رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) گفت: متاسفم از اینکه برخی سیاستمداران متدین و ارزشی، دین را در حد کمک به ساخت حسینیه و مسجد می‌دانند.

به‌گزارش ایسنا آیت‌الله مصباح یزدی در نخستین همایش دانش‌پژوهی با عنوان «کارکردها و جاذبه‌های دین وحیانی» طی سخنانی اظهار داشت: در تعریف دین آنچه اختصاص به دین ما دارد شریعت اسلام است.

ادامه اظهارات رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) را در ادامه بخوانید:

  • ما معتقدیم دین اسلام شامل تمام شئون بشر از جمله مسائل فردی، اجتماعی، جهانی، روانی، عاطفی، شناختی و سایر جهات می‌باشد.
  • دین در واقع همان جهت واقعی انسان است و کارکردها و جاذبه‌های آن بسیار گسترده است. دینی ارزش دارد که جهات الهی داشته باشد.
  • چگونه دین به رفتارها و شئون زندگی جهت می‌دهد. تحقیق در این زمینه دو نوع متد را می‌طلبد، اول اینکه از طریق استقرایی و ترکیبی شئون دین را بررسی و عناوین را به دست بیاوریم، دوم اینکه متد تحلیلی داشته باشیم تا انسان چه شئونی داشته و دسته‌بندی‌هایی که دین در این عرصه‌ها دارد بررسی گردد.
  • باید قبل از ورود به منابع، موضوع را بررسی و تعیین کنیم و جواب را بدست بیاوریم.برخی از اصطلاحات فرهنگ غربی و بیگانه در مسایل دینی و علمی ما تاثیر می‌گذارد. بعضا در فرهنگ رایج و گفت‌وگوهای عمومی و در نشریات و بحث‌های اجتماعی حتی در بحث‌های دینی متاثر از فرهنگ عام جهانی هستیم و حوزه دین را با حوزه قانون اخلاق، فلسفه، هنر و... حوزه‌ها تفکیک می‌کنیم و این تفکری است که ریشه‌اش از سکولاریسم آب می‌خورد.
  • متاسفم از اینکه برخی سیاستمداران متدین و ارزشی، دین را در حد کمک به ساخت حسینیه و مسجد می‌دانند. افرادی که دین را تنها در این نوع کارها می‌دانند، این گرایش سکولاریسمی است و برای اینکه این فرهنگ عوض شود کار جهادی می‌خواهد و این کار حوزه علمیه است.
  • اختلاط فرهنگ‌ها ما را تهدید می‌کند. باید حقیقت و عرصه‌های مختلف دین را شناخت و پاسخ دین را استخراج کنیم و آن را برای دیگران اثبات کنیم، چراکه دین دایره‌اش بسیار گسترده است.
  • دین ضروری‌ترین، نافع‌ترین، حیات‌بخش‌ترین و عمیق‌ترین نیاز مادی و معنوی بشر است و کسانی که این باور را داشته باشند زیاد نیستند و گناه آن به گردن ما بر می‌گردد که آن را خوب تبیین نکرده‌ایم.
  • قبل از اینکه ما به مسایل رواشناختی و غیره دین بپردازیم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به آن پرداخته‌اند. این نقطه ضعف ما است که آنچه آنان پرداخته‌اند، همان را ما کار کرده‌ایم.
  • دین از اکسیژن برای انسان لازم‌تر است، چراکه اگر اکسیژن نباشد انسان خفه می‌شود، اما جهنم نمی‌رود، اما اگر دین نباشد تا ابد در جهنم خواهد سوخت.

/28112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =