جوشش بهاری چشمه‌ها و چاه‌های کشاورزی خراسان شمالی

ایرنانوشت : بارش‌های بهاری هفته‌های اخیر در خراسان شمالی موجب جوشیدن چشمه‌ها و چاه‌های کشاورزی این استان شده که البته به گفته کارشناسان کشاورزی، این وضعیت موقتی است و به‌زودی از جوشش خواهد افتاد.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: بارش های اواخر اسفند پارسال و فروردین امسال وضعیت آب استان را از حالت قرمز به عادی تبدیل کرد که این بارش ها در این ایام باعث پر آب شدن رودخانه های دائمی و جاری شدن رودخانه های فصلی و همچنین جوشش چشمه ها و روان شدن آب در قنات ها شده است.

مهندس سیدابراهیم سیدی گفت: پرآب شدن چشمه ها و قنات ها به سرعت ایجاد نمی شود، بلکه باید چندین سال در فصل های مختلف میزان بارندگی ها به خصوص برف به وضعیت مطلوبی برسد تا در جوشش و آبدهی چشمه ها پایداری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون به صورت سطحی جوشش چشمه ها در اراضی کشاورزی استان به چشم می خورد، افزود: نفوذ آب در مناطق بالادستی، باعث جاری شدن آب در چشمه های پایین دست شده است که بعضا حتی در این ایام چشمه هایی جدیدی نیز جان گرفته و جریان یافته اند که این امر سطحی و گذرا است و چندان نخواهد پایید.

سیدی با بیان اینکه میزان بارش باران در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد کاهش یافته است، گفت: البته این بارش ها در مقایسه با دوره بلندمدت از افزایش ۱۵ درصدی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه طبق پیش بینی های اداره کل هوشناسی در اریبهشت نیز بارش های خوبی خواهیم داشت، اظهار داشت: اگر پیش بینی ها تحقق یابد بهره برداران حوزه کشاورزی در تابستان با مشکل و چالش کمتری رو به رو خواهند شد.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه کشاورزان باید مصرف آب را مدیریت کنند، افزود: نباید جوشش سطحی و موقتی چشمه ها مانع مدیریت درست این قشر در بحث آبیاری شود، چرا که هنوز وضعیت جاری شدن آب ها در منابع آبی پایدار نشده است.

سیدی با بیان اینکه کشاورزان در زمان جاری شدن سیلاب می توانند استخرهای ذخیره آب مصنوعی و طبیعی خود را پر آب کنند، اظهار داشت: در آن صورت در زمان نیاز آبی گیاهان و درختان، می توانند از این آب ذخیره  شده برای آبیاری استفاده کنند.

وی بر ذخیره سازی آب های سطحی و اجرای طرح های آبخیزداری برای نفوذپذیری آب در عرصه های منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: اینگونه اقدامات می تواند به مرور منابع آبی را تقویت کرده و میزان آبدهی آن را افزایش دهد.

در استان خراسان شمالی سه هزار و ۱۸۴ چشمه، هزار و ۵۵۷ حلقه چاه عمیق، ۲ هزار و ۴۸۳ حلقه چاه نیمه عمیق و ۶۳۲ رشته قنات وجود دارد.

۸۷.۵ درصد آب های تجدیدپذیر خراسان شمالی در حوزه کشاورزی مصرف می شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.  این استان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و میزان بارش باران سالانه آن ۲۴۰ میلیمتر است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1380036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =