۰ نفر
۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱

تحقیقات جدید نشان می‎دهد مردان باستان بسیار قبل از آن‌چه تصور می‌شد کنترل آتش و استفاده بهینه از آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای قرارگیری در مسیر تمدن فرا گرفتند.

ابوالفضل کریمی: بعد از بازبینی 141 مکان باستانی در سراسر اروپا، دانشمندان متوجه شدند استفاده دائمی از آتش بین 300 تا 400 هزار سال پیش آغاز شده است.

به گزارش دیلی‌میل، با وجود آن‌که شواهدی از زندگی انسان‌های اولیه، نزدیک به یک میلیون سال پیش در اروپا وجود دارد، محققان هیچ مدرکی که نشان بدهد آن‌ها بیش از 400 هزار سال پیش از آتش استفاده می‌کردند یافت نشده است.

ویل روبروکس از دانشگاه لیدن در هلند و پاولا ویلا از دانشگاه کلورادو در این باره می‌گویند: «الگوی کشف شده یکی از روشن‌ترین و البته جالب‌ترین یافته‌هایی است که نشان می‌دهد مردم باستان چگونه توانستند در آب‌ و هوای سرد اروپا زنده بمانند. البته در این جا سوال دیگری هم مطرح می‌شود که این مردم قبل از کشف آتش چگونه با آب و هوای سرد کنار می‌آمدند.»

محققان معتقدند شاید داشتن یک زندگی بسیار فعال و رژیم غذایی پر پروتئین به انسان‌های آن دوره کمک کرده تا بتوانند خود را با آب و هوای سرد تطبیق بدهند.

قبل از این دوره نیز مکانی باستانی در فلسطین اشغالی کشف شده بود که دارای شواهدی دال بر استفاده مداوم از آتش دارد. مکان‌هایی در آفریقا هم وجود دارند که نشان دهنده استفاده گاه و بیگاه انسان‌ها از آتش بوده است.

یکی از افرادی که در مورد تاریخ کنترل آتش هنوز به قطعیت نرسیده، باستان‌شناس ریچارد رانگام، نویسنده کتاب "چگونه غذا پختن ما را انسان کرد" است. او معتقد است که شاید بیش از دو میلیون سال پیش، انسان‌ها یاد گرفتند که غذای خود را بپزند. با این کار مواد مغذی کافی برای آغاز یک دوره تکاملی فراهم شده که زمینه ساز مغزهای بزرگ‌تر و به عرصه آمدن انسان‌های مدرن امروزی شد.

دکتر رانگام معتقد است در طول زمان استخوان‌های سوخته یا خاکسترها از بین رفته یا پراکنده شده‌اند و به همین دلیل ما شواهدی که نشان دهنده استفاده انسان‌های باستان در تاریخ‌های قبل‌تر از آتش باشد را در دست نداریم.

اما دکتر ویلا در این باره می‌گوید:« شواهدی از استخوان‌های سوخته در قارهای آفریقای جنوبی در بیش از یک میلیون سال پیش وجود دارد که این موضوع نشان می‌دهد استخوان‌های سوخته می‌توانند در گذر زمان حفظ شده و باقی بمانند.»

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =