۰ نفر
۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۴

برای اینکه بتوان ماموریت‌های سرنشین‌دار به اعماق فضا را از سر گرفت، باید فضاپیمای مناسبی در اختیار داشت. طرح جدید سفینه چندبار مصرف ناسا می تواند برای ماموریت‌های ماه و اعماق فضا استفاده شود.

محمود حاج‌زمان: دانشمندان امیدوراند که در آینده‌ای نه چندان دور، ماموریت‌های سرنشین‌دار به اعماق فضا را از سر بگیرند. اما برای این منظور، نخست باید فضاپیمای مناسبی در اختیار داشت. طرح جدید سفینه لوله‌ای شکل ناسا می‌تواند به عنوان یک وسیله چندبار مصرف، برای ماموریت‌های ماه و اعماق فضا استفاده شود.

به گزارش پاپ‌ساینس، سفینه ناتیلوس-ایکس، توانایی حمل شش سرنشین و تجهیزات لازم برای یک سفر دو ساله را دارد. این فضاپیما برای انجام مسافرت‌های خارج از جو زمین طی اکتشافات درازمدت آمریکا طراحی شده است. به گفته گروه «آینده عملیات‌های فضایی» ناسا، این فضاپیما را می‌توان در مدار زمین ساخت و تا سال 2020 / 1399 برای ماموریت‌های فضایی آماده خواهد شد.

فضاپیما

این سفینه با سر هم کردن قسمت‌های قابل گسترش ساخته خواهد شد. از جمله بخش‌های این سفینه می‌توان به یک سانتریفوژ حلقوی برای ایجاد گرانش نسبی، و سیستم‌های کاهش تشعشع مانند تانک‌های آب یا مخازن هیدروژن مایع اشاره کرد.
به گفته ادوارد هندرسون از مرکز فضایی جانسون ناسا، ناتیلوس یک وسیله اکتشافات فضایی چند منظوره است و می‌توان واحدهای پیشرانش مخصوص هر ماموریت را روی آن سوار کرد. از نظر تئوری بسته به مقصدی که در نظر دارید، از موتورها و سوخت مناسب برای ماموریت استفاده می‌شود. ساخت چنین سیستم چندمنظوره‌ای ساده‌تر از ساختن موشک‌های حمل و نقل سنگین برای ماموریت‌های ویژه ماه یا مریخ است.

سانتریفیوژ سفینه به حفظ سلامتی سرنشینان در طی یک مسافرت طولانی کمک می‌کند. این بخش دارای یک ساختار باد شونده و قطعاتی است که باید به مدار زمین حمل شود. کارکرد این بخش را به سادگی می‌توان در ایستگاه فضایی بین‌المللی تست کرد. در صورتی‌که این بخش درست کار کند، می‌توان تا زمان ساخت ناتیلوس از آن به عنوان اقامتگاه خدمه ایستگاه فضایی استفاده کرد.

با این وجود، ناتیلوس تا ساخته شدن فاصله زیادی دارد. ساخت این فضاپیما حداقل پنج سال زمان خواهد برد و نیازمند انجام دو یا سه ماموریت موشکی، برای قرار دادن قطعات در مدار زمین است. ساخت فضاپیما نیز حدود 3.7 میلیارد دلار خرج خواهد داشت.
در حال حاضر با توجه به موانعی که توسط دولت آمریکا بر سر راه تامین مالی چنین پروژه‌هایی ایجاد شده است، ساخت این فضاپیما تنها در حد یک ایده است. اما استفاده از فناوری‌های موجود و شایستگی‌های یک سفینه چندمنظوره، به این معناست که سیستمی شبیه ناتیلوس می‌تواند نقش مهمی را در آینده برنامه‌های فضایی ناسا داشته باشد.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
    1 3
    فقط بگو مرگ بر آمریکا!!
  • ناشناس IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    3 0
    آفرين برهمه دانشمندان بزرگ دنيا و ننگ بادبرهمه جاهلاني كه افق ديدشان فقط ديواردنياي كوچكشان است