۰ نفر
۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷

استقرار سی هزار پلیس امنیت در سراسر پایتخت، نشان دهنده ترس شدید مقامات الجزایر از انقلاب هراسناکی است که طومار رژیم سی ساله حسنی مبارک را درهم پیچید و او را برای همیشه روانه زباله دان تاریخ کرد.

مهدی پیرعلی

استقرار سی هزار پلیس امنیت در سراسر پایتخت، نشان دهنده ترس شدید مقامات الجزایر از انقلاب هراسناکی است که طومار رژیم سی ساله حسنی مبارک را درهم پیچید و او را برای همیشه روانه زباله دان تاریخ کرد.

منابع خبری از صبح روز شنبه گزارش می دهند که وضعیت الجزیره، پایتخت و قلمرو حکومت بوتفلیقه عادی نیست و معترضان که تعداد آنه بسیار زیاد است هر لحظه بیشتر می شوند و با سردادن شعارهایی خواستار تغییر نظام سیاسی کشور خود شده اند . در درگیری های رخ داده بین ماموران پلیس و تظاهر کنندگان نیز شماری از افراد زخمی و حدود ده نفر بازداشت شده اند.

گفته می شود بیش از ده هزار معترض در شهر بجایه در شمال شرق الجزایر علیه دولت این کشور تظاهرات کرده اند. شرکت کنندگان در این تظاهرات صلح آمیز شعارهایی شبیه شعارهای مردم تونس سر می دادند.  این معترضین همچنین شعارهایی علیه بوتفلیقه سر می دادندکه با برخورد شدید مقامات امنیتی مواجه شدند. محمد اخروان از نمایندگان پارلمان الجزایر و عضو حزب "مبارزه برای فرهنگ و دموکراسی" در این باره گفت یکی از شعارهای مهم تظاهرات کنندگان، درخواست به وجود آمدن تغییرات بنیادی در رژیم الجزایر بوده است.

سعید سعدی رهبر حزب "مبارزه برای فرهنگ و دموکراسی" و از سازمان دهندگان این تظاهرات  که اطراف مقر او را   هزاران نیروی ضد شورش مجهز به کلاهخود، باتوم و سپر محاصره کرده بودند  گفت "در این تجمع اعتراض آمیز بیش از ده هزار نفر شرکت کرده اند. هر چند نیروهای پلیس در همه جا حضور داشتند، تظاهرات به آرامی برگزار شد و پایان یافت."

این در حالی است که یک گروه حامی دموکراسی در الجزایر به نام "شورای حمایت از حقوق بشر" نیز اعلام کرد قصد دارد در تاریخ دوازدهم ماه فوریه در الجزیره، تظاهرات جدیدی را برگزار کند. مصطفی بوچاچی رئیس "شورای حمایت از حقوق بشر" در این باره اعلام کرد این تظاهرات پیشتر قرار بود در تاریخ نهم ماه فوریه برگزار شود، اما به منظور جلب حمایت بیشتر معترضان به ویژه کارگران و دانشجویان، این تاریخ سه روز به تعویق افتاد. شورای حمایت از حقوق بشر" الجزیره بخشی از گروه جامع‌تر "همکاری ملی برای تغییر و دموکراسی" است که هدف برکناری دولت این کشور را پیگیری می کند.

تونس ، مصر ، الجزایر؟
با توجه به شرایط غیرعادی الجزایر به نظر می رسد این سوال ناظران بین المللی که می پرسیدند اکنون پس از وقوع انقلاب در تونس و مصر نوبت کدام کشور است که شاهد انقلاب مردمی باشد، در حال یافتن جوابی درخور است چرا که در حال حاضر همه نگاه ها به سمت الجزایر معطوف شده است. مردم این کشور از صبح روز شنبه  راهپیمایی گسترده ای را علیه نظام عبدالعزیز بوتفلیقه برگزار کرده اند که ممکن است این راهپیمایی جرقه ابتدایی یک سرنگونی دیگر باشد.

ابتدایی ترین اقدام دولت الجزایر برای جلوگیری از تکرار انقلاب تونس و مصر توسل به بازداشت شخصیت ها و افرادی است که گمان می شود در افزایش حجم اعتراضات و ایجاد تجمعات نقش داشته باشند. خبرگزاری فرانسه نیز روز شنبه گزارش داده است که مخالفان ترتیب یک تظاهرات گسترده بر ضد دولت را داده اند و به همین خاطر بیش از سی هزار تن از نیروهای امنیتی این کشور به همراه خودرو و تجهیزات ضد شورش در گوشه و کنار مناطق پایتخت مستقر شده اند.

گزاش ها حاکی از آن است که  سقوط مبارک در مصر به شدت بر روحیه مردم تاثیر گذاشته و هیجان غیرقابل وصفی را در میان آنها پدید آورده است به گونه ای که سخن روز مردم الجزایر و آرزو و امیدشان اتفاق مشابهی در این کشور است. از همین رو مخالفان قصد دارند برغم ممنوعیت تظاهرات اعتراضی خود را در پایتخت برگزار کنند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز که نقش مهمی در پوشش لحظه به لحظه انقلاب های عربی برعهده گرفته است در گزارش ویژه ای سخنان مردم این کشور را بازتاب می دهد. یکی از فعالان سیاسی این کشور با اشاره به سقوط مبارک در مصر می گوید: ما نیز همانند مردم مصر به نقطه ای رسیده ایم که نیاز است رژیم کشورمان را تغییر دهیم زیرا مردم صبرشان لبریز شده است و دیگر اعتمادی به رژیم حاکم الجزایر ندارند.

نگرانی از شدت گرفتن اعتراضات در الجزایر به اندازه ای است که وزیر امور خارجه عربستان دیدار خود از این کشور را به تعویق انداخت. سعودالفیصل وزیر امورخارجه عربستان با بهانه کردن مسائل شخصی، دیدار خود از این کشور را به زمان دیگری موکول کرد.  

آیا بوتفلیقه مبارک بعدی است؟
بوتفلیقه از یازده سال پیش در الجزایر قدرت را به دست گرفته است. یکی از اصلی ترین شباهت های او به مبارک این است که خود را یک قهرمان ملی می داند و معتقد است سهم بزرگی در به دست آوردن استقلال کشورش داشته است و به واقع نیز چنین است. اما بوتفلیقه در تمام یازده سال گذشته نخواسته است این حقیقت را بپذیرد که جهان دیگر پذیرای حکام مادام العمر و همیشگی نیست.

از همین رو مردم این کشور به تاسی از مردم مصر پای به خیابان ها گذاشته اند تا به او بفهمانند زمان کنار رفتن او فرارسیده است. ائتلاف هماهنگی ملی برای تغییرودموکراسی متشکل ازاحزاب مخالف الجزایری، جامعه مدنی و اتحادیه های خودگردان که پس از بیست و یک ژانویه در پی اعتراضات اول سال به گرانی تشکیل شد این تظاهرات را برگزار کرده است.

با این همه خبرگزاری ای پی اس الجزایراعلام کرده است که جبهه ملی الجزایر،اتحادیه ملی خودگردان کارکنان اداره های دولتی و حزب کارگر نیز در این تظاهرات شرکت نکرده اند.  ایست بازرسی ها در ورودی های شهر الجزیره -که از سال 2007 مستقر شده است- تشدید شده و راه بندان یک ساعت زودتر از معمول همیشه آغاز شده است.

در وهران، تظاهرات ممنوع شده است اما تجمعی در میدان اول نوامبر مقابل شهرداری این شهر پیش بینی شده است. تظاهراتی نیز قرار است در شهرهای کابیلی در شرق، تیزی اوزو در صد و پنج کیلومتری الجزیره، بومردس در شصت کیلومتری الجزیره و بجایا در دویست و شصت کیلومتری و تیپازا در هشتاد کیلومتری غرب الجزیره برگزار شود.46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =