حضور سعید مرتضوی در کمیسیون امنیت ملی و وعده‌هایش برای آزادی بازداشت‌شدگانی که جرائم سبکی دارند، نتیجه‌بخش بود

 این برآورد کاظم جلالی از آزادی 140 نفر از بازداشت‌شدگان اخیر با قرار وثیقه، کفالت و ضمانت بود که به زعم وی در راستای وعده مرتضوی صورت گرفته است. او در حالی آزادی این افراد را در راستای رأفت و رحمت اسلامی خواند که هیچ پاسخی برای اینکه چرا تاکنون این افراد آزاد نشده بودند، نداشت. البته به گفته وی هیچ یک از چهره‌های سیاسی بازداشت شده در زمره این آزادشدگان نبوده‌اند. 

 اما بی‌شک آزادی این افراد در نتیجه ورود مجلس به مسئله بازداشت‌شدگان اخیر بود که دو روز پس از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای این منظور، آیت‌الله شاهرودی و مرتضوی با بازدید نمایندگان از زندان اوین موافقت کردند. البته به گفته جلالی همچنین 150 نفر دیگر از بازداشت‌شدگان اخیر در زندان اوین هستند. کسانی که جلالی از آنها به عنوان «اغتشاشگر» یاد کرد و به سخنان مرتضوی استناد نمود که گفته بود «اسناد و مدارکی وجود دارد که این افراد دارای اسلحه، بمب آتش‌زا یا سلاح گرم و سرد بوده‌اند و به اموال عمومی آسیب جدی وارد کرده‌اند». وی ابراز امیدواری نمود که کیفرخواست این افراد هرچه سریع‌تر صادر شده و طبق ضوابط قانونی محاکمه شوند.
البته علاوه بر این افراد، 50 نفر از فعالان سیاسی و برخی از افراد عضو گروهک‌های ضد انقلاب و برخی از افراد خارجی دخیل در اغتشاشات اخیر نیز همچنان در زندان هستند. کسانی که از نظر دادستانی نقش آمر را در اغتشاشات اخیر ایفا کرده و یا اتاق فکر اغتشاشات را بوجود آورده بودند. کمیته ویژه مجلس خواستار بررسی سریعتر پرونده این افراد تحت ضوابط قانونی موجود و محاکمه آنها با استفاده از تمامی حقوق قانونی‌شان شد.
 
آزادی قریب الوقوع حجاریان
با این حال فرهاد تجری نایب رئیس کمیسیون حقوقی که عضو کمیته ویژه مجلس نیز هست، در مورد جرائم فعالان سیاسی با بیان اینکه جرائم تاج‌زاده و نبوی امنیتی و بسیار مهم است، به استناد سخنان دری نجف آبادی از آزادی قریب‌الوقوع سعید حجاریان خبر داد. او با اشاره به حضور دادستان کل کشور در جلسه این کمیسیون و غیبت مرتضوی و آوایی که دعوت کمیسیون حقوقی و قضایی را نپذیرفته بودند، به ایلنا گفت: تا زمانی که موضوعی به اثبات نرسد پخش آن به صورت اعتراف خلاف قانون است. این مسائل باید در دادگاه مطرح و پس از قطعیت حکم و با نظر دادگاه پخش شود که در حال حاضر نیز امکان آن فراهم نیست و پخش این اعترافات و بیان آن، آن را قانونی نمی‌دانیم.

تعطیلی بازداشتگاه کهریزک به دستور رهبری
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی اگرچه از تعطیلی یک بازداشتگاه به دستور رهبری خبر داده بود اما این کاظم جلالی بود که افشا کرد این بازداشتگاه، «کهریزک» بوده است. بازداشتگاهی که به گفته جلیلی فاقد امکانات لازم برای بازداشت‌شدگان بوده و برخورد مناسبی با زندانیان در آن صورت نمی‌گرفته است. فرهاد تجری عضو کمیته ویژه مجلس نیز که معتقد است تعطیلی بازداشتگاه کهریزک ماحصل گزارش تیم رسیدگی‌کننده قوه قضائیه به مقام معظم رهبری بوده، اعلام کرد: از قبل هم قرار بود این بازداشتگاه تعطیل شود اما به دلیل شرایط پیش آمده بعد از انتخابات قرار بر استفاده از این بازداشتگاه شد. اما پس از اطلاع رهبری از شرایط نامناسب بهداشتی و ایجاد مشکلاتی برای بازداشت‌شدگان، دستور تعطیلی آن را صادر کردند.
محمدحسن رحیمی مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی از فرمان مقام معظم رهبری خبر داد که بر اساس آن، شورای عالی امنیت ملی نیز موظف به پیگیری موضوع شده و در کل دستگاه‌های مختلف به صورت جدی این مسئله را پیگیری می‌کنند.

آمار بازداشت و کشته شدگان
سلیمان ذاکر از برگزاری جلسه‌ای از سوی کمیسیون اصل نود با مسئولان امنیت کشور خبر داد که طی آن تعداد بازداشت‌شدگان در اغتشاشات اخیر 1000 نفر عنوان شده بود. او از آزادی 700 نفر از بازداشت‌شدگان و حضور 300 نفر دیگر در زندان‌ها خبر داد که 140 نفرشان دیروز آزاد شدند. البته تجری اعلام کرد که چون بازداشت‌شدگان دراختیار ارگان‌های مختلفی هستند، تعداد دقیقی نمی‌توان اعلام کرد. اما او با بیان اینکه در خصوص تعداد کشته‌شدگان آمار معینی اعلام نشده است، گفت: اما شواهد امر حاکی از آن است که در درگیری‌های خونین بعد از انتخابات نهایتاً 30 نفر کشته شده‌اند. حسین سبحانی‌نیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز پیگیری موضوع «مفقودین» را یکی از مواردی ذکر کرد که جزو دستور کار کمیته ویژه مجلس قرار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =