۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹

بعد از گذشت چند ماه از شناسایی کرم استاکس‌نت که با هدف ایجاد تخریب در تاسیسات هسته‌ای ایران طراحی شده بود، یکی از کارشناسان برجسته امنیتی از پشت پرده طراحی این ویروس و کشورهای دخیل در آن سخن می‌گوید.

ابوالفضل کریمی: یکی از کارشناسان برجسته امنیتی، کرم استاکس‌نت را ساخته دست آمریکا و اسرائیل و با هدف خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران دانست. رالف لانگر در کنفرانسی در کالیفرنیا اعلام کرد: «این نرم‌افزار مخرب برای از کار انداختن سیستم‌های هسته‌ای ایران طراحی شده است».

آقای لانگر یکی از محققانی بود که که نشان داد چگونه استاکس‌نت می‌تواند کنترل تجهیزات صنعتی را در دست بگیرد. بسیاری معتقدند که هدف اصلی این ویروس ماشین‌آلاتی هستند که برای غنی سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای لاگنر در کنفرانس TED در لانگ بیچ کالیفرنیا در این باره گفت: «اعتقاد من این است که موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل نیز در این پروژه دخیل بوده است. اگرچه که من فکر می‌کنم اسرائیل عامل اصلی ساخت استاکس‌نت نبوده و طراحی این نرم‌افزار فقط یک منشا اصلی دارد که آن، آمریکاست. البته این را هم باید بگویم که این پروژه به اطلاعات داخلی بسیار دقیقی نیاز داشته است».

در آخرین گزارش شرکت امنیتی سمانتک، اعلام شد تیمی متشکل از 5 تا 10 کدنویس به مدت 6 ماه برای طراحی و ساخت استاکس‌نت زمان صرف کرده‌اند.

سانتریفیوژ‌های آسیب دیده؟!
استاکس‌نت برای نخستین بار در جولای 2010 / تیر 1389 رسانه‌ای شد و تقریبا 60 درصد از آلودگی‌های ناشی از ویروس در ایران گزارش شده است. این کرم سیستم‌های کنترلی صنعتی را با عنوان کنترلگرهای منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC) که توسط زیمنس ساخته شده، هدف قرار داده است.

با این که PLC ها برای کنترل دسته گسترده‌ای از سیستم‌های خودکار استفاده می‌شود، اما این اعتقاد وجود دارد که هدف اصلی این کرم PLC هایی بود که در تاسیسات هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار گرفتند. از نظر تحلیل‌گرانی که کد استاکس‌نت را بررسی کرده‌اند، هدف اصلی این کرم آسیب رساندن به سانتریفیوژهایی بوده که نقش بسیار مهمی در فرآیند غنی سازی اورانیوم بازی می‌کنند.

آمریکا و اسرائیل از پیشگامان کمپین متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران هستند، اما هنوز شواهد قوی برای مرتبط کردن این دو کشور به ساخت استاکس‌نت وجود ندارد.

چندی پیش نیز مقامات ایران این موضوع را که استاکس‌نت مسوول از کار افتادن رآکتور هسته‌ای بوشهر بوده، انکار کردند. در گزارش ارائه شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شد مهندسان روسی در حال کار در این نیروگاه 163 میله سوختی را خارج کرده‌اند. مقامات ایرانی این کار را به دلیل بروز مشکلاتی در این میله‌ها عنوان کرده و تاثیر استاکس‌نت را انکار کرده‌اند.

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    متاسفانه قانون حمایت از اقدامات چشمگیر در قانون خدمات کشوری از 1/1/88 توسط .............. منحل و تا این مورخ ادامه دارد.اگر من بازدارنده آن را بسازم بر اساس این قانون هیچ امتیازی ندارم.ایشان را مورد پیگرد قضایی قراردهید و بازخواست نمایید که جو بازدارنده امور مثبت را به فرمت رسمی توسعه داده اند.