۱۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
تنها راه ممکن برای مدیریت بحران کرونا در تهران

مدتی است یعنی دقیقا از ابتدای اسفند با فعالیت رسمی ویروس کرونا در کشور بنده هم برای انتقال انچه می دانم به عنوان یک معلم در این زمینه فعال شده ام.

با امید اینکه موثر در جلوگیری از اسیب های این ویروس مهلک در این کشور خاص باشم، انشا الله. یادداشت های زیادی طی این مدت نوشته ام که البته نا گفته نماند تمام وقت و فکر بنده را مشغول کرده ولی از هر طرف به ان نگاه می کنم این مردم "دوست" ارزش هر خدمتی را دارند، امیدوارم این مرقومه ها در راستای خدمت به "دوستان" محسوب شود.

در ضمن با دنبال کردن اخبار بصورت روزانه الحمدالله اثرات ناقابل این نوشته ها را کاملا شاهدم لذا خداوند را شاکرم. در همین وادی و مدیریت کرونا در تهران مواردی را در یادداشت قبلم و یادداشت های دیگرم اورده ام ( اینجا ) که از تکرار آنها در اینجا ممانعت می کنم و در عوض به نکته ای که تصور می کنم مدیریت محترم کمیته کرونای شهر تهران آقای دکتر زالی و شهردار تهران، آقای دکتر حناچی  در دستور کار خود می بایستی قرار دهند بصورت مختصر اشاره و اکتفا می کنم.

مسلما جهت تامین نیاز های مدیریتی تحت فرماندهی واحد در سطح ملی تصمیماتی گرفته می شود که بصورت کلان قابل استفاده کمیته تهران نیز باید قرار بگیرد که انشا الله این امر جاری است با مسایل و مشکلاتی که عملا قابل رویت می باشد ولیکن تحت یک نظام هماهنگ بودن بهتر از دنبال نکردن اقدامات هماهنگ در سطح ملی است.
مهم است که کلیه این فرماین در داخل ستاد تهران به کانال های مربوطه انتقال و در صورت نیاز به فراخور شرایط تهران به عنوان یک ابر شهر و بخصوص پایتخت ١٢ ملیونی و با سایه مستقیم کمیته ملی به مرکزیت تهران و شناخت کاملی که شهرداری تهران از امکانات خود دارد تطابق داده شود.

تا این قسمت که چاره ای نیست و می بایستی دنبال کرد! ولیکن در این مرحله از بحران کرونا و شهر تهران اقدامی می بایست مد نظر گیرد که هم تامیین کننده نیازهای کمیته ملی باشد هم نقش مستقیم شهر تهران (city input) در ان هویدا باشد. اینجاست که یاداور میشوم با توجه به شرایط کنونی کرونا در تهران بهترین کار تقسیم فرایند در داخل شهرداری های ٢٢ گانه مناطق است و در وحله عملیاتی تر در ناحیه ها و سپس محله ها !

این مطلب زمانی بصورت کامل قابل مدیریت خواهد بود که اخبار از طریق هر وسیله ای (رادیو، تلویزیون، ...) فقط درباره مسایل کمیته ملی صحبت و اطلاع رسانی نماید و بقیه اطلاع رسانی بصورت محلی توسط برنامه های کمیته تهران و شهرداری نواحی صورت پذیرد. اعم برنامه ها همان برنامه های ملی، بقیه راهکارها توسط کمیته تهران بر اساس شناخت نیازهای محلی و نواحی باید صورت پذیرد. مسلما در اینجا وارد جزییات بیشتر در سطوح محلی شدن تا حدودی بی معنی خواهد بود البته کمک مساجد محلی و تشکیل کمیته های محلی درمانی با ساکنینی که داری تخصص های درمانی در محل هستند و ... مد نظر می باشد، این محتوا همواره در اینده و بحران های بعدی یک تجربه بی نظیر جهانی را برای مدیریت این ویروس و سوانح دیگر از جمله "زلزله" برای ابر شهر تهران به ارمغان خواهد اورد. دیگر شهرهای بزرگ کشور نیز از همین الگو در این برهه از آزاد سازی فعالیت های شهری در رابطه با کرونا می توانند بهره بگیرند، انشا الله کمکی باشد.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1376930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    مطلب پر مغزی میباشد انشاالله خداوند به شما طول عمر عنایت بفرماید
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    وقتی قدرت و ثروت دست کسانی دیگر است هر حرکتی باید با تایید حضرات باشد
  • وطن دوست GB ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 0
    در واقع طبق فرمایش شما مدیریت در مقیاس های ملی و کشوری و استانی و شهری و محلی بایستی صورت بگیرد.