۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
کرونا و تحرکات مشکوک در منطقه

در حالی که شیوع کرونا توجه‌ جهانیان را به خود جلب کرده ، برخی تحرکات مشکوک در غرب آسیا، بطور خزنده در جریان است.

رژیم صهیونیستی در فضای غلبۀ خبری کرونا بر دیگر مسائل،، اقدامات خود برای اجرائی ساختن طرح معامله بزرگ قرن را دنبال می کند. بعد از تشکیل کابینه ائتلافی اضطراری در اسرائیل، قرار است نتانیاهو برنامه الحاق کرانه باختری به سرزمین­های اشغالی را در ماه خرداد ( ژوئن)  برای تصویب به دولت و پارلمان ارائه کند. یازده تیرماه (اول جولای) نیز مجلس اسرائیل این مساله را به رای­گیری می گذارد. پس از تصویب مجلس، رژیم صهیونیستی موظف به ضمیمه کردن چهل درصد از قلمرو فلسطینی­ها در کرانه باختری به مناطق تحت اشغال خود خواهد شد. با این وضعیت، فلسطینی­ها با دارا بودن فقط شصت در صد از کرانه باختری، صاحب کشوری محصور در محدوده اشغالی اسرائیل خواهند شد و حتی مرزهای خود را نمی­توانند کنترل ­کنند. صهیونیست­ها تلاش دارند با اجرای این طرح بیش از گذشته فلسطینی­ها را محصور و محدود نمایند. با توجه به نیاز حیاتی رژیم صهیونیستی به منابع آبی کرانه باختری، یکی از مهمترین تبعات الحاق کرانه باختری به اسرائیل، کمبود منابع آبی در فلسطین است. در این شرایط، وضعیت برای فلسطینی­ها، فاجعه بارخواهد شد. آمریکائی ها کمافی السابق حامی اقدام رژیم صهیونیستی بوده و سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد ما کرانه باختری را بخشی از اسرائیل می­دانیم. فریدمن سفیر آمریکا در تل آویو نیز موظف به حمایت از اسرائیل جهت پیشبرد طرح شده است.

تحول دیگر، بازگشت فعالیت های داعش به شبکه های اجتماعی با استفاده از تمرکز جهان بر روی موضوع کرونا است. مرکز رسانه های دیجیتال DMC از رشد و افزایش تعداد حساب های اعضای داعش و طرفداران آنها در شبکه های اجتماعی و به ویژه در فیسبوک خبر داد. اعضای گروه داعش و طرفداران آنها از این فرصت بهره برده و حساب های جدیدی را ایجاد کرده و از طریق فضای مجازی، عملیات های تروریستی خود را هدایت می کنند.

این گروه ترویستی، با حمایت آمریکا و عربستان در حال بازسازی نیروهای خود در عراق است. استان های کرکوک، صلاح الدین، دیاله، الانبار و نینوای عراق طی چند هفتۀ گذشته ، شاهد حملات داعش علیه نظامیان و غیرنظامیان بوده اند. گروه تروریستی داعش جمعه شب نیز به نیروهای الحشدالشعبی شبیخون زد که با واکنش سریع و جدی این نیروها مواجه شد. نیروهای آمریکایی با انتقال تروریست‌های مسلح داعش از سوریه به عراق، در صدد استقرار مجدد آنها در این کشور هستند. آمریکا وجود داعش را بهانه‌ای برای استمرار حضور خود در عراق می‌داند و با کمک واشنگتن، تسلیح و آموزش گروهک‌های داعشی در جریان است. شرایط سیاسی عراق از جمله استعفای نخست وزیر نیز فضا  را برای جولان داعش فراهم کرده است.

آمریکا تحرکات خود را برای حمایت از رژیم صهیونیستی در سوریه  نیز افزایش داده و گروه های تروریستی به نیابت از واشنگتن فعالیت می کنند. دولت ترامپ با توسل به گروههای مسلح تروریستی همچون داعش و القاعده، آنها را برای اقدام علیه دولت سوریه و تأسیسات حیاتی این کشور تشجیع می کند. اگرچه راه های مواصلاتی داعش مسدود و این گروه در محاصرۀ محور مقاومت قرار دارد اما از حمایت لجستیکی ترکیه برخوردار است.

در یمن، علیرغم توافق بر آتش بس، حملات ائتلاف سعودی به مناطق غیرنظامی ادامه دارد. کشورهای اسلامی و سازمان ملل متحد نیز با سکوت خود، پشتیبانی از حکام سعودی را ادامه می دهند. جنگنده های ائتلاف سعودی-آمریکایی در تحرک تازۀ خود با هدف گرفتن و انفجار کامیون های حامل کالا و دارو، برگ دیگری بر جنایات خود افزوده اند.
توجه به این شرایط و مقابله با طرح آمریکا، اسرائیل و عربستان در غرب آسیا و بخصوص اجرائی شدن طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری، مناسب است در عرصه دیپلماسی عمومی، رسانه های انقلاب و صاحبنظران متعهد، فعال شده و به افشای پشت صحنه های تحرکات بپردازند. در حوزه دیپلماسی رسمی نیز وزارت امورخارجه می تواند از طریق رایزنی با کشورهای مسلمان و فعال سازی نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل متحد،جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی با افزایش اقدامات دیپلماتیک، مانع از تحقق اهداف رژیم صهیونیستی، مقابله با تروریسم در عراق و سوریه و مهار جنایات سعودی گردد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1384258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =