پنتاگون دستان موسس ویکی لیکس را آلوده به خون می داند اما دستان پنتاگون از نخستین بمبی که بر سر هیروشیما افتاد؛آلوده به خون است

رابرت فیسک
باز هم مثل همیشه اعراب همه چیز را می دانند. آنها همه چیز را در خصوص شکنجه ،کشتار دسته جمعی ، اعمال زور علیه شهروندان غیرنظامی و کشته شدن غیرنظامیان در عراق می دانند. عراقی ها تمام این حقایق را می دانند چرا که خودشان قربانیان این حادثه هستند . تنها کاری که از دست ما برمی آید این است که تظاهر به ندانستن بکنیم. ما تنها در غرب می توانیم به سخنان چند فرمانده نیروهای ارتش و یا ژنرال استناد کرده و با هر ادعایی مقابله کنیم. مردی را پیدا کنید که شکنجه شده است و به او بگوئید که این

ادعاها تنها و تنها تبلیغات تروریست ها است. البته می توانید به گفتن یک جمله ساده هم بسنده کنید: ما هیچ چیزی برای گفتن در این حوزه نداریم.
همه ما اما می دانیم که آمریکایی ها و غربی ها همیشه حرفی برای گفتن دارند. اقیانوسی از افشاگری ها در بیست و چهار ساعت گذشته توسط ویکی لیکس هم ادله دیگری بر این ادعا بود. الجزیره پا را از ارائه گزارشی خشک و خالی هم فراتر نهاد و با خانواده قربانیانی گفتگو کرد که در ایست های بازرسی عزیزان خود را به ضرب گلوله اشتباهی از دست داده اند. همیشه می توان با این ادعا که هیچ چیز جدیدی وجود ندارد سر و ته داستان های سیاسی را تمام کرد. در بسیاری از موارد میان روزنامه نگاران و دولت های داد و ستدهایی انجام می گیرد . درست مانند سال 2007 میلادی که پنتاگون اسنادی را در خصوص بمب سازی شبه نظامیان در جنوب عراق با کمک همسایگان ، در اختیار نیویورک تایمز قرار داد . این ادعا از سوی امریکایی ها در حالی مطرح می شود که مواد خام نظامی ساخت ایران از دهه هشتاد و زمان جنگ میان ایران - عراق در خاک عراق مانده است و این روزها درست در همان مناطق شبه نظامیان علیه دولت دست به تحریکاتی جدی می زنند. در بخش هایی از گزارش ویکی لیکس هم به استفاده شبه نظامیان از مرز سوریه با عراق برای رسیدن به نظامیان امریکایی اشاره شده است که این مساله تا حدودی صحت دارد. در بخش هایی از ویکی لیکس اما امریکا تنها و تنها باید عرق شرم خود را پاک کند . آنچه در این گزارش در خصوص جنایت های آمریکا در عراق آمده است قابل پیگیری در دادگاه است . اگر رقم 66081 آخرین رقم کشته شدگان غیرنظامی در عراق است که آمریکا در اختیار دارد، باید اعتراف کنیم که رقم اصلی بسیار بیش از این است چرا که این رقم تنها مرگ و میرهایی را دربرمی گیرد که ارتش ایالات متحده از آن آگاهی یافته است . زمانی که در عراق بودم ، در زمان حضور من در پزشکی قانونی پایتخت چند جسد عراقی را آوردند و دو مقام رده بالای حاضر در محل اعلام کردند که وزارت بهداشت عراق کالبد شکافی از اجسادی را که سربازان آمریکایی برای تحویل دادن می آورند ممنوع اعلام کرده است چرا که برخی از این قربانیان می توانند بر اثر شکنجه زندانیان ها و یا ماموران امنیتی هموطن کشته شده باشند .

این نخستین بار نیست که آمریکایی ها در مسائل داخلی کشوری دیگر تمام قد دخالت می کنند اما زمانی که پای دفاع از حقوق بشر و زندانیان به میان می آید، سکوت اختیار می کنند . در زمان جنگ عراق و کویت هم شاهدان تاکید داشتند که پلیس کویت برخی جوانان فلسطینی را مورد شکنجه شدید قرار می داد و سربازان آمریکایی حاضر در محل صدای ناله های قربانیان را می شنیدند اما سکوت اختیار می کردند . سربازان امریکایی تنها به خاندان سلطنتی در کویت شکایت کردند. سربازان همواره از سوی پنتاگون برای عدم دخالت در این قبیل مسائل دستور صریح گرفته اند . در جریان کشتارهای صبرا و شتیلا زمانی که یکی از فرماندهان اسرائیلی به مافوق خود گزارش داد که برخی فالانژهای متحد اسرائیل اقدام به قتل عام زنان و کودکان کرده اند، در پاسخ تنها یک جمله را شنید: این مساله شاید مطلوب ما نباشد اما حقیقت این است که ما حق دخالت نداریم.

تنها خدا می داند که اگر ویکی لیکس به اسناد جمع شده در ارتش اسرائیل دسترسی پیدا می کرد از چه جنایت هایی پرده بر می داشت . البته در آن زمان و یا در جریان جنگ های جهانی اول و دوم و جنگ ویتنام ، گزارش ها در خصوص حوادث پشت پرده همواره با دست بر روی کاغذ نوشته می شد و یا در بهترین حالت تایپ شده در آرشیوخانه نگاهداری می شد . تعداد کپی های برداشته شده از این اسناد مشخص بود و سرویس های اطلاعاتی می توانستند رد هر جاسوسی را بگیرند . در نهایت هم ارتش می توانست تمامی این اسناد دست نوشته را یک جا نابود کند . در ان تاریخ روایت ها دهان به دهان از پدر به پسر نقل می شد و از ویکی لیکس ها خبری نبود .

بعید به نظر می رسد که جمعیتی بیش از چند سرباز ساده در پشت ماجرای ویکی لیکس پنهان شده باشند. اکنون پنتاگون ادعا می کند که دستان ویکی لیکس به خون سربازان آمریکایی در افغانستان و عراق آغشته است. اما حقیقت این است که با نخستین بمب اتمی که بر سر ساکنان هیروشیما انداخته شد ؛ دستان پنتاگون به خون بی گناهان آلوده شد . حقیقت این است که اگر بر اساس این اسناد ، آمار کشته شدگان در عراق کمتر از رقمی بود که در رسانه های خبری اعلام شده بود؛ سربازان آمریکایی به سکوت در برابر شکنجه متهم نمی شدند، و کسی سربازان را به کشتن بی گناهان در ایست های بازرسی متهم نمی کرد بی شک پنتاگون با آغوش باز خبرنگاران را می پذیرفت و این اسناد را در اختیار آنها قرار می داد . بر اساس مستندات قید شده در ویکی لیکس ، دولتمردان امریکایی در حال حاضر با اتهام سکوت در برابر شکنجه و تجاوز در زندان های عراق روبه رو هستند. قضات بین المللی اکنون می توانند نظامیان امریکایی مسئول را به پای میز محاکمه بکشانند. مقام های امریکایی همواره ادعا می کردند که ما آمار کشته شده گان را در اختیار نداریم. این در حالی است که بر اساس آماری که ویکی لیکس منتشر کرده است رقم 15 هزار نفر از کشته شده گان از لیست های امریکایی و انگلیسی به عمد حذف شده است . ویکی لیکس اسنادی را رو می کند که بر اساس آن جنگنده های آمریکایی به مظنونانی که قصد تسلیم کردن خود را در فوریه 2007 داشته اند هم رحم نکردند و آنها را به رگبار گلوله بستند .
ایندیپندنت بیست و چهارم اکتبر / ترجمه : سارا معصومی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =