حسین سناپور

بسته شدن کتابفروشی‌ها، نتیجه‌ی یک نوع رکود فرهنگی است که در حوزه سینما و به خصوص و نشر کتاب​های ادبی بیشتر به چشم می‌آید. در حوزه ادبیات این موضوع نتیجه‌ی چند سال تنگ‌نظری است که باعث پایین آمدن انتشار  کتاب‌ها شده​است.

 طبیعی است ، وقتی کتاب کمتر منتشر می‌شود، رغبت مخاطبان هم به خواندن کتاب کمتر خواهد شد. حضور روزافزون ماهواره‌ها و سی‌دی فیلم‌های خارجی نیز مردم را از کتاب خواندن دور می‌کند و کتابفروشی‌ها هم به طبع آن، دچار مشکل می‌شوند.

با همه این حرف​ها اما، بسته شدن کتابفروشی‌ها، مختص کتابفروشی‌های راسته‌ی کریمخان نیست، شاید چون این کتابفروشی‌ها خودشان ناشر هم هستند،  موضوع این‌قدر اهمیت یافته و به چشم آمده، و گرنه در سال‌ها گذشته کتابفروشی‌های زیادی بسته شده‌اند.

طی 5 یا 10 سال اخیر، در مقابل کتابفروشی‌هایی که بسته شده​اند، کمتر دیده‌ایم -در گوشه و کنار این شهر- کتابفروشی افتتاح شود و راحت بتواند سرپای خودش بایستد.
در واقع می توان گفت، تعداد کتابفروشی‌های ما به نسبت زیاد شدن جمعیت، افزایش نیافته است،  حتی می شود  گفت که افزایش تعداد متابفروشی ها  نسبت به 30 سال پیش تقریبا صفر است. به نظرم این مساله ادامه روندی است که می‌تواند برای ما یک  هشداری جدی باشد.

البته بعید می‌دانم دولت یا دستگاه‌های فرهنگی، مساله‌ای با بسته شدن کتابفروشی‌ها داشته باشند، چرا که اگر برایشان این موضوع  مهم بود، هم  سخت‌گیری نمی‌کردند و هم زمینه را برای کتاب تبلیغ فراهم می​ساختند.ما برنامه​ای تلویزیونی نداریم که اخبار کتاب های ادبی را پخش کند اما در مقابل کلی برنامه خبری ورزشی داریم.

گمان نمی‌کنم این‌ها برای حکومتی که داعیه‌ی فرهنگی دارد، آمار چندان جالبی باشد. همه این‌ها را باید در کنار همدیگر دید.  طبیعی است که این روند  منجر به کتاب نخواندن  مردم  رو آوردن آن​ها به ماهواره می​شود.

تعطیل شدن کتابفروشی‌های کریمخان به نوعی نشان​ دهنده​ رکود کاری ناشران است و یک زنگ خطر بزرگ برای همه.

 خیابان​های کریمخان و بلوار کشاورز می‌توانستند به یک محله و راسته فرهنگی تبدیل شوند اما این اتفاق متاسفانه به شکل دیگری می افتد و آرام آرام کتابفروشی​ها از این محل دارند می روند.

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122050

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    به‏جاش خیابان‏های کریمخان و بلوار کشاورز به یک محله و راسته بوتيک و طلافروشی تبديل می‏شود!
  • مریم ذوالفقاری IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
    0 0
    سلام جناب سنا پور ضمن تایید فرمایش جنابعالی باید بگویم با کمال تاسف رستوران های سر پایی و فست فود ها مثل قارچ از هر زیر پله ای سبز می شوند به همین خاطر نسل فرزندان ما کم کم تبدیل به مردمانی با شکم های بر آمده و سرهایی کوچک خواهند شد.