۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
برجام را آتش بزنیم یا نزنیم؟

مرتضی داستانی: به بهانه سومین سال اجرایی توافق برجام، هجوم تازه‌ای علیه دولت مبنی بر لزوم خروج ایران از برجام آغاز شده است.

آیت‌الله جنتی نیز در نشست مشترک هیأت رئیسه مجلس خبرگان با کمیسیون‌های داخلی این مجلس در سخنانی گفته است: باید از مسئولان گله کرد که چرا برجام را آتش نزدند و در نهایت هم باید این کار را بکنند. این سخن آیت‌الله جنتی ناظر به سخنان مقام معظم رهبری در دو سال پیش است که فرموده بودند که اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می‌زنیم.

اکنون بیش از ۸ ماه است که آمریکا به طور یک جانبه از برجام خارج شده و تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشته است، ولی ایران همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند مانده است. این پایبندی باعث شده است کسانی که صرفاً جنبه دستاوردهای اقتصادی برجام را پررنگ می‌کنند، این سؤال را مطرح کنند که چرا نظام مقابله به مثل نمی‌کند و از برجام خارج نمی‌شود؟

این عده یا نمی‌دانند و یا نمی‌خواهند بدانند که ماهیت اصلی برجام چه بود، ولی مسئولان و دلسوزان نظام به خوبی واقف‌اند که برجام قبل از آنکه توافق اقتصادی باشد، توافق سیاسی و امنیتی بود و دستاوردهای سیاسی آن بسیار مهم‌تر از دستاوردهای اقتصادی است.

متأسفانه تلاش زیادی می‌شود دستاوردهای سیاسی برجام در هیاهوی رسانه‌ای مورد غفلت قرار گرفته و دیده نشود. برجام اگر ثمره اقتصادی نداشت -‌ هرچند داشت ولی انتظاراز آن بیشتر بود- حداقل چهار دستاورد سیاسی و امنیتی بزرگ داشت:
۱ـ اتحاد جهانی به رهبری آمریکا برای اجرای تحریم‌های بین المللی را درهم شکست؛
۲ـ ایران را از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل که حمله نظامی به ایران را مشروعیت می‌بخشید، خارج کرد؛
۳ـ تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت را که الزام بین‌المللی داشت، لغو کرد؛
۴ـ تکنولوژی هسته‌ای ایران بوسیله سازمان ملل و شورای امنیت به رسمیت شناخته شد.

این ۴ دستاورد آن قدر مهم است که حتی با وجود خروج آمریکا از برجام، ایران تلاش کند تا برجام حفظ شود. ضمن اینکه مسئولان نظام می‌دانند که به محض خروج از برجام، همه چیز به حالت قبل از توافق برگشته و قطعنامه شورای امنیت علیه ایران می‌تواند اجرایی شود.

بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که هدف اصلی ترامپ در خارج کردن آمریکا از برجام بر این فرضیه استوار بود که با خروج آمریکا، ایران هم از آن خارج شده و قطعنامه‌ها قابلیت بازگشت دوباره خواهد یافت.
بنابراین انتظار به حقی است که از فعالان سیاسی و تریبون داران خواسته شود جهت حفظ منافع ملی اجازه دهند همانطور که تصمیم اجرای برجام با نظر شورایی زیر نظر رهبری اتخاذ شد، خروج از برجام هم از همان طریق و با نظر رهبری انجام پذیرد.

* این مطلب سرمقاله روزنامه ۱۹دی شماره سه شنبه دوم بهمن است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1224744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =