۰ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۷

در پژوهشی با هدایت دانشمندان ایرلند شمالی، قرار است لباس‌های خانگی و تجهیزات برخوردار از فناوری پیشرفته با هم پیوند بخورند.

ابوالفضل کریمی: محققان دانشگاه آلستر درحال بررسی این موضوع هستند که چگونه می‌توان با تولید لباس‌های با فناوری بالا (های‌تک)، شیوه زندگی را در سالمندان بهبود بخشید. این محققان قرار است در پروژه‌ای سه ساله، لباس‌هایی تولید کنند که با کمک تجهیزات تعبیه‌شده درونشان، اطلاعات متنوعی را، از ضربان قلب گرفته تا برنامه حرکت اتوبوس‌ها فراهم کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، هدف از انجام این پروژه که در موسسه تحقیقاتی علوم کامپیوتری دانشگاه آلستر در حال انجام است، دست‌یابی به فناوری‌های یاری‌رسان برای داشتن یک زندگی مستقل و نظارت بر امور مربوط به مراقبت پزشکی است.

دکتر «برایان اسکات‌نی» از پژوهشگران این پروژه می‌گوید: «ما به دنبال کار بر روی فناوری حسگرها هستیم. ما قصد داریم با کار بر روی فناوری‌های حسگر‌ها و هوش مصنوعی بتونیم تاثیر عمیقی بر روی زندگی روزمره افراد داشته باشیم».

شیوه‌های زندگی
تیم تحقیقاتی دانشگاه آلستر با دکتر اریک والاس، مدیر موسسه تحقیقاتی ورزش و فعالیت‌های بدنی نیز همکاری می‌کند. والاس در این باره گفت: «ما دراین مرکز در حال جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات در مورد میزان حرکت و فعالیت سالمندان هستیم. این اطلاعات می‌تواند بعد از تحلیل در این موسسه در اختیار تیم تحقیقاتی تولید لباس‌های با فناوری بالا قرار بگیرد تا آنها بتوانند موثرترین استفاده را از این فناوری‌ها در تولید این نوع لباس‌ها به انجام برسانند. مهم‌ترین هدف در ساخت این لباس‌ها علاوه بر راحتی، این است که سالمندان بتوانند به راحتی از اطلاعاتی که این لباس‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، استفاده کنند».

این لباس‌ها می‌توانند به حسگر‌هایی مجهز باشند که دمای اتاق را مرتب اندازه گرفته و به طور خودکار، ترموستات خانه را تنظیم کند. هم‌چنین می‌توان ابزار‌هایی را در این لباس‌ها تعبیه کرد که زمانی که ضربان قلب بیمار از کار افتاد، بتواند سریعا آشنایان بیمار را با خبر کند.

جین مک‌کین، دیگر پژوهشگر این برنامه می‌گوید: «ترکیب تجهیزات الکترونیکی و لباس‌ها را می‌توان مقدمه‌ای برای یک انقلاب صنعتی در ساخت پوشاک مطرح کرد. تاکنون فعالیت‌های کمی برای تولید لباس‌هایی که بتواند شیوه ایستادن، مدیریت رطوبت و تعریق، مدیریت دمای بدن و مسائلی از این دست را کنترل کند، انجام شده؛ اما این پروژه با کمک فناوری‌های جدید، شیوه ارتباطی جدیدی را برای سالمندان به ارمغان می‌آورد و به آن‌ها در داشتن زندگی بهتر یاری می‌رساند».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =