تعطیلی کتابفروشی​ها در تهران و سایر شهرها دلایل مختلفی دارد،که اصلی ترین​​ آن مشکل اقتصادی است.

زینب کاظم خواه: طی سال​های گذشته کتابفروشی​های زیادی در تهران و سایر شهر ها تعطیل شده​اند ،اما موضوعی که این روز​ها کارشناسان این حوزه را نگران کرده موج تعطیلی کتابفروشی​ها در خیابان کریمخان زند است.

خیابانی که از اوایل دهه 60 به پاتوقی برای کتابفروشانی تبدیل شد که می​خواستند کتاب​های عمومی بفروشند و کمتر به سمت فروش کتاب​های کمک آموزش و دانشگاهی بروند.

 اظهار نظر ناشرانی که می​خواهند کتابفروشی​هایشان را تعطیل کنند

نام

سمت

اظهار نظر

محمدحسن طباطبایی

مدیر نشر آبی

روال اقتصادی که بر فروشگاه آبی حاکم است بیش از توان من است. تاکنون استقامت کرده‌ام و دیگر نمی‌توانم ادامه بدهم. من از اول هم می‌دانستم که کتاب‌فروشی درآمد زا و سودده نیست . در همه این سال‌ها هم سودی از کتاب‌فروشی به دست نیاورده‌ام. اگر ما هم در کتاب‌فروشی آبی تا امروز دوام آورده‌ایم به دلیل کار نشر بوده است و از آن طریق توانسته‌ام حقوق پرسنل را پرداخت کنم. به دلیل عشق و علاقه‌ای که به این کار داشتیم تا حالا استقامت کرده بودیم. کریمخان زمانی داشت به راسته دوم کتاب‌فروشی​های تهران تبدیل می‌شد حال با تعطیلی چند فروشگاه دارد دچار سرنوشت غم‌انگیزی می‌شود

فرخنده حاجی‌زاده

مدیر نشر ویستار

کتابفروشی ویستار خیلی وقت است که  آگهی فروش داده  است. دلیل این موضوع مشکلات نشر و وضعیت اقتصادی است. ما سعی کردیم که به این نقطه نرسیم، ولی رسیدیم. خیلی عرصه تنگ است و دیگر نمی‌توان به کار کتابفروشی ادامه داد.ویستار از کتابفروشی‌هایی بود که در عمر کوتاهش با شب شعرها و نشست‌های ادبی‌اش تاثیر گذار بود. یک جور حیات فرهنگی پشت آن خوابیده بود. در این چند سال که فعالیت نشر نداشتیم  به نوعی  از جیب خوردیم. از جایی هم وام گرفتیم و به صورت مستقل حرکت کردیم، حتی با فروش خانه‌ تن به اجاره نشینی دادیم.

محمدعلی جعفریه

مدیر نشر ثالث

کتابفروشی از نظر اقتصادی در ایران جواب نمی‌دهد، همه جای دنیا به کتابفروشی‌ها تعرفه اقتصادی می‌دهند، ولی این‌جا هیچ کمکی به کتابفروش‌ها نمی‌شود. قیمت سرقفلی‌ها بالا است. چند وقتی هم هست که ما نیز به فکر بستن کتابفروشی‌ ثالث افتاده‌ایم. فعلا در حال مذاکره با بانک اقتصاد نوین هستیم تا کتابفروشی را به این بانک واگذار کنیم

 

اظهار نظر کارشناسان و ناشران در مورد تعطیلی کتابفروشی​ها

نام

سمت

اظهار نظر

عبدالحسین آذرنگ

پژوهشگر و کارشناس نشر

بحران کتابفروشی ما دارد شروع می‌شود، به خاطر مشکلات نشر، امروز دیگر کتابفروشی در ایران صرف نمی‌کند؛ ضمن‌ این‌که سیستم‌های کتابفروشی در جهان در حال تغییر است. برای خرید یک کتاب نمی‌توان از تجریش آمد انقلاب یا کریمخان. یکی از دلایل بسته شدن کتابفروشی‌ها همین است . امروزه فروش کتاب اینترنتی راه افتاده .  وقتی کتاب را سفارش می‌دهید و می‌آورند درب منزل لازم نیست که دیگر به کتابفروشی مراجعه کنید.

علیرضا رییس دانایی

مدیر انتشارات نگاه

در مورد وضعیت کتاب و کتابفروشی هم می‌توان کلی سخن گفت و هم به جزییات پرداخت. باتوجه به بحران موجود در کتابفروش‌های غیر آموزشی دورنمای خوبی برای نشر کتاب نمی‌بینم. تاسف آور است که در مطبوعات خواندم برخی از  کتابفروشی‌های راسته کریمخان مغازه‌شان را فروخته‌اند یا دارند می‌فروشند. علت کاملا روشن است، صنف زنجیره‌ای به هم وصلند. کتابفروشی به مراکز پخش، مراکز پخش کتاب به تولید کننده‌ی کتاب یا ناشر، ناشر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. بنابراین گره حل معضلات همه این‌ها را باید در مبدا جستجو کرد. چه باید کرد؟ تا روند پاسخگویی به ناشران برای چاپ کتاب​ها تسریع شود. تا زمانی که مساله قبل از چاپ تسریع و قانونی نشود این نابسامانی ها ادامه خواهد یافت و دامنگیر ناشران نیزخواهد شد. چه بسا که چند صباحی دیگر ناظر ورشکستگی ناشران باشیم. در این میان سرنوشت ما به عنوان ناشر به کجا خواهد کشید؟ وقتی کتابفروشی وجود نداشته باشد تا کتاب را عرضه کند ناشران کتاب را برای کدامین ویترین تولید می‌کنند؟ در این میان تکلیف خیل عظیم خانواده‌ها که در این صنف امرار معاش می کنند چه می​شود و چه کسانی پاسخگو خوهند بود؟

اسدالله امرایی

مترجم

فکر می‌کنم تعطیلی کتابفروشی​ها  بیشتر دلایل اقتصادی دارد . ناشر می​آید کلی هزینه می‌کند ،اما بازخورد خوبی نمی گیرد.در واقع نوعی ایثارگری درکتابفروشی است  که باعث می​شود یک نفر در محله​ای که می‌شود فروشگاه​ دیگری باز کرد و و به سود بیشتری دست یافت کتابفروشی راه می​اندازد. در این بین البته نباید از روند کاهش سرعت تولید هم  غفلت کرد.  کاهش تولید قطعا تاثیری که روی فرهنگ کتابخوانی می‌گذارد تاثیر خوبی نیست. این در حالی است که همه بزرگان ما از زمان قدیم تا امروز  روی فرهنگ کتابخوانی تاکید داشته‌اند .

فیروز زنوزی جلالی

نویسنده

به نظر می‌رسد لابد دخل و خرج کتابفروش‌ها با هم جور در نمی‌آید.کتابفروشی از لوازم ادبی و فرهنگی هر جامعه است، باید یک جوری سر پای خود بایستد، لابد کتابفروش‌ها ترجیح می‌دهند به جای این‌که به در و دیوار نگاه کنند، ساندویچ فروشی‌باز کنند که صف‌های طولانی دارند و درآمد بیشتری عایدشان می‌شود. اتفاقی افتاده و می‌افتد، قشنگ نیست. باید آسیب شناسی شود و مسولان فرهنگی راهکار فرهنگی برای این موضوع پیدا کنند تا جلوی این اتفاق گرفته شود. ما باید کتابفروشی‌هایمان را افزایش دهیم، نه این‌که کرکره‌های آن‌ها را پایین بکشیم.

محسن باقرزاده

مدیر نشر توس

می‌شنویم که کتابفروشی‌هایی این روزها بسته می‌شوند، این اتفاق هیچ خوب نیست. امروز کار و کسب کتابفروشان راکد است، فقط آن‌ها که کتاب‌های کمک درسی می‌فروشند وضعشان خوب است، اما کتابفروشی‌های مثل ما که بیشتر کتاب‌های تاریخی منتشر می‌کند، کارشان بی‌رونق است. کسی کتاب نمی خرد، به هر حال باید آرامش فکری باشد که مرد کتاب بخوانند. مردم اگر کتاب‌های تاریخی و متون ادبی نخوانند مهم نیست. از سوی دیگر نقد خوبی هم در روزنامه‌ها چاپ نمی‌شود. ناشران زیادی کتاب‌هایشان در انتظار چاپ مانده‌اند، با این حساب چه امیدی برای کتابفروشی می‌ماند.

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مراد IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    1 0
    هر کتاب فروشی که بسته شود یک مصیبت است
  • قزوینی IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    2 0
    کتاب فهم میاره، فهم خواسته میاره ، خواسته انتظار میاره و انتظار هم ...
  • بدون نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    متاسفانه هیج مسئولی هم که پاسخکو نمی باشد چون نخواندن و نخریدن کتاب که مسئله مهمی نیست که روش سرمایه گذاری بکنند.هرکه میتونه بخره و بخونه هر که نمیتونه نخونه.این مشکل اهل مطالعه و ادب است! نظر شما جیه؟
  • شمس IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    0 0
    باسلام،مطلب مهمی وشاید مخمترین معضل کتاب ایران همین است.اینجانب به مناسبت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با مقاله چرا نمایشگاه تهران شروغ می شود پرداختم وراه حل را ایجاد فروشگاه های بزرگ وبا اغز از کلان شهرها اوردم.در وبلاگ کتاب ناب بیشتر به همین مطالب پرداخته شده است.
  • بانوي غم DE ۲۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
    1 0
    تنها مي توان براي از دست رفتن اين مكان هاي مقدس فرهنگي و بي توجهي آقايان و مسئولين تاسف خورد
  • بدون نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    2 0
    به کل با خرید کتاب به صورت اینترنتی مخالف ام. من که شخصا عاشق پروسه ی پرسه زدن تو کتاب فروشی ها و قرار گرفتن در حال و هوای کتابها و هم نفس شدن با آدمهایی با دغدغه های فرهنگیخودمم. حیف نیست ان سرخوشی روبه قیمت تن پروری و راحتی مون با اینترنت و پیک و.. به خودمون حروم کنیم. به نظر من این اوضاع مقطعی ئه و امید همه مون به آینده ی روشنی برای فرهنگ این سرزمینه. پس به امید اون روز های روشن .