هادی اعلمی فریمان، کارشناس آمریکای لاتین در مطلب جدید خود به ارزیابی موضع گیری کشورهای جهان درباره معمر قذافی و حوادث لیبی پرداخته است.

اعلمی نوشته است : موضع گیری هادرباره قذافی از سوی کشورهای جهان محک مناسبی برای نگرش کشورها از موضع دوانگارانه و متمایزاست،یکی کشورهایی که با دیدگاهی انسانی و آرمانی رویکرد اخلاق درسیاست را می بینند ، یکی حکایت محکوم کنندگان روش های غیر انسانی قذافی و دو حکایت دیگر از آن موافقان یا سکوت کنندگان است. ناتو و ایتالیا و کشورهای آمریکای لاتین مصداق تحلیل جاری هستند.

وی عنوان کرده است : زمانی که اندرس راسموسن دبیرکل ناتو پس از سکوت طولانی درپی قیام های مردمی تونس،مصر ،بحرین و یمن سرانجام سکوت را می شکند و از لزوم مداخله نظامی ناتو در لیبی می گوید ویا شورای امنیت سازمان ملل متحد قضایای لیبی را با اهمیت تر از سایر کشورهای منطقه می داند و از لزوم مداخله نظامی در لیبی می گوید ،این سخن ولادیمیر ایلیچ اولیانوف لنین را به یاد می آوریم که حاصل نهایی سرمایه داری را جدال کشورهای سرمایه داری با یکدیگر برای دستیابی به بازار مواد خام باقی مانده ی جهان می داند.

وی در ادامه عملکرد کشورهای آمریکای لاتین را ارزیابی کرده و سپس درباره وا کنش های این کشورها اظهار کرده است:  این واکنش های مبهم به واقع نادیده گرفتن اصول اخلاقی و انسانی مردم مسلمانی است که با کلمه لا الا اله الله به مذبح می روند و قتل عام می شوند ،اما منافع ملی واقتصادی و بشکه های نفت مانع از دیده شدن آن ها می گردد و این سرنوشت محتوم سیاست منهای اخلاق در زندگی معاصر بشر است.

متن کامل مطلب وی را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =