علی اصغر زارعی از جمله نمایندگانی است که معتقد است نامه رئیس جمهور می توانست در زمان بهتری یا در یک جلسه غیر علنی با نمایندگان در میان گذاشته شود.

او که در ذیل نمایندگان حامی دولت شناخته می شود در عین حال از نامه محمود احمدی نژاد دفاع می کند و می گوید نظر رهبری در زمینه بانک مرکزی بر خلاف مصوبه مجمع بوده است. 

در ادامه گفت و گوی خبرآنلاین با این نماینده عضو فراکسیون انقلاب اسلامی را می خوانید:

***

بعد از انتشار نامه اخیر رئیس جمهور به نمایندگان اظهار نظرهایی که درباره آن شد بر این اساس بود که برخی معتقد بودند روش و محتوای این نامه هر دو غلط بود. برخی هم ابزار عقیده کردند که روش انتشار نامه و رسانه ای کردن آن اشتباه و بهتر بود ایشان در یک جلسه غیر علنی این موارد را با مجلس در میان می گذاشت.
به نظر من محتوای نامه آقای احمدی نژاد درست بود، حالا ممکن است اگر در بیانش دقت بیشتری می شد، مطالب به شکل درستی منتقل می شد و موجب ناراحتی برخی از افراد نمی شد. شاید اگر این نامه در موقعیت دیگری منتشر می شد، اثر گذاری بهتری داشت. ضمن اینکه آقای رئیس جمهور می توانستند در جلسه حضوری و غیر علنی با نمایندگان صحبت کنند، شاید آن نتیجه بیشتری می داد ولی آقای رئیس جمهور است دیگر! احساس  تکلیف کردند و این نامه را بعد از این همه فشاری که به ایشان و دولت آوردند و قصد داشتند دولت و برنامه هایش را محدود کنند، منتشر کردند. بالاخره هر کسی ظرفیتی دارد. من اقدام ایشان در انتشار این نامه را در این مقطع تایید نمی کنم ولی همان طور که آقایان احساس تکلیف می کنند و نامه سرگشاده به آقای رئیس جمهور از با نصبحت ائمه المسلمین می نویسند، خوب ایشان هم در مقام کسی که  حافظ قانون اساسی هست یک بار خواستند به نمایندگان تذکر بدهند و توصیه هایی بکنند.

در این نامه اتهاماتی متوجه مجلس شده است. فکر نمی کنید این شیوه نوشتن و رسانه ای کردن آن به اختلاف قوا دامن می زند و این برخلاف رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره سران قوا برای حفظ وحدت است؟
ببینید! در هر صورت در صحن مجمع حداقل در موضوع بانک مرکزی بر خلاف تدبیر رهبری حرکت کرده اند. رهبری تدبیرشان این بوده است که قبل از جلسه مجمع نظرشان را فرمودند. یقینا انتظارشان این بوده است که خروجی جلسه مجمع، نباید نگران کننده باشد. ایشان این تدبیر را انجام دادند. وقتی این تدبیر مدنظر قرار نگرفته و مصوبه جدیدی مورد تصویب قرار گرفته است، اشکال وجود دارد. منتها مجمع احتیاطی کرده و آن این بوده است که این موضوع باید به مقام معظم رهبری گزارش شود؛ این برخلاف رویه قبلی مجمع  بوده است. مجمع در موراد اختلاف شورای نگهبان و مجلس نظر خود را اعلام  می کرده است و اعلام عمومی هم می شده است. بعد از جلسه مجمع عده ای در مجمع اصرار داشتند که مصوبه به سرعت منتشر شود. کجا بود که مانع بود تا نظر رهبری هم اخذ شود. اگر آقایان معتقدند که این نبوده است مشروح مذاکرات مجمع را منتشر کنند.

شما از نوشتن نامه دفاع می کنید، اما مگر مجمع نمی تواند در موضوعی برخلاف نظر شورای نگهبان و مجلس و بر اساس «مصلحت» قانونی را تصویب کند؟
من می گویم مجمع اختلاف شورای نگهبان و مجلس را بررسی بکند و نتیجه هر چه شد به رهبری اعلام کند. رهبری ممکن است بفرمایند موضوع تغییر کند اما وقتی مقام معظم رهبری قبل از جلسه تدبیرشان را به جلسه می دهند، در واقع قصدشان این بوده است که از این نتایج جلوگیری کنند. چرا نظر رهبری که در مجمع داده شده است و در جلسه توسط برخی از اعضا خوانده شده است، مد نظر قرار نمی گیرد.

چه کسی نظر رهبری را در جلسه مجمع  قرائت کرده است؟
 در گزارش روابط عمومی مجمع آمده است که آقای رضایی، ولایتی نظر رهبری را قبل از تصمیم گیری قرائت کردند.

برخلاف سخنان شما، برخی نمایندگان در گفت وگو هایی اعلام کردند که مقام معظم رهبری هم معتقد به استقلال بانک مرکزی هستند؟
نه، همان که تدبیری که رهبری گفته بودند اجرا شود.

شما از دیدگاه مشخص رهبری در زمینه بانک مرکزی مطلع هستید؟
مصوباتی که مجمع تصویب کرده بود غیر از قسمتی که درباره بانک مرکزی بوده است که با توجه به اینکه رئیس جمهور این نظر را برای اداره کشور قابل قبول ندانسته و اظهارنظر کرده با این شیوه مشکل ایجاد می شود رهبری فرمودند عزل و نصب رئیس بانک مرکزی به عنوان معضل به مجمع برود و عزل و نصب با رئیس قوه مجریه باش؛ بحث فقط این است.

حرف ما این است چرا تدبیر رهبری زمین مانده است. آقایان اگر امروز رئیس جمهور دستوری به وزیری بدهد، رئیس جمهور را مورد سوال قرار می دهند که چرا وزیر در فلان موضوع اقدام نکرده است. در این مورد، رهبری تدبیر رابه مجمع  فرمودند و اجرا نشده است.

برخی معتقدند رای اعتماد پایین مجلس به دکتر صالحی واکنش نمایندگان به نامه آقای احمدی نژاد بوده است
تحلیل های مختلفی درباره آقای صالحی وجود دارد. بنده هم انتظار رای بیشتری را داشتم چون در اظهارات کسانی که می آمدند و می گفتند  اتفاقا کسانی که رای نمی دهند بیشترین مصافحه را با رئیس جمهور و وزرا انجام  دادند!

/3028 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • shapoor IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    همیشه مجلس ومجمع از قوه مجریه انتقاد میکردند حرفی نبودحالا یک بار هم دولت از انها انتقاد کرده