اعزام سربازان عربستان سعودی به بحرین اقدامی غیر مسئولانه ، بی پایه ، احمقانه و خطرناک است.

نصرت الله تاجیک:

اعزام سربازان عربستان سعودی به بحرین اقدامی غیر مسئولانه ، بی پایه ، احمقانه و خطرناک است. اگرچه سعودی به موافقتنامه دفاعی کشورهای عضور شورای همکاری کشورهای خلیج فارس استناد می کند ولی آن مورد مربوط به مقابله با تجاوز یک کشور خارجی است و نه یک قیام مردمی و مسئله داخلی یک کشور. این درخواست خاندان آل خلیفه در بحرین نشان از هم پاچیدگی، اختلاف داخلی و بی مسئولیتی آنها در مقابل شهروندان بحرینی بوده و میتواند به راحتی مشروعیت آنها را از بین ببرد.

هیچ کشوری برای پاسخگویی به اعتراضات مردمی خود دیده نشده است که نیروهای نظامی یک کشور دیگر را در ظاهر برای حفظ امنیت ساختماهای دولتی که حتی مورد تعرض تظاهر کنندگان نیز قرار نگرفته است و در باطن برای سرکوب اعتراضات مردمی به کشور خود دعوت کند. صحنه هایی از خشونت و تیر اندازی از درون ماشینهای گوناگون بسوی مردم نیز نشان از ترویج خشونت از سوی حکام بحرین دارد که در کنار دستگیر گسترده رهبران سیاسی این حرکت اعتراضی سعی در خاموش نمودن شعله حرکت انقلابی مردم بحرین دارد که خوشبختانه با هوشیاری مردم بحرین و استقامت آنان میرود به بار بشیند.

اگر سعودیها به خود حق میدهند که در امور داخلی این کشور دخالت کند به طریق اولی از جهت تاریخی و ژئوپلیتیک ایران محق به دخالت بیشتری در امور این کشور است. و از همین دیدگاه مردم بحرین  چشم به ایران دوخته اند تا در برابر این اقدام سعودی ایران حرکت موثری انجام دهد. جمهوری اسلامی ایران نیز با این اشتباه محاسباتی سعودی موقعیت خوبی بدست آورده است تا با دقت و بصورت همه جانبه در صدد منفعل کردن سعودی بر آمده  و  اقداماتی بیش از فعالیتهائی که ظرف یکی دو روز گذشته انجام شده است طراحی و اجرا نماید.

با توجه به سفر هفته گذشته وزیر دفاع آمریکا به عربستان و موضع ظاهری آمریکا در برابراین تحول که صرفا" برای کسب وجاهت در میان مردم عرب باشد و در واقع این حرکت سعودی در کنار سرکوب مردم احتمال برای تحریک ایران برای یک اقدام عملی و در گیر نمودن ایران در یک درگیری منطقه ائی باشد، لذا مواردی که بتواند این سناریوی احتمالی را خنثی و نیز کمک موثری به حرکت انقلابی مردم بحرین باشد باید دنبال شود:

  1. درخواست تشکیل جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این موضوع و نحوه سرکوب مردم بحرین.
  2. تماس تلفنی رئیس جمهور با روسای جمهور سوریه، ترکیه، عراق ، قطر، عمان، لبنان و حتی شاه سعودی و نیز حاکم امارات برای گوشزد عواقب چنین اقدامی. مهم آنست که انعکاس داخلی در این کشورها را تشدید و جو داخلی کشورهای اسلامی علیه عربستان تشدید شود.
  3. نظیر همین اقدامات میتواند از سوی وزیر امورخارجه با همتایان خود در چنین کشورهائی و حتی فرا تر با اعضای عدم تعهد و وزرای خارجه کشورها کنفرانس اسلامی و دبیرکل این سازمان نیز صورت پذیرد.
  4. صدور بیانیه دسته جمعی مراجع محترم شیعه در قم و عراق برای دادن یک مهلت 24 ساعته برای بیرون بردن نیروهای سعودی از خاک بحرین.
  5. تداوم و تشدید اعتراضات مردمی و اعلام آمادگی گروههای مختلف مردمی و شیعه برای اقدام عملی علیه عربستان.

این حرکت عربستان برای مقابله با حرکت مردم بحرین است ولی میتواند پایه بسیاری از اقدامات اینده در منطقه شود و نباید از این امر غفلت نمود تا مبنای وحدت رویه بعدی در روابط و حقوق بین الملل شود. این سلسله اقدامات بخوبی میتواند وجاهت عربستان سعودی برای ایفای نقش خادم الحرمینی آنان را مورد هدف و شک قرار دهد. اگر کشوری نقش خود را بعنوان ژاندارم منطقه میبیند، این کشور نمیتواند وظیفه برگزاری حج ابراهیمی که منادی وحدت بخشی ادیان توحیدی است را بعهده گیرد. اگر کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در حمایت از حقوق بشر صادق باشند نباید در برابر این اقدامات بی تفاوت بمانند و در آن زمان است که فشار جهانی بر حکومت بحرین افزایش پیدا خواهد کرد و این کمک موثری به مردم بحرین برای کسب ازادی خود است. 46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۷
    0 0
    ما اقدام غیر مسئولانه عربستان در حمله و قتل عام مردم بحرین را تا اندازهای محکوم می کنیم که آسیبی به النگوهای عزیزمان وارد نشه ادم حالش از سیاسنمداران عافیت طلب شاه سلطان حسینی بیزاریم خدا شکر که اینها کشور را تقدیم استبار نکردند بنازیم به غیرت هنرمندان که از سیاسیون جلوزدند
  • بدون نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۷
    0 0
    www.dolarak.blogfa.com
  • ماشالاه IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۷
    0 0
    مراسم حج باید تحر یم شود . با پول حاجیان و درامد مناسک حج، عربستان مسلمانان بحرین و یمن و عراق را قتل و عام می کند
  • حمید IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۷
    0 0
    به نظر من، فورا باید شیعیان بحرین را مسلح کرد. ارسال سلاح باید بصورت مخفیانه و با لنج و قایق های داوطلب انجام شود.
  • فرزاد خلیفه US ۱۷:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۷
    0 0
    دوستتر می‌داشتم اگر این مسلمین هموطن بی تمییز پایمال شدن حقوق انسان‌ها را و نه شیعیان را برنمی‌تافتند. ای کاش این ابراز احساسات (در حد همین و نه بیشتر) شامل حال مصری‌ها و مردم لیبی و اهالی بلاروس هم می‌شد.
  • احسان از شاهین شهر IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۹
    0 0
    خیلی برای ایران زشته که عربستانیا بیخ گوشمون اینجوری گستاخی کنن اونم کجا بحرین بله دیگه وقتی آب سر بالا بره...
  • علي IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۲
    0 0
    با سلام بايد آل خليفه بحرين به عنوان نماد بي غيرتي نوع بشر معرفي شودوآل سعود به عنوان نماد بزدلي با تشکر