۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۷

اسدالله عباسی

ادغام آموزش و پرورش و آموزش عالی به صلاح نظام تعلیم و تربیت نیست چون راه حل مناسبی برای حل مشکلات و چالش های پیش روی این دو وزارتخانه نیست و از آنجا که در حال حاضر حوزه ها کاملا تخصصی شده اند حوزه وزارت علوم با حوزه وزارت آموزش و پرورش دو حوزه کاملا مجزا هستند و نمی شود این دو را ادغام کرد. برای ادغام وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید با ریزه‌کاری‌های خاص این دو وزارتخانه وارد شد.

بنابراین من به عنوان رئیس فراکسیون فرهنگیان و اکثریت اعضای این فراکسیون با بحث ادغام این دو وزارتخانه در شرایط کنونی مخالفم.

زمانی که این ماده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در قالب برنامه پنج ساله پنجم به تصویب رسید ادغام وزارتین آموزش و پرورش و آموزش عالی قوت گرفت، اما این تنها یک حکم کلی است و هنوز چنین موضوعی در کمیسیون، مجلس یا احکام برنامه مطرح نشده است.

باید در نظر داشت که همکاری تنگاتنگ وزارت علوم و آموزش و پرورش ضروری است و در بسیاری از کشورها هم نظام آموزشی از یک مدیریت واحد برخوردار است و شکی نیست که باید به سمت یک نظام واحد در آموزش کشور حرکت کنیم و یک وزارتخانه برای آموزش کشور داشته باشیم ، اما طرح ادغام این دو وزارتخانه فعلا قابلیت اجرایی شدن ندارد.

من پیشنهاد می کنم تا فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی بیشتری در این زمینه انجام شود. این امر باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی و با دقت تصمیم گیری شود زیرا کار کلانی است. چون بستر ادغام این دو وزارتخانه در حال حاضر آماده نیست.

 وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر با یک رویکرد جدید در تلاش است تا با ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور به نحوی منابع انسانی، محتوای کتب درسی، تجهیز و نوسازی مدارس و تربیت نیروهای انسانی را ساماندهی کند. پس با توجه به حجم گسترده آموزش و پرورش و مشکلات فراوانی که این وزارتخانه با آن درگیر است اجرای طرح ادغام تنها باعث افزایش مشکلات این وزارتخانه می شود.

آموزش و پرورش با گستردگی که دارد، دارای چالش های جدی است. این وزارتخانه از نظر نیروی انسانی که درصد بالایی از آن را نیروهایی با تحصیلات زیر کارشناسی تشکیل می دهد و از نظر آشنایی با تکنولوژی و مباحث روز باید اصلاحاتی صورت دهد.

بنابراین آموزش و پرورش در مرحله تحول و ایجاد رویکرد مناسب و جدید است وبحث ادغام آموزش و پرورش و آموزش عالی در این برهه از زمان به هیچ وجه به صلاح نیست.

در وزارت علوم هم چالشهایی وجود دارد.  وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برای رفع این مشکلات به دنبال ساماندهی و تنظیم برنامه های لازم در بحث هیات های علمی دانشگاه ها، پذیرش دانشجو، کنکور، افزایش ظرفیت دانشگاه ها و رشته های تحصیلی مرتبط با نیاز جامعه است از این رو باید اجازه داد که این دو وزارتخانه طی برنامه پنجم توسعه زیر ساخت های لازم را برای این امر فراهم کنند.

از طرفی هم اکنون بحث از ابتدای برنامه پنجم آموزشکده ها و دانشکده‌های فنی حرفه ای وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات، اموال منقول و غیر منقول و نیروی انسانی و دارایی ها و تعهدات و مسئولیت‌ها از وزارت مذکور منتزع و به وزارت علوم ملحق می شود. و این یکی از مشکلات جدید پیش روی این وزارتخانه است که باید با آن کنار بیاد.

در شرایط فعلی به خاطر اینکه بتوانیم با ادغام این دو وزارتخانه به سمت بهبود مدیریت در نظام آموزش کشورمان هدایت شویم پیش شروطی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، یکی از شروط این است که وزارت علوم واقعا به سمت استقلال دانشگاه‌ها برود و اداره دانشگاه‌ها بیشتر در اختیار خود دانشگاه‌ها باشد و وزارت علوم از مدیریت حدود بیش از صد دانشگاه رها شود.

باید بعضی از ارگان‌هایی که واسطه بین مدارس و وزارتخانه می‌شوند را درگیر اداره مدارس کنیم و وزارت آموزش و پرورش را به سمت سیاستگذاری و نظارت کلان ببریم، اگر ما به این سمت حرکت کنیم که هم وزارت علوم مقداری بصورت کلان تر به آموزش عالی نگاه کند و هم وزارت آموزش و پرورش به سمت سیاستگذاری و نظارت بر امر آموزش برود، مقدمات کار برای ادغام این دو وزارتخانه فراهم می‌شود.

به نظر من بحث ادغام آموزش و پرورش و آموزش عالی می تواند در برنامه ششم و هفتم توسعه مطرح شود چون در حال حاضر بحث ایجاد تحول اقتصادی در کشور که هدفمندی یارانه ها یکی از مصادیق آن است مطرح شده و از این رو باید به سمت ادغام وزاتخانه هایی که فعالیت های اقتصادی و رفاهی دارند به منظور کاهش موازی کاری و ایجاد وحدت مدیریت پیش برویم.

مرکز پژوهش های مجلس و پژوهشگاه آموزش و پرورش می توانند بحث ادغام این دو وزارتخانه را آسیب شناسی کرده و نقاط ضعف و قدرت آن را مشخص کنند تا در باره آن بحث و بررسی بیشتری انجام شود.

 نماینده مردم رودسر ورئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس

ص/134

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =