نخست‌وزیر انگلیس در کنفرانس سالانه تی.ای.دی از سیاست‌های تازه مبتنی بر فناوری برای اداره جهان سخن گفت

علیرضا نورایی: نخست‌وزیر انگلیس در اجتماع متفکران پیشرو (تی.ای.دی) در آکسفورد گفت که فناوری سبب شده است سیاست‌های خارجی دیگر مثل گذشته پی گرفته نشود. براون بیان کرد که قدرت فناوری نظیر وبلاگ‌ها به این معنی است که جهان دیگر توسط نخبگان اداره نخواهد شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بروان در ابتدای اظهاراتش به طنز گفت: «می‌تونم بگم که چقدر از اینکه دور از آرامش وست‌مینیستر و وایت‌هال دورم، مشعوفم!» ، اما در ادامه با بیان عقایدش گفت که سیاست‌ها باید با شنیدن نظرات افرادی که در وبلاگ‌ها فعالیت می‌کنند و با مردم گوشه و کنار دنیا در ارتباطند، تنظیم شود. این اظهارات طی نمایشی غافلگیرکننده در کنفرانس تی.ای.دی گلوبال بیان شد.

تی.ای.دی گلوبال، کنفرانسی است که به ادعای برگزارکنندگانش، به ایده‌هایی می‌پردازد که ارزش انتشار داشته باشند و عمده مباحثی که در این کنفرانس مطرح می‌شود،‌ مرتبط با مباحث فناوری، سرگرمی و طراحی است. هر یک از سخنرانان این کنفرانس تنها 18 دقیقه برای عرضه نظراتشان به حاضران فرصت دارند. البته در این میان، عمده سخنان به طراحان، فناوران و دانشمندان مربوط می‌شود. این مراسم معمولا در آمریکا برگزار می‌شود و در این صورت شامل سخنرانی یکی از روسای سابق جمهور این کشور و برندگان جایزه نوبل هم می‌شود. ولی کنفرانس امسال طی روزهای 21 تا 24 جولای در آکسفورد برپا شد.

براون در ادامه صحبت‌هایش در تی.ای.دی گفت: «به نظر من، این پدیده به ما اولین فرصت را برای تغییرات اساسی دنیا می‌دهد. سیاست خارجی دیگر نمی‌تواند مشابه گذشته باشد.»

او همچنین درباره قدرت فناوری در متحد کردن دنیا و عرضه راه‌هایی برای حل برخی از مهم‌ترین مسائل آن سخن گفت. به باور وی، مسائلی نظیر تغییرات آب‌وهوایی نمی‌تواند به تنهایی حل شود و باید به راهکارهای کنونی، توانایی فناوری در پدید آوردن «جامعه جهانی» نیز اضافه شود. تغییرات گسترده در فناوری این امکان را فراهم آورده که مردم در سراسر جهان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به طور ویژه، ارتباطات دیجیتالی اجازه می‌دهد تا زمینه‌های مورد علاقه مشترک را با مردمانی که هرگز آنها را ندیدیم، پیدا کنیم. براون عقیده دارد که «ما لوازم انجام یک فعالیت انتخابی را به صورت فردی و دسته جمعی در اختیار داریم.»

او در میان سخنانش به اتفاقات اخیر برخی کشورها و چگونگی بهره‌گیری جامعه جهانی از دست‌آوردهای فناوری‌ مثل وبلاگ‌ها و توییتر جهت جلب توجه گسترده به وقایع نیز اشاره کرد. او همچنین بر نقش فناوری در انتخابات اخیر زیمباوه نیز تاکید کرد و گفت: «از آنجا که مردم می‌توانستند توسط تلفن همراه از آن‌چه در مراکز اخذ رای رخ می‌داده، تصویر بردارند، برای رابرت موگابه دست بردن در انتخابات در جهتی که می‌خواست، غیر ممکن بود.»

با این وجود براون تاکید دارد که نیاز به پدید آوردن سازمان‌هایی برای بر عهده گرفتن مسائل محیط‌زیستی، مالی، توسعه و امنیتی وجود دارد. به گفته او «ما اولین نسلی هستیم که می‌توانیم چنین کاری انجام دهیم و نباید این فرصت را از دست بدهیم. نهاد‌های قدیمی‌تری که پس از جنگ جهانی دوم بنا نهاده شده، نظیر سازمان ملل یا صندوق بین‌المللی پول اکنون از رده خارجند. شما نمی‌توانید با مشکلات زیست‌محیطی از طریق نهادهای موجود کنار بیایید.»

با این حال، تعدادی از مخاطبان با ابراز تردید در مورد جدیت گوردون بروان در اظهارتش، روی توییتر نوشتند که امیدواریم او به صحبت‌های معقولش در تی.ای.دی گوش دهد و واقعا تغییر را بیشتر از گفتار در عمل بیاورد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۴
    0 0
    بهتر است نویسنده محترم حداقل یک بار یکی از فیلم های این کنفرانس را ببیند چون اسم این "تد" هست نه تی ای دی (هرچند مخفف است اما این طور بیان می شود)