توصیه کارشناسان به سرمایه‌گذاران: منتظر عقب‌گرد قیمت‌ها باشید

رسیدن تقاضا به کف سبب شده است بازارهای ایران جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری را از دست بدهند.

 به گزارش خبرآنلاین، سوت رکود در حالی در بازارهای ایران به گوش می رسد که سال گذشته، عطش تبدیل نقدینگی به کالا، اقتصاد ایران را در بحرانی عجیب فرو برد.

 قیمت‌ها افزایشی دیوانه وار را در بازارها تجربه می‌کردند و داغی تنور خرید سبب شده بود، تغییرات قیمت‌ها به شکلی لحظه ای فضای اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد.  هر چند جرقه اول از پس تهدید ترامپ برای خروج از برجام  تشدید تحریم های ایران خورد اما کارشناسان بر این اعتقادند که سیل نقدینگی پیش از آن به رغم هشدارهای فراوان به راه افتاده بود و صحنه گردانی اتفاقا بر عهده آن بود.

 مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص می گوید:پیش تر بارها و بارها در خصوص رشد شتابان نقدینگی هشدارهای لازم داده شده بود اما کشیدن ترمز رشد نقدینگی نیاز به اصلاحات ساختاری پیچیده ای داشت که از قدرت اقتصاد تازه بیرون آمده از تحریم گویا خارج بود.

 وی با اشاره به تغییر ترکیب سپرده‌ها گفت: وقتی سود سپرده‌های بانکی به بزرگترین سرمایه گذاری برای مردم عادی بدل شدند، طبیعی بود که بانک ها به ماشین خلق پول بدل شوند چرا که هر روز سود بیشتری را نسبت به قبل پرداخت می کردند و در نتیجه خواب پول در بانک ها خود به خود به خلق پول در اقتصاد منجر می شد.

 وی تاکید کرد: در این فضا پیش بینی می شد کوچکترین جرقه منجر به افزایش شدید نرخ تورم شود اما با این حال دوره سرمایه گذاری در بازارهای ایران، به همان سرعتی که ایجاد شد، پایان یافت و جو روانی جامعه حالا تغییر کرده است.

مهدی تقوی

 وی کاهش شدید تقاضا را از یک سو تحت تاثیر کاهش قدرت خرید می داند اما از سوی دیگر می گوید وقتی انتظارات روانی معکوس می شود و افراد انتظار ارزانی را می شکند، رکود اقتصاد ایران را فرا می گیرد چرا که تجربه ثابت کرده است هر چه کالاها گران‌تر شوند، مردم عطش بیشتری برای خرید آن کالا نشان می دهند. در ضمن باید توجه داشت تورم سال گذشته تحت تاثیر ریزش ارزش پول ملی بود و سرمایه گذاران در بازارها در نهایت در قیاس با قدرت خرید سودی نبردند بلکه ارزش سرمایه خود را حفظ کردند.   

 وی در پاسخ به این سئوال که چرا انتظارات روانی بر کاهش قیمت ها در شرایط کنونی استوار است؟ گفت: پاسخ این سئوال را باید در مدیریت بازار ارز جستجو کنید چرا که سیاستگذاران بازار ارز توانستند بالاخره از پس نوسان های گسترده دلار را مهار کنند و فعلا در قفسی اهنین گرفتار آورند اما باید مراقبت کنند تا این مهار بار دیگر سال ها به طول نیانجامد چرا که در این صورت ما در کمتر از یک دهه بار دیگر به ناچار باید تبعات جهش ارزی را پذیرا شویم.

 وی ادامه داد: من معتقدم روند کاهشی قیمت ها در بازار تداوم خواهد یافت و به تدریج در ماه های یپش رو کالاهای بادوام و سرمایه ای با کاهش قیمت روبرو می‌شوند. بنده این نکته را از منظر داده های کلان اقتصادی و نه تبارشناسی بازارهای خرد، عنوان می‌کنم.وقتی انتظارات تورمی بر کاهش قیمت استوار می شود بدان معناست که باید انتظار عقبگرد قیمت ها را داشته باشیم. 

 ماشین خلق پول باید توقف کند

 از سوی دیگر آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران نیز در این خصوص به خبرانلاین گفت: اقدامات بانک مرکزی برای مهار نرخ سود سپرده و اعمال نظارت دقیق تر بر بازارها بی تردید اقدامی مناسب تلقی می‌شود اما کسانی که تا دیروز نرخ سود سپرده را به نرخ تورم مرتبط می دانستند امروز باید پاسخ دهند رد برابر رشد تورم باید چه کرد و آیا افزایش نرخ سود سپرده صحیح است؟

آلبرت بغزیان

 این کارشناس اقتصادی با نفی ضرورت افزایش نرخ سود سپرده گفت: اگر قرار بر اصلاحات ساختاری شود، همان طور که مهار بازار ارز ضرورت دارد، مهار ماشین خلق پول نیز ضروری است  اگر سود سپرده‌ها کاهش یافته و سپرده بانکی از یک بازار برای سرمایه‌گذاری خارج شده و در جایگاه خود قرار گیرد نرخ تورم نیز در درازمدت روندی کاهشی را تجربه می‌کند.

 او در توضیح این مطلب افزود: بهعبارت دیگر هیچ کشوری سپرده بانکی را تبدیل به ابزار سرمایه گذاری نمی کند و وقتی سود سپرده مهار شود قیمت تمام شده پول نیز کاهش می یابد که این مهم با تداوم اصلاخات ساختاری محقق می شود. وی به سرمایه گذاران و سپرده گذاران توصیه کرد با توجه به سیاست های اعمالی دیگر منتظر سودهای نجومی در بازارها تحت تاثیر افازیش قیمت ها نباشند.  

 پیش از این رییس کانون بانک های خصوصی نیز از کاهش یک تا یک و نیم درصدی قیمت تمام شده پول در کشور طی 4 ماه اخیر تحت تاثیر تغییر شرایط پرداخت سود به سپرده ها خبر داد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1288015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    تنها را بیرون امدن این تنگنای اقتصادی و کم کردن تورم متوقف کردن چاپ پول و کم کردن نقدینگی است
    • GB ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      60 5
      خداوکیلی چقدر تخصص و مطالعه داری اینجوری قاطعانه در مورد اقتصاد نظر میدی؟ علمی که بسیار پیچیده و گسترده است
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      25 21
      تو از کجا میدونی نداره!؟ مگه میشناسیش؟
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      10 22
      تو از کجا میدونی نداره!؟ مگه میشناسیش؟
    • قمر ارومیه ای FR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      22 0
      اگر رشد نقدینگی کم شود، از تورم کاسته شده ولی بودجه دولت برای خرج کردن نیر بشدت کاهش می یابد. دولت فعلا ًً بیش از صد هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      11 1
      در کاهش تورم و رشد اقتصادی فاکتورهای زیادی نقش دارند که مهمترین آنها وجود ثبات سیاسی و کاهش ریسک سرمایه گذاری است وضع قوانین مالیاتی بر سوداگری در بازرهای مسکن ارز طلا خودرو و... تا جایی که خرید اًضافه بر نیاز مشمول مالیات سنگین گردد و نقدینگی بسمت تولید حرکت کند کاهش نرخ سود بانکی در مرحله آخر این زنجیره قرار دارد .
    • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      8 0
      در پاسخ به ان دوست عزیز که گفت چقدر تخصص داری بگم وقتی به یک مدیر70 میلیون حقوق میدن در صورتی که حقوق یک کارگر یک میلیون پانصد هزار تومان است این پولها باعث افزایش نقدینگی میشه که نهایت به پایین امدن ارزش پول و تورم میشود
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    72 6
    حتما قیمت ها کاهش پیدا میکنه اما به قبل برنمی گردد
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    51 1
    دقیق گفت . سود دیگه خبری نیست جمع کنید بساط سوداگری رو
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    77 1
    نکته مهم اینه که دلالان این بازارها را آتیش زدند . هیزمش هم پول ما بدبخت ها بود
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    105 9
    کاهش سود سپرده ها اشتباه بدی بود که تاوانش رو همه مردم دادند
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    36 0
    لطفا درباره قیمت تمام شده پول توضیح بدین. یعنی چی؟
    • ناصر جوام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      10 0
      قیمت تموم شده پول به مجموعه هزینه های پرداختی بانک برای جذب سپرده (سود سپرده) بعلاوه هزینه عمومی و اداری و هزینه مطالبات مشکوک الوصول گفته میشه
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    36 0
    همه دنیا چکار کرده؟ واقعا چکار کرده
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    81 0
    من شصت سالم است این بار فکر کنم هشتمین باری است که قیمت ها منفجر میشه این وضعیت کجا باید اصلاح بشه؟
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    57 3
    اگر اقتصاد بدون نفت اینه . دلار 12 تومان و این قیمت ها من راضی ام . اصلاح کنید این اقتصاد رو پول نفت هم بعد از لغو تحریم صرف توسعه کشور کنید نه هزینه روزمره . والا این طور نجات پیدا می کنیم
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      21 6
      فقط به خاطر گل روی شما
    • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      21 0
      اگر پول نفت خرج زیربنایی در کشور میشد که حالا ایران یکی از بهترین زیبامقصدهای گردشگری دنیا بود و در ایران فقیری وجود نداشت
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    20 31
    والا ما که مردیم و آرزوهایمان براورده نشد . حالا اروز چیه؟ یک خونه صد متری توی نیاوران و یک باغ و یک ماشین خوب و یک زندگی راحت . چیز زیادیه؟
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    16 17
    والا ما که مردیم و آرزوهایمان براورده نشد . حالا اروز چیه؟ یک خونه صد متری توی نیاوران و یک باغ و یک ماشین خوب و یک زندگی راحت . چیز زیادیه؟
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    7 21
    والا ما که مردیم و آرزوهایمان براورده نشد . حالا اروز چیه؟ یک خونه صد متری توی نیاوران و یک باغ و یک ماشین خوب و یک زندگی راحت . چیز زیادیه؟
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      25 2
      چقدر کم توقع واقعا
    • شهرام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      5 35
      ۹۰ درصد مردم فرانسه و کانادا با حقوق معادل ماهی ۳۰۰۰ دلار درگیر پاس کردن قبوض خودشون هستن قیمتی که بابت آب تخلیه یک سیفون در دوبی برای افراد غیر شهروند پرداخت میشه با قبض یک ماه آب یک آپارتمان ۴۰ متری در ایران ما برابری می‌کنه حالا تو برادر من توقعت فقط یک آپارتمان صدمتری اونم نیاوران+باغ+ماشین+ پول توجیبی برا زندگی راحت هست لابد دیگه کارم نکنیم با داشتن اینا
    • محمد US ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      36 0
      به نظر من خواسته عجیبی نیست، در یک اقتصاد سالم، هر کسی باید بتونه بعد از حداکثر ۲۰ الی ۳۰ سال کار همچین دستاوردهایی داشته باشه. حالا اگر تخصص و درآمدش خیلی بالا بود خونه تو نیاوران، اگر پایین بود یه جای دیگه شهر.
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      11 1
      واقعا به اندازه این هایی که می خواهی کار هم می کنی ؟
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      8 4
      ببخشید حالا نمیشه به میرداماد راضی بشی ؟
    • CA ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      30 2
      جناب شهرام عزیز، 3000 هزار دلار کف حقوقی هست که یک نفر میتونه بگیره. با این اوصاف با این حقوق هم حتی میشه خونه و ماشین خرید بعد از چند سال
    • محمد CA ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      20 0
      جناب شهرام درست میگید که در کانادا مردم با ۳۰۰۰ دلار درآمد درگیر پرداخت قبوض هستند، اما یکی از همین قبوض بازپرداخت وام معادل ۹۰٪ قیمت خونه، با بهره زیر ۳ درصد هستش. یعنی طرف اول خونه دار میشه، بعد ۲۰، ۳۰ سال قسط خونه ش رو میده.
    • شهرام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      8 0
      ممنونم از همه دوستان عزیزی که کامنت منو خوندن و نظر دادن چه مثبت چه منفی،منظور من از طرح چنین موضوعی تلنگر زدن به خودمونه،البته که داشتن زندگی راحت حق همه مردم ایران هست ولی یکی از دوستان به درستی اشاره کرد: کار کردن.ولی متاسفانه در ایران ما اونی که کار می‌کنه و خدمت به مردم انجام میده دریافتیش در حدی نیست که بتونه حداقل ها رو بعنوان مالک داشته باشه.در مورد اینکه آیا ارزونی خواهیم داشت ببینید گرون شدن هم به دلیل دلال بازی بود و هم رفتار هیجانی مردم برای خرید در فاز افزایشی قیمت و هم نقدینگی و هم باقی فاکتور های احتمالی که من بی اطلاع هستم.وقتی هم صحبت از دلال میکنم می‌تونه یه شخص باشه یا یک مجموعه،الان مالک درصد زیادی از خانه های خالی بانک ها هستن.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    39 1
    داستان سوداگری تموم نمیشه وقتی سیاست ها ضد تولید باشه / این ها بالاخره قیمت راب الا می برند کارشناسان عزیز
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    54 0
    من یادم نمیاد چیزی ارزون شده باشه
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    67 1
    وقتی سودآورترین شغل دلالیه همین هم میشه
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    4 3
    منظور از خلق پول چیه؟ یعنی سود ندن بانک ها؟
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    4 3
    بالاخره دلالان با عدم عرضه رد زمان افزایش تقاضا به سودشون می رسند
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    28 3
    مالیات بگیرید . این طوری کسی هوس دلالی به سرش نمی زنه
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    22 0
    داستان بسیار ناراحت کننده ای است قصه پرغصه تورم
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    29 1
    شنیدم بعضی کشورها حسرت تورم دارن . بهشون مشاوره بدین پول بگیرین وضعمون خوب بشه
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    7 2
    امدیوارم درست باشه و ارزون بشه
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    14 0
    ارزون نشد چی؟
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    22 0
    خسته شدیم از این شل کن و سفت کن
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    16 1
    بله وقتی میشه به سپرده گذار پول نداد که تورم نباشه نه الان
    • علی IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      1 1
      تورم را سود بانک زیاد نمیکنه اختلاس دزدر رانت خواری حقوق های نجومی زیاد می کنه
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    31 0
    کاش بگن خودشون پول هاشون رو چکار می کنند این کارشناسان عزیز
  • كمال IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    17 1
    هر وقت اين تذكرات شده قيمتها بالا رفته كلا اين تذكرات برعكس عمل ميكنه
  • فرهاد IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    25 2
    آقای بغزیان...کاهش نرخ سود بانکی منجر به خروج سپرده ها از بانک میشه و هر کجا بره همون جارو ویران میکنه
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    16 0
    کاهش نرخ سود بانکی درست موقع تحریمها اشتباه بود در یک حالت متعادل باید کم می شد نه در شرایط بحران
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    13 0
    اقتصاد مشکل داره والا . با این حرف ها حل نمیشه
  • ناشناس IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    6 0
    این موضوع با نظر سنجی سطوح مختلف قابل رد یابی نیست مگر نه اینکه میگوییم علم اقتصاد .پس اقتصاد دانان نظرشان نافذ هست با حدث و گمان اصناف مختلف که نمیشود راه حل داد
  • US ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    12 1
    انشالله ارزون میشه
  • یحیی IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    2 3
    بله حق با جناب بغزیان هست. نجات اقتصاد ایران در گرو کاهش هرچی بیشتر سود سپرده در جهت کاهش خلق پول و ونقدینگی هست و کاهش خلق پول و تورم هم کاهش تورم را نتیجه خواهد داد.
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    9 0
    هیچ کالایی ارزان تخواهد شد
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    0 5
    امیدی هست؟
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    12 0
    گوشی سه میلیونی سابق که شده 14 میلیون میشود 13 میلیون!
  • مقیمی IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    13 0
    کل بودجه کشور صرف دادن حقوق و مزایا به بدنه دولت و سایر قوا میشه ، کجای دنیا یک کشور اینقدر سازمانهای موازی داره که یک کار می کنند ولی دوتا و چندتا هزینه دارند
  • ali IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    4 0
    بیچاره مردم کارگر که با سالها جان کندن مبلغی اندوخته و در کمتر از چند ماه شاهد از دست رفتن سالها تلاششان گردیدند و نمیدانند چه خاکی بر سر بریزند.
    • قمر ارومیه ای FR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      4 0
      طلا بخرید