تابناک: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و هم پیمان آمریکا بعد از افشای اسناد پایگاه «ویکی لیکس» که ترس و نگرانی بسیار خود را از ایران و تشویق برای حمله به آن را نشان داد، سکوت اختیار کردند.

تحلیلگران معتقدند که افشای اسناد «ویکی لیکس» بحرانی را درزمینه اعتماد بین کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا ایجاد کرده است. تااین لحظه هیچ یک از کشورهای حوزه خلیج فارس به طور رسمی درباره اسناد محرمانه ای که این پایگاه  منتشر کرده، توضیحی نداده است.

کشورهای حوزه خلیج فارس که در سال های اخیر همواره به طور علنی تلاش داشته اند تا روابط مسالمت آمیزی با ایران برقرار کرده و از حمله احتمالی قدرت های فرا منطقه به آن جلوگیری کنند، براساس اسناد «ویکی لیکس» به نظر می رسد که در دیدارهای خود با مسئولان آمریکایی رویه دیگری در پیش گرفته و خواستار حمله به ایران شده اند.

در همین باره، پایگاه خبری «العالم» نوشت: شاید برجسته ترین مساله ای که درخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس دراین اسناد به چشم می خورد، این است که شاه عربستان از آمریکا خواسته است که برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران به این کشور حمله کند و این همان کاری است که شاه بحرین و «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی هم انجام داده اند.

«عبدالعزیز الصقر»، مدیر مرکز مطالعات خلیج فارس که مقر آن در دبی است، نیز گفته است،  این اسناد هم‌پیمانان واشینگتن را به سختی می اندازد و به ویژه به نومیدی این کشور منجر می شود. این تحلیلگرعربستانی که دیدگاهی به شدت ضد ایرانی دارد، افزود: افشای این اطلاعات این سوال را برای این کشورها ایجاد می کند که که از این بعد چقدر می توانند به آمریکا اطمینان داشته باشند. به گفته وی، افشای این اسناد، کشورهای حوزه خلیج فارس را برآن می دارد که درآینده در روابط خود با آمریکا احتیاط کنند.

براساس یکی از اسناد دیپلماتیک آمریکایی، عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن در اوریل 2008 اعلام کرد ملک عبدالله شاه عربستان بارها از امریکا خواسته است که برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران به این کشور حمله کند. براساس این سند، شاه عربستان ، به آمریکایی ها توصیه کرده است که سرافعی (ایران ) را قطع کنند.

یک کارشناس دولتی سعودی نیز که خواست نامش فاش نشود، درباره این اسناد به خبرگزاری فرانسه گفت: همه چیز دراین رابطه منفی است واین مساله برای اعتمادسازی خوب نیست.

یکی از 250 هزار سندی که پایگاه «ویکی لیکس» منتشر کرده است، نشان می دهد که «حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه بحرین،  اوایل نوامبر 2009 به ژنرال «دیوید پترائوس» گفته بود که، برنامه هسته ای ایران باید متوقف شود و خطرات ناشی از ادامه این برنامه بیشتر از خطرات متوقف کردن آن است.

همچنین، «شیخ محمد بن زاید ال نهیان»،  ولیعهد ابوظبی هم که معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات است، دردیدار با «تیوتی گایتر»، وزیر خزانه داری آمریکا در ژوئیه 2009 گفته که، جنگ کلاسیک با ایران در آینده نزدیک به مراتب بهتر از پیامدهای ناشی از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در بلند مدت است.

دراین حال، «ریاض قهوجی»، مدیر موسسه خاور نزدیک و خلیج فارس درامورنظامی هم به فرانس پرس گفت: اعتماد بین عرب های حوزه خلیج فارس و آمریکا به کمترین سطح خود می رسد.

«قهوه‌جی» افزود: افشای اسناد «ویکی لیکس» یک مانع بزرگ بی اعتمادی بین آمریکا و هم پیمانان آن درمنطقه ایجاد می کند و اگر آمریکا قادر نیست که اسناد خود را حفظ کند، کشورهای منطقه موضعی منفی خواهند داشت وآمریکایی ها ثابت کردند که قادر نیستند که اسرار مربوط به دیدارهای بین خود با هم پیمانانشان را حفظ کنند. وی افزود: کشورهای منطقه از این پس برای انجام هرنوع دیداری با مسئولان آمریکایی شروطی را خواهند گذاشت.

«العالم» همچنین نوشت، در برخی از محافل خصوصی کشورهای عرب منطقه با سفرهای ناگهانی و تماس‌های خصوصی در صدد هستند میزان تاثیرگذاری این اسناد و احتمال خراب شدن بیش از اندازه روابط خود با تهران را ارزیابی کنند. در حالی که رئیس جمهور ایران تاکید کرده است انتشار این اسناد شیطنت آمریکایی‌ها بوده است؛ به نظر می‌رسد محافل عرب به شدت نگران عواقب سخنان نسنجیده خود می‌باشند.

لازم به یادآوری است که سفر ناگهانی «شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی»، امیر قطر به قاهره و رایزنی دو ساعته وی با مقامات مصری نیز بیشتر ناشی از انتشار این اسناد بوده باشد. برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که باید منتظر روزهای آینده و واکنش‌های رسمی کشورهای عرب خلیج‌فارس و درخواست آنها برای حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران بود.

161/ن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112445

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امين IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
    0 0
    براي دستگاه ديپلماسي شديدا منفعل ايران متاسفم . انگار مخ هاي همشون يخ زده!