این ویتامین به متابولیسم هایی در بدن مرتبط است که می تواند در ابتلا به آلزایمر نقش داشته باشند.

افرادی که غذاهای سرشار از ویتامین B12 مصرف می کنند در برابر بیماری آلزایمر ایمن هستند.

آخرین تحقیقات در این مورد باز هم بحث ها را در مورد تاثیر ویتامین ها در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مغزی مانند آلزایمر به راه انداخت. در حالی که آخرین مورد از این تحقیقات اثبات می کند مصرف ویتامین B12 در کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر موثر است، مطالعات قبلی در این مورد نتایج متناقضی به همراه داشته است.

دکتر بابک هوشمند از مرکز تحقیقات سالمندی در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد در این باره گفت: تحقیقات قبلی نشان داده بود کمبود ویتامین B12 در سالمند بسیار شایع است. این ویتامین به متابولیسم هایی در بدن مرتبط است که می تواند در ابتلا به آلزایمر نقش داشته باشند. اما برای آن که بتوان در این مورد به نتیجه قطعی رسید باز هم نیاز به تحقییقات بیش تر است.

برای این مطالعات، دکتر هوشمند تحقیقاتی را روی 271 فرد بین 65 تا 79 سال انجام داد که در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر قرار داشتند.او سطح پروتئینی به نام هوموسیستین را در بدن این افراد بررسی کرد که به سکته نیز مرتبط هستند. این تحقیقات نشان داد ویتامین B12 می تواند میزان این پروتئین را در رگ های خونی کاهش دهد.

در این مدت نزدیک به 17 نفر از این افراد به آلزایمر دچار شدند، اما میزان ابتلا به این بیماری در افرادی که ویتامین B12 کافی مصرف می کردند کم تر از دیگران بود.

ویتامین B12 در غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی، محصولات لبنی و گوشت وجود دارد. یک رژیم غذایی متعادل شامل این مواد غذایی می تواند نیاز شما به این ویتامین را به طور کامل برطرف کند.

بررسی های قبلی هم نشان داد ویتامین های خانواده B می توانند از کوچک شدن مغز جلوگیری کنند. بر همین اساس است که استفاده از رژیم های غذایی خاص برای درمان یا پیشگیری از آلزایمر مدتی است که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

هلث دی، 19 اکتبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =