۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
اهداف تحرکات و اقدامات رسانه‌ای و روانی آمریکا در خلیج فارس

اگر چه بیانیه مورخ ۳۱ فروردین ۹۹ روابط عمومی سپاه در زمینه اتفاقی که بین ناوچه های ایرانی و ناوهای آمریکائی افتاده بود کمی دیر صادر شد و موضع گیری بعضی مسئولین سپاه نیز دیرهنگام و نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود!

اما همان اقدامات و مزاحمتهای مطرح شده امریکائی در قبال کشتی جنگی ایران در این بیانیه نیز دیر به افکار عمومیی منتقل شد. یکی از مهمترین جنبه های قدرت نرم که متاسفانه ما کم به تولید آن دست میزنیم و کمتر هم از آن استفاده میکنیم توجیه مناسب، غیر مستقیم، به موقع افکار عمومی و استفاده از این قدرت است! تسریع در اطلاع رسانی هم مردم را در جریان میگذارد و هم نخبگان و رسانه های کشور را تغذیه میکند تا تحلیلهای صحیح تر و واقعی تر ارائه نموده و جو رسانه ائی کشور که برای مردم خوراک فکری تهیه میکنند منفعل نباشد!

در این مصاحبه با روزنامه آرمان یک روز قبل از بیانیه مذکور در تاریخ ۳۰ فرودین ۹۹ گفتم: مانور مشترک آمریکا با دو ناو با تجهیزات کامل پولر و مائوئی، چهار ناوچه و شش هلی کوپتر آپاچی بعد از نقل و انتقالات نظامی در عراق و اروپا قطعا حساسیت ایران و نیروهای ایرانی را در پی داشته و شاید هم نیروهای ایرانی به تحرکات آنها مظنون شده و یا آنها تخلفاتی داشته اند! البته این اتفاقات ممکن است به وفور در خلیج‌فارس به‌عنوان آبراهی حساس و بین‌المللی بیفتد که ایران خود را موظف به حفظ امنیت این منطقه هم برای امنیت آب‌ها و سرزمین خودش و هم انرژی جهان می‌داند. اما به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها و ایالات متحده با اهدافی خاص این موضوع را رسانه‌ای کرده‌ و به آن بال و پر داده و احتمالا" دنبال بهره‌برداری از آن هستند. و تحلیل کردم این کار رسانه ائی یا در ادامه اقدامات آمریکا در عراق است و یا به قصد متشنج نشان دادن خلیج فارس توسط ایران برای:

۱- بالا بردن قیمت نفت که ترامپ به دنبال آنست، ۲- فشار بر ایران و منفعل کردن ما و ۳- جذب کشورهای منطقه و فروش تسلیحات بیشتر به آنها! ولی در مجموع این دو اتفاق اخیر به علت اینکه منجر به درگیری نشده است، نمی‌تواند برای امنیت منطقه خطرناک باشد و منجر به درگیری نمیشود. زیرا اصولا" در چنین صحنه هائی مراحلی طی میشود که به ترتیب اخطار صوتی و صدای ناو ، صحبت در کانال ، سپس تیر اندازی هوائی و در نهایت تیر اندازی مستقیم میشود که در آن مرحله ممکن است به درگیری تمام عیار منجر شود. ولی همانگونه که در فیلم منتشر از سوی آمریکا دیدیم فقط همان مرحله اول صورت گرفت و آمریکا ادعا نکرد که مرحله دوم را نیز انجام داده است.

ضمنا حرف های اقای پمپئو و یا بیانیه ناوگان پنجم آمریکا نیز وجاهت ندارد زیرا به‌طور اصولی روش‌های عملیاتی کشورها را خودشان تعیین می‌کنند و نه دیگران؛ لذا عبور ناوچه‌های ایرانی از نزدیکی ناوهای آمریکایی فی‌نفسه نمی‌تواند تخلفی باشد. باید توجه کرد که تنش در منطقه به نفع ایران نیست و باید در راستای امنیت و آرامش بیشتر گام برداشت. زیرا ممکن است ترامپ از این‌گونه اقدامات به نفع خود و ارتقای جایگاه خود در جهان و داخل آمریکا که به‌دلیل اوضاع کرونا در این کشور زیرفشار افکار عمومی قرار گرفته، استفاده کند.

در آمریکا، افرادی که به دونالد ترامپ رای می‌دهند غالبا اتفاقات داخلی برای آنها اهمیت دارد و کمتر مسائل سیاست خارجی را مورد توجه قرار می‌دهند. برای این قشر مسائل اقتصادی، ‌بیمه و شغل جایگاه مهم‌تری دارد. لذا تیم ترامپ نمیتواند برای حل مشکلات داخلی دست به کار رسانه ائی زده باشد و در این سطح از تقابل، کمتر اهداف رسانه‌ای مورد توجه است. همانگونه که در بیانیه دیر هنگام مذکور آمده اقدامات ایذائی ناوهای آمریکائی زمینه ساز این اقدامات ناوچه های ایرانی بوده ولی در مقابل اقدامات ناوهای امریکائی در منطقه مانور علاوه بر اهداف سه گانه مذکور از جنبه عملیاتی در ادامه تحرکات آمریکا در عراق است تا اعلام کنند در مورد مواضع خود در منطقه جدی هستند و قصد عقب‌نشینی از منطقه را ندارند و در این راستا نیز ممکن است هر اقدامی انجام دهند و موضع‌گیری‌های پس از آن نیز به نظر می‌رسد در این راستا انجام شده باشد. اما مهمترین تبعات نشان دادن سطحی از تقابل و تنش در منطقه و نیز احتمال دیگر از درز خبر و وسعت دادن به ان همانگونه که در بالا آمد میتواند نشان دادن تشنج در منطقه و بالا بردن قیمت نفت باشد که ترامپ خیلی به دنبال آنست تا کمپانیهای تولید نفت شل که از حامیان مالی اصلی ترامپ هستند در استانه انتخابات ورشکسته و یا درآمدشان کم نشود!
* منتشر شده در روزنامه آرمان ملی . ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1379697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =