۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
شرایط عراق غیرقابل پیش‌بینی شده است

هفته ای کم کاری را پشت سر گذاشتم، شرایط عراق نامساعد و غیرقابل بیش بینی شده و بلاتکلیف هستیم، از طرف دیگر نتیجه پیگیری چند موضوع کاری و یک پرونده حقوقی ام به هفته آینده موکول شد.

لذا در انتظار هفته پیش رو هستم و امیدوارم که نخست وزیر موقت در عراق تعیین گردد و دو پروژه کاری و پرونده حقوقی ام به نتیحه برسد تا با انگیزه و توان بیشتری امور جاری را پیگیری کنم.هفته ای کم کاری را پشت سر گذاشتم، شرایط عراق نامساعد و غیر قابل بیش بینی شده و بلا تکلیف هستیم ، از طرف دیگر نتیجه پیگیری چند موضوع کاری و یک پرونده حقوقی ام به هفته آینده موکول شد .لذا در انتظار هفته پیش رو هستم و امیدوارم که نخست وزیر موقت در عراق تعیین گردد و دو پروژه کاری و پرونده حقوقی ام به نتیحه برسد تا با انگیزه و توان بیشتری امور جاری را پیگیری کنم.


اول هفته درگیر یک مهمان از عراق بودم که برای کار سه جانبه ( ایران- عراق- روسیه) و همکاری نفتی به تهران آمده است ، در این راستا رزومه چند پیمانکار نیروگاهی کشور را دریافت به ایشان تحویل دادم و درباره همکاری نفتی نیز مذاکره و برنامه ریزی کردیم.
برگزاری مجمع فوق العاده نوبت دوم اتاق مشترک را پیگیری و آگهی آن برای نهم دی ماه در روزنامه همشهری منتشر کردیم، اتاق ایران پیگیر اخذ موافقت هیات رییسه جهت برگزاری همزمان مجمع فوق العاده و عادی است و در هفته آینده در این مورد تصمیم گیری خواهند کرد.
یکشنبه عصر در جلسه “کمیته تحریم” مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور بسیاری از مدیران دوره تحریم سابق برگزار می گردد شرکت کردم، در این نشست گزارشی از ساختار تحریم در امریکا وساختار مقابله با تحریم ها در ایران تشریح شد و اعضا با توجه به تفاوت های تحریم فعلی با سابق ، نقدها و پیشنهادات خود را در مورد شیوه مقابله با تحریم ها بیان داشته و بر لزوم انباشت تجربه، داشتن خلاقیت و جلوتر از تحریم حرکت کردن تاکید کردند.

این هفته به اتفاق آقایان شیخی و رفیعی از اتحادیه صادرکنندگان فراورده ها( اپکس) دیداری با آقای مهندس رحمتی که اخیرا ریاست هیات مدیره صندوق بازنشستگی نفت را بعهده گرفته داشتیم و مباحث خوبی در رابطه با رگلاتوری، نحوه قیمت گذاری نفت خام پالایشگاههای داخلی و همکاری شرکتهای زیر مجموعه صندوق با اتحادیه داشتیم .

سه شنبه با مدیران چند مجموعه تولیدی و پیمانکاری دیدار داشتم و به سوالات و ابهامات آنان در رابطه با حضور در بازار عراق( خصوصا اقلام سلولزی و خدمات پزشکی) پاسخ دادم.
بالاخره در این هفته آمار صادرات ۸ ماهه منتشر شد و با وجود اینکه صادرات از نظر وزنی افزایش یافته است ولی برای دومین ماه شاهد کاهش ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات به نسبت سال قبل بودیم، در ۸ ماه امسال صادرات غیر نفتی به عراق به رقم ۵/۷۰۰ میلیون دلار رسیده است که کاهش ۲۰ درصدی ( سال گذشته ۶/۷۰۰ میلیون دلار) نسبت به سال قبل داشته است، ولی همچنان ۲۲ درصد از صادرات کشور به مانند سال قبل مربوط به عراق بوده است، در این رابطه با رادیو و چند خبرگزاری مصاحبه و دلائل کاهش ارزشی صادرات را تشریح کردم.

چهارشنبه ،گفتگوی مفصلی با “برنامه رادیو انتخاب” شبکه ۴ داشتم و به سوالات خبرنگار که در مورد نقش پارلمان و نمایندگان مجلس در توسعه صنعتی داشت پاسخ های متفاوتی دادم و بر ضرورت بازار سازی و احیا ساختار دیپلماسی تجاری تاکید کردم.
فاینانسر خارجی پروژه پالایشگاه نفت سروش مجددا برای تامین مالی ابراز آمادگی نموده و لذا نشست مفصلی با آنان در غروب چهارشنبه داشتم و درباره فرایند و شیوه همکاری به توافق رسیدیم، متاسفانه قوانین جدید سوخت دریایی وکاهش شدید قیمت مازوت( از ۴۰۰ به ۲۲۰دلار) باعث کاهش قیمت وکیوم باتوم و قیر خواهد شد و توجیه اقتصادی پروژه را با ابهام مواجه نموده است، قول دادم در طی دو هفته با بررسی روند قیمت مازوت وقیر درباره اجرای پروژه یا تغییر ان تصمیم گیری نماییم.

پنجشنبه به دعوت مجری دهمین کنفرانس ملی سازه وفولاد درپانل ویژه “ الزامات ، راهکارها و فرصت های توسعه صادرات سازه های فولادی “حضور یافته و درباره ظرفیت ها وچالش های بازار عراق صحبت کردم 

سپس از نمایشگاه جانیی بازدید و با هیات مدیره و تعدادی از سهامداران ”شرکت تعاونی توسعه سازه فولادی ایرانیان” جلسه داشتم و مقرر شد،انجمن فولاد “کارگروه صادرات به عراق”را با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق راه اندازی نماید و ما بتوانیم سهم مان را از واردات ۴ میلیون تنی فولاد در عراق که با شروع بازسازی به ده میلیون تن خواهد رسید افزایش دهیم و برای ترویج اسکلت و سازه های فلزی به جای بتون ارمه در عراق تلاش نماییم.
با توجه به تولید انواع ورق گرم در کشور( اصفهان واهواز) و توان فنی و مهندسی کشور ما در این رشته از مزیت کامل رقابتی برخوردار بوده و صادرات سازه های فلزی می تواند ارزش افزوده بالایی را برای کشور ایجاد نماید. والسلام

* فعال اقتصادی

* منتشر شده در وب‌سایت نویسنده . ۲۳ آذر ۱۳۹۸

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1331739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =