تعداد امضاهای استیضاح وزیر راه همچنان موضوع مورد بحث نمایندگان از جلسه غیرعلنی تا جلسه علنی امروز بود.

به گزارش خبرآنلاین، اختلاف نظر دولت و مجلس در قرائت از آیین​نامه داخلی مجلس، زمیه ساز طرح این مباحث شد. در حالی که دولت و نمایندگان حامی​اش معتقد بودند که ملاک، تعداد امضاهای اولیه این استیضاح یعنی 22 نفر است، هیات رئیسه تصریح کرد که آیین​نامه مجلس اجازه افزایش تعداد امضاها را داده است.

مهرداد لاهوتی از جمله نمایندگانی بود که پس از ارائه طرح استیضاح وزیر راه به هیات رئیسه درخواست امضای آن را کرده بود. اما محمد دهقان عضو هیات رئیسه مانع از آن شده بود. او این تذکر را از تریبون علنی مجلس اعلام کرد تا گفته باشد که علی​رغم کاهش برخی امضاها، هنوز نمایندگانی خواستار برگزاری استیضاح وزیر راه هستند.

اما بهروز جعفری نماینده سمیرم که از نمایندگان حامی دولت است در تذکر دیگری هیات رئیسه را متهم به این کرد که با عجله این استیضاح را در دستور قرار داده و مثل موارد مشابه استیضاح کنندگان را به جلسه با وزیر و رفع اختلافات تشویق نکرده است. وی از برخی حسن نظرهای هیات رئیسه در جلسه غیرعلنی امروز نیز تقدیر کرد که برگزاری استیضاحی در آغاز دهه فجر را چندان پسندیده نمی​دانستند.

وی از هیات رئیسه خواست که به دلیل کاهش و افزوده شدن پیاپی امضاهای این استیضاح، برگزاری آن را به تعویق انداخته و 10 روز بعد بررسی کند تا دهه فجر نیز به پایان رسیده باشد.

رئیس​مجلس در پاسخ به وی گفت که عجله​ای نبوده و این استیضاح از ماه​ها پیش توسط برخی نمایندگان پیگیری می​شده و بارها این جلسات برگزار شده و نهایتا با فشار استیضاح کنندگان، هیات رئیسه ناگزیر از اعلام وصول آن می​شود.

محمدابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل نود نیز در تذکر دیگری گفت: 13 نفری که امضاهایشان را پس گرفتند اصل استیضاح را امضا کرده بودند و دیگرانی که بعد آن را امضا کرده​اند، از ابتدا موافق این استیضاح نبوده​اند. وی این موضوع را یک شبهه قانونی در آیین​نامه مجلس خواند که آیا کسانی بعدها می​توانند به این جرگه بپیوندند یا نه؟

لاریجانی در پاسخ به وی گفت که در این مورد بحث شد و آیین​نامه چننی منعی را قائل نشده است.

ستار هدایت​خواه نماینده کهکیلویه نیز که از نمایندگان حامی دولت است نیز با اشاره به چاپ متفاوت درخواست استیضاح وزیر راه در سه برهه مختلف، اظهار داشت: گویا نیتی بوده که حتما این استیضاح انجام شود چون مدام با کم شدن برخی امضاها، برخی دیگر آن را امضا کرده​اند؟ مگر می​توان طرحی را پس از تدوین تغییر داد و به آن چیزی افزود؟

لاریجانی در پاسخ به وی نیز گفت: تعجب می​کنم که شما هیات رئیسه را متهم می​کنید! عکس این درست بود چون تمام تلاش ما این بود که استیضاح در مسیر واقعیش باشد و این اتهام زنی و سوءظن به هیات رئیسه صحیح نیست.

اسماعیل کوثری نیز در تذکر دیگری با بیان اینکه خوب نیست که آغاز سی و سومین سال انقلاب را اینگونه آغاز کنیم، ادامه داد: بهتر بود با تصمیم قوی​تر و غنی​تری وارد این موضوع می​شدیم و آن را به تاخیر می​انداختیم.

لاریجانی با بیان اینکه این همه تذکر مجلس را خسته می​کند از نمایندگان خواست تا به این تذکرات پایان داده و اجازه برگزاری این استیضاح را بدهند.

/30111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صمديان IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    حقيقت را فداي مصلحت نكنيد(دكتر شريعتي)
  • ساسان IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    چه ربطي به دهه فجر داره؟ كارتون رو درست انجام بديد
  • بدون نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    واقعا مجلس ديگر در رأس امور نيست با اين نمايندگان ...
  • بدون نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    آقا ما انقلاب نکردیم که شماها پابند خرافات باشید و دهه فجر را بهانه کنید.اتفاقا به پائین کشیدن ایشان از صندلی ریاست می تواند نشان از قانونمند بودن این انقلاب باشد.
  • بدون نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    خاک بر سر ما مردم که شما.....
  • مبین IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    مدیری که لایق نیست باید استیضاح شود چه حالا چه ده روز دیگه؟
  • علیرضا IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    وزارتی که نه حمل و نقل ریلیش نه هوائیش نه سواریش نه اتوبوسش امن نیست وزارتی که هیچ کدام از جاده هایش استاندارد نیست وزارتی که وزیرش بعد از فوت هموطنانمان می گوید مشیت الهی بوده ، استیضاحش جای بحث ندارد
  • داود IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    خیلیها درمجلس ازدولت خدمتگذارانتقام کشی می کنند.
  • داودفرهی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    اتفاقااگرقراربودمطلبی باعث شادیمردم دراین ایام مبارک باشد همین برکناری این وزیر پشت هم انداز بود که ابروی کشورراباان راه اهن شیرازبردوباعث مضحکه انان شود واندسته از نمایندگان که برای امضاخودارزش قایل نیستند ومعلوم میشود برای امضاخود معامله میکنند وانرا به مزایده میگذارند
  • ب IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۳
    0 0
    هر وقت کسی خواسته از دولت انتقاد کنه اینا رو دلیل اوردن که الان مصلحت نیست! پس کی مصلحته که به مشکلات مردم رسیدگی بشه؟