سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل از تماس تلفنی وزیرخارجه کشورمان با دبیرکل سازمان ملل خبر داد.

خزاعی گفت: ایران با حساسیت مسایل و تحولات منطقه را دنبال می کند و به همین منظور هم آقای صالحی وزیر خارجه درمورد تحولات لیبی و بحرین با بان کی مون تلفنی صبحت کردند.

محمد خزاعی روز پنج شنبه بعد از نشست شورای امنیت در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: هفته گذشته نیز بنده با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل ملاقات کرده و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران را مطرح نمودم.

وی با اشاره به نشست امروز شورای امنیت درباره لیبی گفت : پیش نویس متنی تهیه شده است که مهمترین نکته آن که مورد اختلاف کشورهاست در ارتباط با برقراری حوزه ممنوعیت پروازی در لیبی است.

خزاعی اضافه کرد در یکی از بندهای متن پیشنهادی پیش بینی های لازم به منظور حمله نظامی به آن کشور صورت گرفته است که خود این مطلب امکان دخالتهای نظامی کشورهای دیگر به بحرین را هم ممکن می کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد : برخی از کشورهای عرب حساسیت ویژه ای در این خصوص دارند چرا که این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است ولی از سوی دیگر شماری از اعضا شورای امنیت از این موضوع حمایت می کنند.

وی افزود : اعضا شورای امنیت هم اکنون در وضعیت خاصی قرار گرفته اند از یک سو تمایل دارند تا هر چه سریعتر به کشتار مردم لیبی خاتمه داده شود و قذافی را متوجه کنند که به حقوق مردمش احترام بگذارد و به خواسته هایشان توجه کند و از سوی دیگر نگران ایجاد زمینه دخالت نظامی به دلیل برقراری منطقه ممنوع پروازی هستند و لذا پیش بینی می شود که اختلاف رای جدی در شورای امنیت درباره قطعنامه لیبی وجود داشته باشد.

خزاعی در ادامه به موضوع تحولات بحرین اشاره کرد و گفت : در ارتباط با بحرین به خواسته شورای همکاری خلیج فارس و یا به تقاضای کشور بحرین، عربستان سعودی نیروهای خودش را به آن کشور اعزام کرده است که ما علنا شاهد مداخله نظامی در بحرین هستیم.

وی افزود: کشورهای منطقه تعابیر متفاوتی در مورد این امر دارند ولی ما بر این باوریم که مداخله نظامی در بحرین کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد بلکه روز به روز به تنش ها می افزاید و باعث دخالت سایر قدرت ها در تحولات منطقه می شود.

نماینده دائم ایران افزود : با توجه به حساسیت اوضاع بحرین ممکن است در نشست امروز به آخرین وضعیت بحرین نیز پرداخته شود.

خزاعی تاکید کرد : امیدواریم دولتهای منطقه حساسیت را در نظر بگیرند و اجازه دهند تا مسائل داخلی و حقوق مردم بحرین در نهایت آرامش و صلح حل شده و زمینه برای حضور نظامی و ادامه کشتار بیشتر مردم مسلمانان بحرین فراهم نشود.

وی افزود : چند دستگی هایی میان اعضا شورای امنیت در خصوص متن پیش نویس قطعنامه مربوط به لیبی وجود دارد.

 /30

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =