بضاعت ناچیز خودم.

ناگفته نماند این هشدارها همه جدی و بر اساس استنادات علمی و محکم نوشته و تحریر می شود و اصلا جنبه نوشتن برای نوشتن ندارند، بلکه دردهای اساسی کشور را مطرح می کنند. در همین راستا، بارها نوشته ام که چه چیزی یک کشور را نابود می کند، فکر کنم سال ٩٦ بود که از وضعیت نگران کننده اموزش عالی نوشتم و به دو چیز بسیار مهم در ان اشاره کردم: چه چیزی یک کشور را نابود می‌کند؟

سقوط توان فنی و مهندسی در کشور و عدم توانایی در درک صحیح از مدیریت بحرانها ؟ در سال ٩٨ دوباره با متنی تکمیلی سعی کردم موضوع را کمی  روشنتر بیان کنم ( اینجا )

چند سال پیش چند گزارش و یادداشت هم در خصوص پل طبقاتی صدر و خطرات محتمل نوشتم که در زیر می خوانید:

مستنداتی که ثابت می‌کند باید نگران ویرانی طبقه دوم بزرگراه صدر در زلزله تهران بود
و همچنین:
هشدار: طبقه دوم اتوبان صدر در زلزله تهران ویران می‌شود
و باز هم:
مکاشفات یک مهندس‌زلزله از ایمنی پل‌صدر؛ آب‌روان زیر پایه‌های پل مخرب‌تر از زلزله/ برج‌های روی آب!

چندین یادداشت دیگر هم در همین مسایل هست که فکر نمی کنم نیازی برای آوردن انها در اینجا باشد.حقیقتا هر دو حدس حقیر در آن سالها کاملا درست بوده و برایم جالب است که هر دو موضوع بدون کوچکترین انگیزه ای از بازخورد مسایل علمی کماکان جلو می رود و اصلا در کشور فردی یا سازمانی یا ... علاقه ای به جلوگیری از این فجایع خیلی روشن را ندارد!  البته افراد، سازمانها، ادارات، ... در زمان سخنوری بسیار زیادند ولی در زمان لازم نمی دانم کجا ناپدید می شوند! در مورد مدیریت بحرانها، تجربه، مشکلات و مسایل بحرانهای طبیعی و بخصوص کرونا در کشور را بارها در بحث ها متفاوت اورده ام( اینجا)

مشکلات و مسایل فنی نیز بسیار زیاد در یادداشتهایم بحث کرده ام ولی یک نمونه بسیار بارز ان امروز توجه حقیر را بطور بسیار زننده ای جلب کرد، پایه پل آزاد راه تهران شمال در قلمروی حمله آبشار و آب های روان! 
چند تصویر از آبشار جاری بر روی پایه پل


چه کسی این پل را طراحی کرده است؟ چه کسی آن را تایید کرده؟ چه کسی آن را ساخته؟ چه کسی نظارت آن را کرده و چه کسی اجازه بهره برداری به آن داده است؟!

نمایی نزدیک از فوندلسیون و بستر سنگی آن و وضعیت بسیار خاص ژئومورفولوژیک منطقه

آیا تصور می شود این سنگ و این پایه با ستون بیست سی متری در مقابل چنین تند آبی سالها پایدار خواهد بود؟ زهی خیال باطل ! می دانم که بنده بعنوان یک معلم هیچوقت چنین درس هایی را در دانشگاه در کلاس های طراحی خودم یاد نداده ام، حقیقتا تصور هم نمی کنم هیچ استادی در دانشگاه چنین کاری را کرده باشد ! پس چگونه این چنین موضوع بزرگ و حقیقتا عظیمی نادیده گرفته شده است !

یک قطعه بسیار حجیم دال بتنی به دلایل نامعلوم در پایه پل و در مسیر آب آبشار !

امیدوارم مسولین امر هر چه سریعتر نسبت به حداقل، تغییر مسیر آبشار زیبا و تخریب محیط زیست آنجا و اب جاری فعلا اقدام نمایند و در مرحله بعدی فکری اساسی برای ان بکنند وگرنه بزودی بحرانی از نوع سازه ای خواهیم داشت.
یاد آور می شوم، این پل بصورت کاملا اتفاقی رویت شد و این یادداشت برای آن تنظیم شد که انشا الله فکری به حال آن خواهد شد، نگرانی بنده از حجم زیادی از این ساخت و سازهای غیر فنی است که در این سالها بدون دقت های لازم در حال احداث در تمام زمینه ها عمرانی، مکانیکی، برقی و تاسیساتی است که مطمئنم در آینده نزدیک، کشور را با انبوهی از مسایل غیر قابل جبران مواجه خواهند کرد. همیشه بعد از آخرین یادداشتم به خودم می گویم تا مدتی نمی نویسم و حرص نمی خورم ولی آیا می شود؟ شما قضاوت کنید.
با تشکر از همکار ارجمندم، مهندس کامیار شریف زاده در ارسال اطلاعات تکمیلی

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1384664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهیلا IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    همیشه مقالات شمارا میخوانم در صورتیکه هیچ دانشی از این مقوله ها ندارم.ولی واقعیت امر را شما بدرستی بیان مینمایید. وقتی ورود به دانشگاه سخت و خروج از آن آسان باشد بهتر از این نمیشود. آقایان مسوول هم فقط افتتاح میکنند و هیچ سوالی از سازنده در خصوص نحوه ساخت نمیپرسند.واقعا جان آدمیزاد هیچ ارزشی ندارد در این مملکت. فقط بدنبال پرکرن جیبشان هستند واقعا متاسفم