۱ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
راهبرد تعامل ۲ ستونه با اروپا؟!

سناریوی اصلی و کنونی سیاست خارجی ایران در مقابل اروپا باید این باشد که چطور می تواند مشکلات و مسائلی که با اروپایی ها داریم را در بُعد سیاست خارجی و روابط بین الملل به گونه ای مدیریت کند که این دو موضوع با یکدیگر مخلوط نشوند.

در میان هم پیمانان ما در برجام اروپا که در کنار ظرفیت هایش چالش ها و بحران های خاص خویش را نیز دارد، اگر نه صرفا" از دیدگاه اقتصادی، بلکه از منظر سیاسی و قدرت تاثیر گذاری روانی بر افکار عمومی غرب و مخصوصا تحت تاثیر قرار دادن نخبگان غربی و از جمله مراکز تصمیم ساز آمریکائی می تواند نقش ویژه ای برای برپا نگه داشتن سازه برجام ایفا کند و یک سیاست خارجی فعال و تاثیر گذار موارد هفت گانه زیر را در این زمینه وجهه همت خویش قرار می دهد:

۱- با توجه به اوضاعی که ترامپ، نه تنها برای ایران، بلکه جهان به وجود آورده و تا زمانی هم که در راس دولت امریکا باشد دنیا را بی بلا نخواهد گذاشت، با اروپا وارد گفتمان جدیدی بشود و به یک بده بستان استراتژیک برسد که خصوصیت اصلی آن امتیاز دهی تاکیتیکی و امتیاز گیری استراتژیک باشد. 

۲- اروپا را سر دو راهی انتخاب ما و آمریکا قرار ندهد. زیرا اروپا زیر فشار ترامپ است و خودش هم با ما بی مساله و یا کم مساله نیست، اما نباید کاری کنیم که اروپا پشت سر ترامپ قرار گیرد، بلکه باید تلاش کنیم همچنان ترامپ تنها و ایزوله بماند، حتی به قیمت امتیاز دهی سیاسی کوتاه مدت به اروپا برای کسب امتیاز بیشتر در دراز مدت! 

۳- هم تحولات منطقه ای و بین المللی را در تصویر بزرگ و در دراز مدت ببیند و هم استراتژیک فکر و عمل کند. این امر می طلبد که در تاکتیک تعامل با اروپا حداقل تا زمانی که ترامپ در دولت آمریکا هست امتیاز تاکتیکی بدهد و در استراتژی کسب حداکثری منافع ملی امتیاز استراتژیک بگیرد.

۴- همان گونه که قبلا" نوشته ام تعامل ایران و اروپا در قالب برجام یک موضوع است و چالش ها و مشکلات ناشی از روابط دوجانبه یا چند جانبه ما با اروپا در قالب سیاست خارجی هم موضوع دیگری است و باید از یکدیگر مجزا و به صورت تفکیکی بررسی کنیم، زیرا بستر و زمینه مقولات در تنظیمات سیاست خارجی و روابط بین الملل متفاوت هستند. 

۵- در قالب برجام، اروپا از منظر تحلیلی اراده سیاسی دارد که برجام را ادامه دهد، ولی این اراده، هم باید از سوی اروپا تبدیل به طرح های اجرائی شود و هم ما دارای استراتژی مشخصی باشیم. برای عملیاتی کردن تداوم همکاری با ایران و همچنین اراده عدم همراهی با آمریکا در تحریم ایران. زیرا اولا" اروپا ضمن این که اگر نگوئیم بحران، حداقل چالش ها و مشکلاتی با ترامپ دارد و برجام را نیز یک معاهده چند جانبه و بین المللی می داند که سکوی مناسبی برای تعامل با ایران است. ثانیا می خواهد ایران نقش منفی در خاورمیانه نداشته باشد. ثالثا" خواهان این است که مسائل و مشکلات منطقه خاورمیانه کمتر به اروپا سرایت کند.

۶- سناریوی اصلی و کنونی سیاست خارجی ایران در مقابل اروپا باید این باشد که چطور می تواند مشکلات و مسائلی که با اروپایی ها داریم را در بُعد سیاست خارجی و روابط بین الملل به گونه ای مدیریت کند که این دو موضوع با یکدیگر مخلوط نشوند. یعنی اگر چه ایران و اروپا در مسائل مختلف از جمله در مسائل موشکی، حقوق بشر و منطقه‌ای با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما نباید هیچ گاه این مشکلات را با برجام و موضوع هسته ای مخلوط کند. این سناریو در سیاست های رسانه ای و دیپلماتیک ما نیز تاثیر خواهد گذاشت و اجازه نمی دهد برای خود یک جبهه تنش زا باز نمائیم. 

۷- در مورد ایجاد ساز و کار ویژه مالی اروپا یا همان SPV باید برای افکار عمومی تبیین شود که این یک سیستم مالی و بانکی نیست، بلکه روشی است برای تنظیم تبادلات مالی ایران و اروپا که دارای نکات بسیار ریز و تخصصی است و در همین فضا هم باید بماند تا کارشناسان مشکلات آن را حل کنند و سیاسی نشود. اما برقراری همین سازوکار نیز نیاز به استاندارد سازی و تطبیق نظام مالی و پولی خود با نظامات جهانی دارد و حاصل این خواهد شد که هم وضع بدتر از این که هست نشود و هم مفری باشد برای رویارویی با زیاده خواهی های ترامپ! و عبور از این گردنه.

* منتشر شده در سایت دیپلماسی ایرانی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1229386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =