فارس: اقدام پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس در انتشار 400 هزار سند ارتش آمریکا درباره جنگ عراق که گفته می‌شود محرمانه بوده‌اند، با واکنش‌های گسترده و در عین حال متفاوتی در میان رسانه‌ها و مقامات آمریکا و غرب مواجه شده است.

در حالی که واکنش‌ها در خصوص افشاگری جدید اسناد سری مربوط به جنگ عراق توسط پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی جهان و بویژه غرب ابعاد گسترده‌ای یافته‌، "مانفرد نواک " بازرس سازمان ملل متحد در امور شکنجه خواستار تحقیق درباره این اسناد شده و تأکید کرده است که دولت آمریکا باید مسئولیت اخلاقی این تحقیق را در صورتی که مقامات آن در این جنایات دست داشته‌ یا در آن مشارکت کرده‌اند، بر عهده بگیرد.

از سوی دیگر، یکی از مؤسسان ویکی‌لیکس در کنفرانسی مطبوعاتی در لندن گفته است که این پایگاه اینترنتی تمامی اسنادی را که نیروهای امنیتی عراقی و آمریکایی را در خطر قرار دهد منتشر نمی‌کند و هدفشان تنها بیان حقایق در مورد جنگ عراق بوده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز از سازمان ملل متحد و دولت عراق خواسته است تا در رابطه با این اسناد جدید کمیته تفحص تشکیل دهند.

دولت آمریکا که بر اساس شواهدی که وجود دارد سایه آن در پس‌زمینه انتشار این اسناد به ظاهر محرمانه به چشم می‌خورد، هشدار داده است که این اسناد تنها موجب وخیم‌تر و خطرناک‌تر شدن اوضاع سربازان آمریکایی در دنیا و تهدید امنیت آمریکا و مقامات عراقی خواهد شد. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا ضمن خودداری از پرداختن به جزئیات، تنها افشای هرگونه سندی را که زندگی سربازان و غیرنظامیان آمریکا و متحدانش را به خطر بیندازد محکوم کرد.

شبکه تلویزیونی "بی‌بی‌سی " نیز تنها واکنش مقامات آمریکایی را هشدار وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که انتشار اسناد محرمانه ویکی‌لیکس را خطری برای جان سربازان آمریکایی و متحدانش دانسته ‌است.

به گفته شبکه "الجزیره "، شیوه تعامل دولت آمریکا با بزرگترین عملیات افشای اسناد در تاریخ این کشور، هرچند با بی‌تفاوتی ظاهری مقامات آمریکایی مواجه بوده، اما نگرانی‌ و آماده‌باش درونی آنها را نیز به همراه داشته است.

هرچند مقامات آمریکایی با محکومیت افشای این اسناد خواسته‌اند به راحتی از کنار آن بگذرند اما به نظر می‌رسد در پنتاگون وضعیت کاملا متفاوت است.

"جفری مورل " سخنگوی پنتاگون از چند روز گذشته بارها بر صفحه شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی ظاهر شده و به پاسخگویی در رابطه با این اسناد پرداخته است، امری که در نوع خود در آمریکا کم نظیر به نظر می رسد. تاجایی که به نظر می‌رسد حتی رسانه‌های آمریکایی نیز روند مشابهی هم‌راستا با موضع‌گیری‌های مقامات آمریکایی در پیش گرفته و دولت عراق را مورد هدف قرار داده‌اند.

تحلیلگران معتقدند که با وجود خفقان رسانه‌ای که در آمریکا حاکم است و تبلیغاتی که وزارت دفاع آمریکا برای انتشار این اسناد محرمانه انجام می‌دهد، به نظر می‌رسد انتشار این اسناد نیز داستانی ساختگی از جانب دولت آمریکا باشد تا اذهان عمومی را منحرف کرده و در عوض دروغ‌های بزرگی را که آمریکا آنها را حقایقی محرمانه می‌نامد در سراسر جهان ترویج کند چرا که در غیر اینصورت و با توجه به این موضوع که پنتاگون از احتمال انتشار چنین اسنادی مطلع بود، قطعا قبل از انتشار آنها اقدامی را صورت می‌داد. اما نه تنها وزارت دفاع آمریکا هیچ اقدامی را برای ممانعت از انتشار این اسناد به عمل نیاورده است، بلکه تبلیغات رسانه‌ای ویژه‌ای را نیز در این زمینه به خدمت گرفته است.

در همین راستا، مورل در گفت‌وگو با شبکه آمریکائی‌ "سی‌ان‌ان " تاکید کرده است که اگر ما هرگونه حادثه‌ای را در رابطه با رفتار سوء با زندانیان عراقی مشاهده کرده‌ایم به عهده مقامات عراقی است چرا که فرض بر آن است که بدلیل در دست داشتن حاکمیت عراق، آنها مسئول این گونه رفتارها بوده‌اند.

"رای مک‌جفرن " از مقامات سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نیز در این باره مدعی شده است: همه ما نسبت به اقدامات صدام حسین معترض و منتقدیم، اما اتاق‌های شکنجه امروز بیشتر شده است.

کارشناس شبکه تلویزیونی "msnbc " در این باره معتقد است که رسانه‌های آمریکایی مدام برخی عناوین و موضوعات موجود در اسناد سی‌ان‌ان را تکرار می‌کنند، اما اعلام می‌کنند که همه این اسناد ارائه شده‌ به آنها به علت برخی شروط تحمیلی قابل انتشار نیست.

این در حالی است که روزنامه "نیویورک تایمز " از دیگر رسانه‌های آمریکایی متمایز بوده است، به گونه‌ای که صفحات بسیاری را به نشر این اسناد و تصاویری از شکنجه‌ها اختصاص داده است. روزنامه واشنگتن پست نیز به همین گونه رفتار کرده و صفحاتی را به این مسئله اختصاص داد.

در این میان، به گفته ناظران، شبکه تلویزیونی "فاکس نیوز " وابسته به نومحافظه‌کاران تندروی آمریکا در قبال این مسئله شیوه‌ای تبلیغاتی را در پیش گرفته است.
همانگونه که کارشناسان نیز معتقد‌ند، ادامه روند اعمال جنایت‌ها بر ضد شهروندان عراقی در دوره ریاست‌ جمهوری باراک اوباما، وی را در تنگنایی شدید قرار داده‌است. چرا که ادامه این روند دولت اوباما را نیز شریک فجایع اخلاقی دولت جرج بوش طی جنگ عراق قرار داده است.

نوری المالکی نخست‌وزیر عراق، دیروز در بیانیه ای ویکی‌لیکس را محکوم کرد و گفت که این پایگاه اینترنتی با هدف مختل کردن روند سیاسی عراق و تحریک احساسات عمومی علیه احزاب ملی، رهبران و به ویژه شخص نخست وزیر این کار را انجام داده است.

پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس چندی است به انتشار تعدادی از اسناد ارتش آمریکا اقدام کرده است که گفته می‌شود محرمانه بوده‌اند ولی در حقیقت تنها شامل برخی موضوعات کاملا بدیهی در کنار دروغ‌هایی بزرگ از نوع آمریکایی می‌شود که در پشت پرده انتشار آنها سایه دولت آمریکا و کاخ‌سفید مشاهده می‌شود؛ هر چند بعضا در میان این دروغ‌های بزرگ برخی آمار و ارقام را نیز می‌توان مشاهده کرد که با وجود صحت آنها پیش از این هرگز به آنها اشاره‌ای نشده بود.

برخی فعالان وبلاگی در آمریکا اعتقاد دارند که انتشار این اسناد چیزی جز تبانی و همکاری بین سایت "ویکی‌لیکس " و دولت آمریکا نبوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۳
    0 0
    حالا که ÷ای ایران رو هم وسط کشیدن شد مشکوک دفعه پیش افشاگری تاریخی بود نه؟
  • بدون نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۳
    0 0
    حالا که پای ایران رو هم وسط کشیدن شد مشکوک دفعه پیش افشاگری تاریخی بود نه؟
  • بدون نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۳
    0 0
    كاملا مشخصه كه دولت آمريكا خودش اين اطلاعات را رو كرده.اگه دقت بشه اكثر اين اطلاعات به اصطلاح محرمانه، دولت و نيروهاي عراقي را مسئول شكنجه عراقيها و كشتار اونها ميدونند نه آمريكايي ها را.در صورتيكه اصل موضوع چيز ديگه ايه و ميخواند يه جوري آمريكاييها تبرئه بشن.