رئیس سازمان نظام پزشکی می گوید افزایش 60 درصدی تعرفه های بخش دولتی، ساخته و پرداخته رسانه هاست و این سازمان، هیچ برنامه ای برای افزایش تعرفه های اعضای خود ندارد، زیرا اصلا اختیار تعیین تعرفه ها را ندارد.

امیدسلیمی بنی: رئیس سازمان نظام پزشکی می گوید افزایش 60 درصدی تعرفه های بخش دولتی، ساخته و پرداخته رسانه هاست و این سازمان، هیچ برنامه ای برای افزایش تعرفه های اعضای خود ندارد، زیرا اصلا اختیار تعیین تعرفه ها را ندارد.

به گفته سید شهاب الدین صدر، میزان درآمد حاصل از هدفمندی پیش می بینی می شود 64 میلیارد دلار باشد که نزدیک به 6 و نیم میلیارد دلار آن وارد نظام سلامت خواهد شد و طبق مصوبه مجلس، این کار برای حل مشکلات بیمارستانهای بخشهای دولتی و خصوصی مصرف می شود.

هر چند صادق محصولی، وزیر رفاه در همایش پزشک خانواده و نظام ارجاع که امروز در سالن همایشهای کتابخانه ملی ایران برگزار شد، گفت آقایان منتظر نباشند 10 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت برسد، ولی دکتر صدر می گوید سهم حوزه سلامت از این مبلغ، باعث رفع مشکلات بهداشت و درمان می شود.

به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، هنوز تاثیرات قانون هدفمندی یارانه ها بر نظام سلامت به دقت بررسی نشده، ولی گزارشهایی که به کمیسیونهای تخصصی مجلس می رسد، نشان می دهد در سال آینده حوزه بهداشت و درمان با افزایش 60 درصدی هزینه های خود روبرو شود. صدر می گوید امیدوار است دولت با اختصاص تسهیلات به پزشکان، فشار اقتصادی ناشی از هدفمندی یارانه ها و افزایش هزینه ها را تعدیل کند تا این فشارها به مردم منتقل نشود.

این مقام مسئول در گفتگوی خود با خبرآنلاین بار دیگر خاطر نشان کرد نمایندگان جامعه پزشکی و اعضای سازمان نظام پزشکی قرار است با رئیس جمهور و مسئولان ارشد نظام، نشستهایی را برگزار کنند تا درباره مشکلات خود و نتایج تحقیقات کارشناسی که کرده اند، گفتگو کنند.

مصاحبه خبر آنلاین با شهاب الدین صدر در حاشیه همایش پزشک خانواده و نظام ارجاع برگزار شد که در ادامه می خوانید:

در قانون هدفمندی یارانه ها، پیش بینی شده که 10 درصد از درآمدهای حاصل از آزادسازی به نظام سلامت پرداخت شود. این سهم چه مبلغی خواهد بود و چه تاثیری در سلامت مردم می گذارد؟

همانطور که گفتید در مجلس تصویب شده که 10 درصد از درآمد آزاد سازی یارانه ها به حوزه سلامت اختصاص پیدا بکند. الان گزارشی که درباره درآمد 3 ماهه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اعلام شد، نشان داد 16 هزار میلیارد تومان برای 3 ماه، حفظ منابع ملی شده و درآمد زایی به وجود آمده. برای یکسال هدفمندی، 64 هزار میلیارد تومان، به عبارتی 64 میلیارد تومان کل درآمد حاصل از هدفمندی یارانه هاست. این میزان قابل قبولی است و اگر 10 درصد این میزان یعنی 4/6 میلیارد دلار به اعتبارات حوزه سلامت اضافه شود، مبلغ قابل قبولی است و می تواند بسیاری از کمبودهای حوزه سلامت را برطرف کند.

برخی کارشناسان می گویند مشکلاتی در اجرای طرحهای جدید مانند نظام جامع سلامت (پزشک خانواده و نظام ارجاع) وجود دارد. آیا این مبلغ می تواند مشکلات را رفع کند؟

مشکلی که وجود دارد برای این طرح، بایستی حتما کارشناسی های لازم انجام شود و بعد، نواقص برطرف شود، الان نیز موضوع تصویب لایحه قانون بودجه سال آینده در مجلس مطرح است و حتما برخی از هزینه های طرحهای جدید مثل طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع حتما دیده می شود. مجلس حتما به این قانون و طرح معتقد است و در حقیقت دستگاه های اجرایی باید حتما تدبیر آن را انجام دهد.

شما در کنفرانس اخیرتان در نظام پزشکی گفتید در سال آینده بخش خصوصی نظام سلامت 40 تا 60 درصد تعرفه ها را افزایش خواهد داد. به عنوان نایب رئیس مجلس، فکر می کنید اگر سایر بخشهای خدماتی هم این میزان افزایش هزینه را برای مردم ایجاد کنند، طرح هدفمندی یارانه ها در آینده به کدام سمت خواهد رفت؟

مطلبی که گفتم در رابطه با سخنان معاون وزیر بهداشت بود. دکتر امامی رضوی چند روز قبل اعلام کرده 40 درصد با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، هزینه های حوزه سلامت افزایش پیدا می کند. اصلا بحث تعرفه نبوده و باز اشاره کردم در گزارشهای کمیسیون بهداشت و درمان که ارائه شده بود گفته بودند از 40 تا 60 درصد افزایش خواهد یافت.

اشتباهی که در رسانه بوده این است که نوشته اند تعرفه ها افزایش پیدا می کند. خیر، چنین چیزی نیست. اصلا بحث تعرفه گذاری نیست. الان بحث کارشناسی قانون هدفمندی یارانه هاست.

پس یعنی شما می فرمایید در سال آینده مردم با افزایش تعرفه های پزشکان روبرو نخواهد شد؟

نظرم این است که موضوع به دلیل اهمیتی که دارد، کارشناسی شود که تاثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها روی هزینه های حوزه سلامت به صورت دقیق در دولت و غیر دولت محاسبه شود تا دولت حمایتهای لازم را از حوزه سلامت به عمل آورد و فشار به مردم وارد نشود. این توضیح کاملی بود که لازم است به اطلاع مردم برسد.

رسانه ها فقط تیتر زدند 40 تا 60 درصد افزایش تعرفه خواهد بود. اصلا الان بحث تعرفه گذاری وجود ندارد. ما کمیته مشترکی که بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت الان چند ماه است مشغول کارشناسی است تا ببینیم تاثیر اجرای قانون به صورت دقیق و واقعی روی هزینه های حوزه سلامت به چه صورت است تا بعد ببینیم که در ارتباط با تعرفه ها چه فرایندی طی شود. قاعدتا باید کاری کنیم که تعرفه ها افزایش پیدا نکند تا فشارش به مردم بیاید. لازمه این کار هم همانطور که قبلا هم انجام دادیم و با نامه ای به رئیس جمهور نوشتیم این است که تسهیلات لازم در اختیار جامعه پزشکی قرار بگیرد. نتیجه این می شود که اجرای هدفمندی یارانه به جامعه پزشکی فشار نخواهد آورد و بتوانیم تعرفه ها را کنترل کنیم. لذا بحث تعرفه گذاری نیست و ما داریم کار کارشناسی انجام می دهیم.

چه زمانی قرار است این کارهای کارشناسی که در بخشهای مختلف مانند دولت، مجلس و بخش خصوصی انجام می شود، جمع بندی شود و برای آینده برنامه مشخصی ارائه شود؟

جهت اطلاع شما ما 19 اسفندماه در کتابخانه ملی یک همایش کارشناسی کاملی را خواهیم داشت در ارتباط با تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به عنوان یک قانون بسیار مهم و تاثیرگذار در حوزه سلامت و تمام این بحثها در آن همایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آیا ملاقات نمایندگان پزشکان و اعضای سازمان نظام پزشکی با رئیس جمهور نیز برای تعیین تعرفه های پزشکان در سال آینده، قرار است انجام شود؟

ما در حقیقت این ملاقات را با دکتر احمدی نژاد از قبل درخواست کرده بودیم و دلیل آن در مجمع عمومی اخیر سازمان نظام پزشکی بود که مصوب کرد نمایندگان پزشکان از سراسر کشور و اعضای هیات مدیره سازمانهای نظام پزشکی با روسای سه قوه و مسئولین ارشد نظام، برای انتقال برخی از واقعیاتی که در حوزه سلامت است.

علت این است که کارشناسی ما با دستگاه های اجرایی مشترک است و اختلاف کارشناسی وجود ندارد، اما در زمانهایی دیده می شود که اختلاف سلیقه وجود دارد و باید مسایل به رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور انتقال پیدا کند. این جلسات در همین حوزه است، تعدادی از گزارشهای کارشناسی سراسر کشور جمع آوری و به ایشان منتقل می شود و در ارتباط با تعرفه ها هم خواهد بود.

به عبارتی دولت اختیار تعیین تعرفه های پزشکان و هزینه های درمانی در بخش خصوصی را متعلق به خود کرده، آیا پزشکان قرار است با رئیس جمهور بر سر تعرفه های خود چانه بزنند؟

بحث ما با رئیس جمهور این نیست که تعرفه ها به چه صورت باشد. چون در قانون برنامه پنج ساله پنجم این قانون مصوب شده که تعرفه های نظام سلامت و بهداشت بخشهای دولتی و غیر دولتی توسط دولت انجام گیرد و اجرا هم می شود، ولی قرار است بحثهای کارشناسی آن مطرح شود که در حوزه سلامت بتوانیم تمام جوانب را بررسی کنیم.

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =