محمد رضا شانه ساز مدیر کل مرکز نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت:باید توجه کنید که کشورهای در حال توسعه آمار داروهای قاچاق خود را بین 10 تا 15 درصد اعلام کردند، اما این رقم اکنون در کشور ما بیش از شش تا هفت درصد نیست.

زهرا تالانی- حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تازگی اعلام کرده است که در بخش اقتصاد مافیای دارویی فراوانی در کشور وجود دارد که روز به روز در حال رشد و قدرت‌گیری است اما برای مقابله با آن تاکنون تدبیر کارشناسی و قضایی صورت نگرفته است. در همین باره با محمدرضا شانه سازمدیر کل مرکز نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت  گفت وگویی را انجام داده ایم. وی با تایید حضور مافیای دارو در ایران می گوید که با اینحال ایران یکی از پاک‌ترین کشورها در زمینه تجارت دارویی است. زیرا از ابتدای سال گذشته برخورد با قاچاق دارو را به طور ویژه آغاز کردیم و در دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه ستاد ویژه‌ای شکل گرفت که بخش عمده‌ای از کار ما اطلاع‌رسانی به مردم بود.

رئیس کمیسیون بهداشت اعلام کرده است که مافیای دارویی فراوانی در کشور وجود دارد به طوری که سالانه 1400 میلیارد تومان پول در این بخش رد و بدل می شود. آیا شما هم تایید می کنید؟

مافیای دارو در ایران را رد نمی‌کنم ، با اینحال ایران یکی از پاک‌ترین کشورها در زمینه تجارت دارویی است. اما به نظر من دوستانی که این موضوع را مطرح می کنند نظرشان بر این است که بخش عمده‌ای از تولیدات و واردات دارویی در سیستم‌های دولتی و نیمه‌دولتی انجام می‌شود.

باید توجه کنید که کشورهای در حال توسعه آمار داروهای قاچاق خود را بین 10 تا 15 درصد اعلام کردند، اما این رقم اکنون در کشور ما بیش از شش تا هفت درصد نیست.

شما رقم 1400 میلیارد تومان را قبول دارید؟

رقم واقعی قاچاق سالانه دارو در مجموع چرخه دارویی و مکمل‌های غذایی و دارویی کشور 80تا ‎ 150میلیارد تومان است.خوشبختانه با برنامه‌های خوبی که ر انجام شده درصد قاچاق دارو از 20 تا 25 درصد سالهای گذشته در کشور به زیر 10 درصد رسیده است.

این برنامه هایی که اشاره می کنید در کاهش قاچاق دارو موثر بودند کدامند؟

برنامه خاصی که فقط برای این منظور تدوین شده باشد نداریم اما سیاست کلی وزارت بهداشت، مبارزه و جلوگیری از داروهای قاچاق است که جزء وظایف نظارتی بازرسان معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است. ما از ابتدای سال گذشته برخورد با قاچاق دارو را به طور ویژه آغاز کردیم و در دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه ستاد ویژه‌ای شکل گرفت که بخش عمده‌ای از کار ما اطلاع‌رسانی به مردم بود.

همچنین از نیمه دوم سال جاری بخش عمده‌ای از داروهای وارداتی باید برچسب اصالت را داشته باشند و این مردم هستند که تشخیص می‌دهند در داروخانه اگر کالای خارجی برچسب مربوطه را نداشت، باید حتما از مسئول فنی آن مرکز دلیل آن را جویا شوند تا احیانا آن را مصرفت نکنند.از طریق سامانه اصالت دارو و شماره حک شده زیر برچسب و وارد کردن آن اطلاعات از طریق سایت مربوطه و یا تلفن گویا می‌توان اطلاعات را دریافت کنند.

از طرفی رئیس سندیکای واردکنندگان دارو هم عنوان کرد که 60 درصد حجم بازار دارویی کشور در زیرمجموعه‌های دولتی انجام می‌شود.

 به هرحال در این رابطه قوانینی موجود است که داد و ستد در بخش دولتی را آسانتر از بخش خصوصی کرده است.البته بخش ویژه‌ای برای دارو در دولت وجود ندارد، و واقعیت مطلب این است که دارو در همه جای دنیا متاثر از روابط خاص اقتصادی و گردش مالی بسیار بالا است و تاثیرات استراتژیک نیز در معادلات دولت‌ها و کشورها نقش دارد که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 بر همین اساس نمی‌توانم بگویم که مافیا در بخش دارویی کشور به طور کلی نیست و وجود ندارد اما با اطمینان می گویم که بسیاری از روابط سیاه در بازار دارویی دنیا در ایران وجود ندارد و ما یکی از کشورهای پاک در این زمینه محسوب می‌شویم.

بیشترین مقصد داروهای قاچاق کجاست؟

در حال حاضر بیشترین مقصد داروهای قاچاق از ایران، کشورهای عراق، افغانستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه هستند که نیاز شدید دارویی دارند و پولی که بابت هزینه داروی قاچاق از ایران را می‌پردازند، بسیار کمتر از قیمتی است که این داروها از مجاری رسمی کشورشان توزیع می‌شود.

از طرفی داروهایی هم به کشور ما قاچاق می شود.در این باره وزارت بهداشت چه برنامه ای دارد؟

عموما سه دارو به کشور قاچاق می شود. برخی  داروهای  تقویتی  که  برای مسایلی  همچون  سقط جنین ، مخدر، هورمونی ، بکار می روند و داروهایی  که  تجویزقانونی  و مصرف  تأیید ندارند، مثل  قرص های  اکستازی  بصورت  قاچاق  وارد کشورمی شوند.
برخی  از داروها نیز با تعرفه  قانونی  همراه  با نوع اصل  و تقلبی  بصورت  قاچاق  وارد کشور می شوند و توسط افراد سودجو واردات غیررسمی صورت  می گیرد.
بسیاری  از کالاها مثل  مکمل های  غذایی  در بازار وجوددارند که  بصورت  قاچاق  وارد شده  و در داروخانه ها موجود هستند.

بحث تبلیغات ماهواره‌ای در زمینه داروهای قاچاق و تقلبی هم مسئله‌ای است که به صورت مکرر در فرصت‌های مقرر آن را به مردم اطلاع دادیم و از آنها تقاضا داریم که به تبلیغات غیر از رسانه ملی و مطبوعات داخلی اعتماد نکنند، زیرا این شبکه‌ها اغلب هیچ پاسخگویی درباره اطلاع‌رسانی که انجام می‌دهند، ندارند.در این شبکه‌های ماهواره‌ای تنها شماره تلفن‌های همراه اعلام می‌شود و فروشندگان دارو مشخص نیست و هیچ دسترسی به آنها وجود ندارد و این مسئله نگرانی اصلی است، مردم در این راستا می‌توانند کمک بسیاری کنند و خود حلال مسئله باشند.

اما شنیده شده که علاوه بر دارو در بخش تجهیزات پزشکی هم قاچاق داریم و بیشتر از چین وارد می شوند؟

متاسفانه در حال حاضر انواع تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی که در داخل کشور تولید می شوند، از خارج و بویژه از چین وارد کشور می شوند و این تجهیزات وارداتی ارزان قیمت فضای رقابتی نابرابری را در بازار داخلی به وجود آورده اند.

قاچاق هر کالایی 4 فرآیند ورود، حمل ونقل، نگهداری و عرضه را طی می کند که به منظور جلوگیری از قاچاق باید برای هر کدام از این فرآیندها برنامه خاصی داشت.اما با توجه به دستورالعمل مبارزه با قاچاق با اجرای مناسب این دستورالعمل می توان تا 4 سال آینده جشن پایان قاچاق تجهیزات پزشکی را در کشور برگزار کرد. چون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز دستورالعمل مبارزه با قاچاق را در 7 فصل تنظیم کرده است که در این دستورالعمل برای تمامی دستگاه هایی که در این زمینه می توانند موثر باشند نقش تعریف شده است.

تاثیر هدفمندسازی یارانه‌ها بر قیمت داروها چه قدر است؟

هدفمندسازی یارانه‌ها به صورت غیرمستقیم بابت انرژی و مباحثی از این قبیل تاثیر بسیار جزیی روی قیمت داروها دارد، اما از آنجا که بابت داروهای گران قیمت (داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج) یارانه پرداخت می‌شود، این داروها تغییر قیمتی نخواهند داشت و مانند گذشته یارانه آنها پرداخت می‌شود. در کل اگر تغییرات ارزی و تغییر در قیمت مواد جانبی صورت نگیرد، تا پایان سال افزایش قیمتی در داروهای مصرفی کشور نخواهیم داشت.

13442

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =