رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مصوبه جدیدی خبر می دهد که وزارت آموزش و پرورش را موظف به پذیرش داوطلبان فنی و حرفه ای کرده است

کمیسیون آموزش مجلس در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت وزارت آموزش و پرورش را موظف به پذیرش داوطلبانی کند که برای ورود به دانشکده های فنی و حرفه ای، سهمیه ای نداشته اند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفتگو با ایلنا، با اشاره به نتایج روز گذشته کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده تمام اعضای کمیسیون تحت مدیریت وی، در جلسه روز گذشته خواستار پذیرش این داوطلبان شدند و نهایتا در این جلسه، وزارت آموزش وپرورش موظف به پذیرش داوطلبان آموزشکده های فنی‌وحرفه‌ای شد.

گفته می شود پیش از این در اسفندماه 1388 سازمان سنجش آماده پذیرش دانشجو برای آموزشکده های فنی و حرفه ای بود که با دستور حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر جدید آموزش وپرورش پذیرش دانشجو برای این آموزشکده‌ها متوقف شد.

این اقدام موجب نگرانی بیش از 600 هزار نفر جوانانی شد که اغلب آنها سه سال پیش به امید راهیابی به این آموزشکده‌ها رشته کار و دانش و فنی و حرفه‌ای را در دوره دبیرستان انتخاب کرده بودند. تعدادی از این داوطلبان با حضور در "خبر آنلاین" شکوائیه را ارائه کردند که در آن به تلاشهای چند ماهه شان برای تصویب ماده واحده ای به نفع داوطلبان غیر فرهنگی اشاره شده بود.

طبق ماده واحده مصوب مجلس، آموزش و پرورش موظف به پذیرش داوطلبانی شده بود که در برگه ورودی خود، سهمیه ای به نام سهمیه فرهنگیان نداشتند. به همین بهانه، وزارت آموزش و پرورش آنها را از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی منع و تمام ظرفیت آموزشکده های فنی و حرفه ای خود را به سهمیه داران فرهنگی اختصاص داده بود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره این مصوبه می گوید: " مجلس در تاریخ 19 اردیبهشت 89 قانون پذیرش برای آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای را مصوب کرد که علیرغم ابلاغ به دولت، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به شورای نگهبان نسبت به تایید آن اعتراض کرد و در پاسخ، شورای نگهبان اجرای قانون توسط دولت را مورد تاکید قرار داد در ادامه در تاریخ 16 خردادماه 89 وزارت آموزش و پرورش موافقت خود را با پذیرش حدود 35 هزار دانشجو برای آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای اعلام کرد که بر این اساس پذیرش دانشجو برای آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای اعلام و دفترچه ثبت نام در آزمون ورودی برای این آموزشکده‌ها چاپ و بین دفاتر پستی توزیع و مقرر شد که ثبت نام برای شرکت در آزمون از تاریخ 15 تیرماه 89 آغاز شود."

به گفته این مقام مسئول، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز 14 تیرماه 89 علیرغم توزیع دفترچه بین دفاتر پستی و آماده شدن داوطلبان برای ثبت نام، از ثبت نام داوطلبان خودداری کرد. این عمل که مغایر با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و سردرگمی و نگرانی بیش از 600 هزار جوان کشور را که به امید پذیرش در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای دل بسته‌اند، تا امروز هم ادامه دارد.

ولی اکنون با مصوبه جدید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت آموزش و پرورش ملزم به پذیرش 40 هزار دانشجوی رشته های فنی و حرفه ای در مقطع کارشناسی است. دانشجویانی که گفته می شود در مواجهه حضوری با وزیر آموزش و پرورش، تنها قولی که توانسته بودند بگیرند، احتمال اجرای مصوبه در سال تحصیلی آینده بود. اکنون با تحرک اخیر مجلس و کمیسیون آموزش، امیدواری تازه ای در دل آنها زنده شده که شاید بتوانند امسال پشت نیمکت دانشگاه بنشینند. احتمالی که به نظر نمی رسد چندان امیدی برای تحقق آن وجود داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شرکت کننده در آزمون IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۳
    0 0
    اینها که ظرفیت استخدامی فنی و حرفه ای را نصف کردن چه جوری دانشجو میگیرن