مذاکرات پشت پرده برای معرفی جانشین بهبهانی که از یک ماه پیش شروع شده بود، وارد فاز علنی شد.

علی حق: پایان راه وزیر راه با رای مثبت 147 نماینده مجلس در مقابل 87 رای منفی رقم خورد. این پایان، آغاز راه دشوار یافتن جانشین بهبهانی برای رییس جمهور است. هر چند برخی نمایندگان موافق با ابقای بهبهانی معتقدند که با برکناری او، وزیر راه متخصص تری روی کار نخواهد آمد ولی لابی های پشت پرده که همانند همیشه از یک ماه پیش که زمزمه اختلاف بهبهانی و رحیمی در برخی سایت ها منتشر شد، تلاش خود را برای آزمودن بخت خویش و نزدیکانشان آغاز کرده بودند، از امروز با جدیت بیشتری به کار خود ادامه خواهند داد. هر چند همانند رسم معمول انتخاب وزیر راه کابینه های احمدی نژاد، بار دیگر از محمد علی آبادی، رییس کمیته ملی المپیک و سید مهدی هاشمی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان سخن به میان می آید ولی لحاظ احتمال بالای این که مجلس به آنها روی خوش نشان نمی دهد، عرصه را برای عرض اندام کاندیداهای جدید وزارت راه باز کرده است.

در پی تاکید اخیر مقام معظم رهبری بر توسعه حمل و نقل ریلی، روسای فعلی و پیشین راه آهن امیدوار تر از بقیه نشان می دهند. در این میان از حسن زیاری، مدیرعامل سابق راه آهن و عبدالعلی صاحب محمدی مدیرعامل فعلی بیش از سایرین سخن به میان می آید. البته به نظر می رسد، زیاری به دلیل سابقه حضور در دانشگاه علم و صنعت و نیز فعالیت در ستادهای انتخاباتی احمدی نژاد، شانس بیشتری داشته باشد.

البته گفته می شود، پس از آن که حمیدرضا حاجی بابایی از مجلس هشتم به وزارت آموزش و پرورش دولت دهم راه یافت، رییس کمیسیون عمران، علی اکبر آقایی هم چندان برای ورود به کابینه دوم احمدی نژاد بی رغبت نیست.

همچنین شنیده می شود، عطاالله صدر، رییس سازمان بنادر و دریانوردی در جریان اجرای پروژه تبدیل بندر شهیدرجایی به هاب منطقه و حضور در جلسه های  کارگروه کارگروه حمل و نقل و ترانزیت به ریاست معاون اول رییس جمهوری به یکی از گزینه های مدنظر رحیمی برای پیشنهاد به احمدی نژاد بدل شده است.

اما در مجموع تحلیلگران، بالاترین شانس را برای سید مهدی هاشمی قایل هستند. او نه تنها از دوستان قابل اتکا و اعتماد احمدی نژاد است، با محمدرضا رحیمی نیز همسوست. مساله مهمتر هم این که او سابقه قائم مقامی وزیر راه و ترابری را نیز در کارنامه خود دارد. کارنامه ای که نشان می دهد گاه او در پیشبری مناسبات وزارتخانه از شخص وزیر موثرتر بوده است. البته محمد علی آبادی نیز علاوه بر سمت ورزشی خود، معاون اجرایی معاون اول رییس جمهور نیز هست و از این لحاظ بدون توجه به جایگاهش در میان نمایندگان گزینه مطلوبی برای دولت محسوب می شود. در مقابل هاشمی نیز رییس فدراسیون تیراندازی هم هست. یعنی این بار گزینه های دولتی وزارت راه و ترابری هر دو ورزشی هستند.

البته اگر به فهرست علی سعیدلو، رییس سازمان تربیت بدنی را که به احتمال قوی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی نمی شود را به صرف سابقه او به عنوان معاون اجرایی رییس جمهوری، به این فهرست بیفزاییم، آن گاه احتمال این که کاندیدای وزارت راه و ترابری، مردی با سابقه مدیریت ورزشی باشد، همچنان افزایش می یابد.  

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۳
    0 0
    آقای صدر هزگز توانایی اداره وزارت راه را ندارد