اگر دولت بودجه لازم را در نظر نگیرد و اقدامات مناسب را در حوزه سلامت انجام ندهد، مردم دچار مشکلات جدی‌ در زمینه بهداشت و درمان خواهند شد.

فهیمه حسن‌میری: یکی از اتفاقات مهمی که در سال 89 رخ داد، اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بود که پس از مدت زمان زیادی که سخن از اجرایش به میان آمده بود سرانجام تحقق یافت. با محقق شدن این طرح عظیم اقتصادی نگرانی‌هایی برای اقشار مختلف مردم به وجود آمد؛ نگرانی از تاثیرگذاری این طرح بر بخش‌های مختلفی که با آن سروکار دارند. این نگرانی‌ها شامل به خطر افتادن سلامت به دلیل زیاد شدن هزینه دارو و درمان، به خطر افتادن تغذیه صحیح مردم و حذف عناصر لازم و ضروری مانند شیر از سبد تغذیه‌ای، چگونگی تاثیرگذاری این طرح بر هزینه بخشهای مختلف آموزشی و بسیاری نگرانیهای دیگر می‌شد.

دکتر حسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکی از افرادی بود که در رابطه با خطرات احتمالی این طرح هشدار داد. او هدفمند کردن یارانه‌ها را اینگونه تحلیل کرد: «هزینه‌های بهداشت و درمان و هزینه بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند و دولت باید این هزینه‌ها را در لایحه بودجه سالانه حوزه سلامت و وزارت بهداشت لحاظ کند.»

دکتر شهریاری تاکید کرد: «اگر دولت بودجه لازم را در نظر نگیرد و اقدامات مناسب را در حوزه سلامت انجام ندهد، مردم دچار مشکلات جدی‌تری در زمینه بهداشت و درمان خواهند شد.»

با توجه به این دغدغه ها که در میان مردم وجود داشت، مسوولان وزارت بهداشت تاکید کردند جایی برای نگرانی از به خطر افتادن سلامت مردم وجود ندارد و اطمینان دادند که با استفاده از بالا بردن نظارت خود، کیفیت خدمات درمانی نیز بالا خواهد رفت و مردم سلامت بیشتری خواهند داشت.

دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان کشورمان گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش بهداشت و درمان به‌ویژه دارویی هیچ تاثیری ندارد و وضعیت آینده نظام سلامت مانند روال گذشته و حال خواهد بود.

معاون درمان وزارت بهداشت نیز در مصاحبه ای تاکید کرد: با هدفمندی یارانه‌ها نه تنها هزینه‌های بیشتری در حوزه بهداشت و درمان به مردم تحمیل نمی‌شود، بلکه کیفیت افزایش خدمات در بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد. او با بیان این که "به مردم این اطمینان خاطر را می‌دهیم که با افزایش یارانه‌ها هزینه‌ای به آن‌ها تحمیل نمی‌شود" ادامه داد: با اجرای این طرح نه تنها هزینه‌های بیشتری به مردم تحمیل نمی‌شود بلکه کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان‌ها ارتقا خواهد یافت.

در حوزه آموزش هم، نگرانیهایی مبنی بر افزایش شهریه‌ها وجود داشت که اظهارات مسوولان ناشی از این بود که جای هیچ نگرانی نیست و قرار نیست با شروع هدفمندسازی یارانه ها به مدارس شهریه‌ای پرداخته شود. در این ارتباط، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: با آغاز مرحله نهایی قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، مدیران مدارس حق دریافت هیچ‌گونه مبلغی از دانش‌آموزان مدارس غیردولتی ندارند و در مدارس دولتی نیز همین شرایط برقرار است.

سید‌علی یزدیخواه در رابطه با برنامه‌های آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران برای اجرای بهتر قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان گسترده‌ترین نهاد خدمت‌رسان به بخش‌های مختلف اجتماعی، اثر‌گذار‌ترین دستگاه در اجرای برنامه‌های دولت است که بر این اساس، موضوع هدفمند‌سازی یارانه‌ها را برای خود، نه یک تهدید بلکه یک فرصت می‌داند.

وی در ادامه با بیان این که  برآورد می‌کنیم در حوزه آموزش و پرورش هیچ‌گونه نگرانی و چالشی نخواهیم داشت، گفت: با آغاز مرحله نهایی قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها حق دریافت هیچ‌گونه مبلغی از دانش‌آموزان وجود ندارد و در مدارس دولتی نیز همین شرایط برقرار است چراکه امسال طی 3 مرحله سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس واریز شده است و تا اسفند‌ماه نیز یک یا دو مرحله دیگر از این سرانه به حساب آنها واریز خواهد شد.

در مورد دغدغه‌هایی که درباره آموزش عالی و دانشگاه‌ها نیز وجود داشت، دبیر ستاد عملیاتی هدفمندسازی یارانه‌ها در وزارت علوم و مشاور معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان این که وزارت علوم آمادگی کاملی برای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در دانشگاه‌ها دارد، اظهار داشت: با توجه به افزایش طبیعی برخی از هزینه‌ها برای دانشگاهیان کشور بعد از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، وزارت علوم با فعالیت‌های کارشناسی خود، آمادگی کاملی برای مهار این آثار در نظر گرفته است.

با تمام این گفته‌ها و تاکیدهای مسوولان بر در دست داشتن کنترل اوضاع و فشار وارد نشدن به بخش‌های مختلف مردم، باید دید در سال‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و این طرح چه تاثیرات بلندمدتی خواهد داشت.

42/44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =