۰ نفر
۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۲

تلاش های کنونی کشورهای غربی درمصر معطوف به راضی کردن معترضین و مردم به پایان دادن به اعتراضات است. شخصیت های مختلفی در این بین نقش ایفا می کنند.

آخرین شخصیتی که برای آرام کردن مردم به میان آنها رفته عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب است. آنچه از ظواهر امر بر می اید این است که آمریکا و اسرائیل و برخی از جریانات موثر داخلی در مصر از جمله ارتش این کشور برسر جانشینی عمر سیلمان رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی این کشور و برکناری مبارک به توافق رسیده اند.

درواقع می توان جمع بندی غربی ها ازآخرین وضعیت مصر را اینگونه ارزیابی کرد : رفتن مبارک ، قدرت گرفتن سلیمان و سرکوب قطعی اسلامگراها.

برخی از منابع خبری نزدیک به صهیونیست ها حتی پا را ازاین فراتر گذاشته و اعلام کرده اند اوباما صریحا به عمر سلیمان گفته است که درصورت مقاومت مبارک و اصرار او بر باقی ماندن در قدرت وی را برکنار کرده و از کشور خارج نماید. این خبر البته از سوی کاخ سفید و مقامات مصری تایید یا تکذیب نشده است اما منابع رسمی خبری تایید کرده اند که اوباما در سه مرحله به صورت صریح از مبارک خواسته است برای پایان یافتن تنش ها از قدرت کناره گیری کند. البته هدف اوباما و سایر مقامات کشورهای غربی از این اصرار نجات این کشور نیست بلکه نجات منافع خود درمنطقه است چرا که ادامه تظاهرات ها بستر مناسبی برای قدرت گرفتن جریانات اسلامگرا است و معلوم نیست نا ارامی هایی را که اکنون ممکن است با تغییر یک مهره پایان داد در آینده بتوان مهار کرد. چه اینکه از همین حالا نیز بسیاری از جریانات اسلامی در مصر پذیرای حکومت عمر سلیمان نیستند و نه تنها خواستار برکناری، محاکمه و حتی اعدام مبارک به دلیل خیانت های زیادش به ملت هستند بلکه معتقدند دولت انتقالی باید از میان مردم و به رهبری کسی باشد که همه گروه هاو جریان های ملی و اسلامی و سایرین در انتخابا آن نظرداشته باشند.

اما حقیقت تلخی که غربی ها با آن مواجه هستند دقیقا همین نکته است. تحلیل ها نشان می دهد که برگزاری هر انتخاباتی خارج از سیسستم حکومتی کنونی منجر به روی کار آمدن اسلامگراها خواهد شد و این چیزی نیست که آنها خواستار آن باشند. بدین ترتیب کشورهای غربی و اسرائیل می کوشند مردم را به حکومت عمر سلیمان و وعده هایی که او برای دموکراسی و آزادی بیان و حقوق مردم داده است راضی کرده و به خانه هایشان برگردانند. با این همه آنچه در خیابان های مصر می گذرد حاکی از شکست این پروژه دست کم تا کنون است چرا که روز جمعه دست کم پنج میلیون مصری همچنان در میدان التحریر مصر تجمع کرده و به کمتر از تشکیل یک حکومت مردمی رضایت نداده اند. 46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۸:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    0 0
    تلاش غرب کوتای رنگی بنفع منافع غرب بود نه راضی کردن معترضین .چیزی بنویسید که مورد ریشخند قرار نگیرید همه عالم میدانند که غرب مدل امتحان شده ترکیهو دولت نظامی در سایه آنرا آلترنلتیو قرار داه بود چیزی در مایه کوتای رنگی حفظ ارتش و دولت سایه