ویکی لیکس در دور تازه افشای اسناد خود تا کنون تصویر 224 سند از مجموع دویست و پنجاه هزار سندی را که گفته می‌شود تا اواخر هفته جاری قصد انتشار آنها را دارد، را به‌طور کامل منتشر کرده است.

روزنامه تهران امروز در گزارشی به بررسی ادعاهای هدفمند ویکی لیکس پرداخته است. در این گزارش می خوانیم: 

نمودار شماره یک نشان می‌دهد که «ایران» در میان تمام کشورهایی که اطلاعات مکاتبات دیپلماتیک ایالات متحده درباره آنها درز کرده است مقام اول را دارد و از نظر نسبت تعداد سند درباره هر کشور به کل اسناد، یک چهارم کل اسناد را به خود اختصاص داده است و پس از ایران مجموع اسناد درز کرده راجع به ایالات متحده، عراق و چین در مقام کشورهای دوم، سوم و چهارم به اندازه ایران است.

ویکی لیکس

در نگاهی کلی تر هم این خاورمیانه است که گویا جامعه هدف اصلی در این دوره از افشاگری‌های ویکی لیکس است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از یک سوم این اسناد متعلق به همسایه‌های ایران است، اسنادی که هر کدام به نحوی به امنیت منطقه خاورمیانه به عنوان نزدیک ترین مرز کنش استراتژیک ایران مربوط هستند. در این بین بررسی وضعیت اسرائیل هم در سهم داشتن در اسناد منتشر شده معنا دار است در میان تمام دولت‌های منطقه خاورمیانه تنها رژیم اسرائیل است که هیچ گونه اطلاعاتی درباره‌اش منتشر نشده.

نمودار شماره 2 نشان می‌دهد تمام اسناد منتشر شده توسط دیپلماتهای آمریکایی در کشورهای فرانسه، امارات عربی متحده، ایتالیا، عمان، کویت و آذربایجان درباره ایران بوده و تنها سندی نیز که از تشکیلات سازمان ملل متحد درز کرده است مربوط به ایران است که از مقر سازمان ملل متحد در وین پایتخت اتریش درز کرده است.

ویکی لیکس

این در حالی است که تنها 10 درصد از اسناد متعلق به وزارت خارجه ایالات متحده دریاره ایران است و در میانه این طیف رژیم اسرائیلی قرار دارد که دو سوم اطلاعات درز شده‌اش به ایران تعلق گرفته است.جالب تر اینکه از اطلاعات درز کرده از دیپلمات‌های مستقر در 4 کشور از اعضای 1+5، ایران بیشترین سهم را داشته است.

 در بعدی دیگر می‌توان این سوال را مطرح کرد که اسناد ویکی لیکس از سوی چه نهادهایی درز پیدا کرده است؟

در نهایت نمودار شماره 3 نشان می‌دهد  از مجموع اسناد درز کرده چهار نهاد وزارت خارجه ایالات متحده و نماینده‌های این وزارت خانه در سه کشور عراق، سرزمین‌های اشغالی و چین با انتشار بیش از نیمی از این اسناد در صدر قرار دارند؛کشورهایی که عمق استراتژیک ایالات متحده در خاورمیانه و خاور دور به حساب می‌آیند وکشورهایی که در چند سال اخیر پر ترافیک‌ترین جغرافیاهای هدف در سیاست خارجی ایالات متحده محسوب شده‌اند و از سوی دیگر هر یک به دلایل موقعیت‌های خاص در منطقه تاثیرپذیری و تاثیرگذاری ویژه‌ای بر ایران دارند.

ویکی لیکس

برای تکمیل این پازل شاید کافی است که ببینیم یک سوم از کل این اسناد از کشورهای همسایه ایران درز کرده و بیش از دو سوم محتوای این 35درصد، صرفا درباره ایران است. «ایران _ ویکی لیکس » شاید بهترین تیتری باشد که بتوان برای دور جدید افشای اسناد محرمانه توسط ویکی لیکس انتخاب کرد.

اسنادی که شاید در نگاه نخست به دلایل فراوانی می‌تواند در بادی امر تصادفی بودن انتشار یک هزارم کل اسناد منتشر شده بالغ بر 250 سند را به ذهن متبادر کند.اکنون پرده دیگری از رازهای ویکی لیکس برداشته شده که نشان می‌دهدگویا انتخاب اسناد هم چندان تصادفی نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اعظم IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۰
    1 0
    بی خیال بابا، چه حوصله ایی دارید!!!!!! آسمون و ریسمون بهم می بافید.
  • هادي IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۰
    1 0
    همش 224 سند از 250000 سند منتشر شده! فكر نمي كنيد براي طبقه بندي و به نمودار كشيدن يكم زود باشه؟
  • سعید GB ۱۵:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۰
    0 2
    خیل درست به نظر نمی آد، اما اگر هم درست باشه، نمی شه زد زیرش، چون این اسناد مورد تأیید هست، وگرنه ایران و آمریکا خودشون رو به آب و آتیش نمی زدند...
  • شيث IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۰
    1 1
    توضيحات بيشتري درباره ويكي ليكس بدهيد
  • arya IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 3
    ازاول هم مشخص بود ویکی لیکس یک نقشه جالب برای بدام انداختن ایران باشد