۰ نفر
۱۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۷

وقتی یک روبات را به تلسکوپ الکترونی مجهز کنی، دنیایی شگفت‌انگیز نمایان می‌شود

مجید جویا: تصاویر میکروسکوپی از حشرات همیشه جالب توجه بوده‌اند. ولی به احتمال زیاد تصویری که در زیر می‌بینید جالب‌تر از هر چیزی خواهد بود که تاکنون از حشرات دیده‌اید.

این تصویر از ترکیب 136 عکس مختلف با بزرگ‌نمایی 800 برابر تشکیل شده که با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونیک گرفته شده است. در نتیجه شما می‌توانید در این تصویر کل بدن مورچه را با جزئیات کامل ببینید.

به گزارش نیوساینتیست، این عکس توسط مالی گیبسن از محققان مرکز تحقیقاتی ایمز سازمان فضایی امریکا، ناسا در کالیفرنیا گرفته شده و جی لانگسن ، کارشناس نانوتکنولوژی (و همچنین یک هکر کارکشته) آنها را در کنار هم قرار داده و به صورت تصویری یک‌پارچه درآورده است. 

گیبسن، پایه دوربین روباتیک به نام GigaPan را برای خلق این تصویر بهینه‌سازی کرد، این ابزار از یک دوربین ثابت بهره می‌برد و آنرا هدایت می‌کند تا بتواند با گرفتن شبکه‌ای از تصاویر کوچک با کیفیت، عکسی بسیار بزرگ و با کیفیت بالا را خلق کند.

لانگسن، گیگاپن را به نحوی تغییر داد که به جای آن دوربین، دو دسته هدایت‌کننده یک میکروسکوپ الکترونی را کنترل کند. وی در گفتگو با خبرنگار نیوساینتیست گفت: «ما در تلاشیم تا کارهای مشابهی را با استفاده از یک میکروسکوپ نوری انجام دهیم. این که بتوانیم با استفاده از هر دو دوربین، تصویر مشابهی را بگیریم و به این ترتیب نشان دهیم که استفاده از فناوری‌های متفاوت چه تاثیری در تصویر نهایی خواهد داشت، کار خیلی جالبی خواهد بود».

ولی، قطعا این تصاویر مشابه هم نخواهند بود. از آنجا که یک میکروسکوپ نوری عمق میدان کمتری دارد، گرفتن تصاویری مانند تصویر بالا ممکن نخواهد بود؛ و فقط می‌توان با آن تصاویر بدون عمقی گرفت که جزئیات کم و دانه‌بندی بالایی دارند؛ مانند وقتی که از فاصله بسیار نزدیک به تلویزیون نگاه می‌کنید و یا این که یک تصویر را روی نمایشگر کامپیوتر خود به حدی بزرگ می‌کنید که تبدیل به تعدادی مربع رنگی شود.

با رفتن به وبلاگ http://nanogigapan.blogspot.com/ می‌توان تصاویر بیشتری از این دست‌را که با این فناوری گرفته شده‌اند و لانگسن آنها را نانوگیگاپن نامیده، مشاهده کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سالم IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۷
    0 0
    بسمه تعالی فتبارک الله احسن الخالقین