خبر مهم درمان سرطان؛ اولین واکسن سرطان در این کشور تزریق شد

نخستین واکسن سرطان در سطح جهانی، با هدف مشخصِ جلوگیری از کشنده‌ترین نوع سرطان پوست در بریتانیا بر روی بیماران آزمایش شد. به گفته کارشناسان، این واکسن پتانسیل بسیاری در درمان سایر سرطان‌ها نیز دارد.

به گزارش خبرآنلاین، تولید و آزمایشِ «واکسن سرطان» یکی از مهم‌ترین و مدرن‌ترین پیشرفت‌ها در درمان سرطان به شمار می‌آید. این گام نوین در راستای پیشگیری از سرطان و یا کنترل این بیماری، برای نخستین‌بار در بریتانیا برداشته شد. اولین تزریق واکسن سرطان ملانوما (نوعی سرطان پوست) روی بیماران بریتانیایی صورت گرفت و کماکان در دست بررسی و آزمایش است.

جامعه‌ی هدفِ این واکسن در حال حاضر افرادی هستند که قبلا ملانوم‌های پرخطر داشته‌اند. اما به گفته محققان و کارشناسان، این واکسن پتانسیل بسیاری در درمان سایر سرطان‌ها دارد و قادر است از ابتلا به سرطان مثانه، ریه و کلیه نیز جلوگیری کند.

مردی ۵۲ ساله، به نام استیو یانگ، یکی از اولین بیماران بریتانیایی بود که در این آزمایش ثبت نام کرد و واکسن را دریافت کرد.

خبر مهم درمان سرطان؛ اولین واکسن سرطان در این کشور تزریق شد

نحوه عملکرد این واکسن به‌گونه‌ای طراحی شده است که به سیستم ایمنی بدن فرد کمک می‌کند تا هر سلول‌ سرطانی باقی‌مانده را تشخیص دهد، از بین ببرد و از بازگشت بیماری جلوگیری کند.

نکته مهم و قابل توجه این دستاورد این است که واکسن‌ها به طور «شخصی‌سازی شده - personalised» تولید می‌شوند؛ یعنی واکسن‌ها به کمک سلول‌های شخصِ بیمار تولید می‌شوند و ساختار هر واکسن متفاوت از دیگری است. مهم است که واکسن با مشخصات ژنتیکی و تومور سرطانیِ شخص تطابق داشته باشد؛ تا بتواند بدن را به تولید پادتن‌هایی وا دارد که به‌طور مشخص به سلول‌های سرطانی حمله کنند.

خبر مهم درمان سرطان؛ اولین واکسن سرطان در این کشور تزریق شد

کارآزمایی‌های ثانویه نشان داد که تزریق و دریافت واکسن در بیماران ملانوما خطر بازگشت سرطان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. اکنون نیز بررسی‌های نهایی آغاز شده؛ که تحت مدیریت و سرپرستی سرویس سلامت ملی (NHS) بیمارستان کالج لندن (UCLH) است.

خبر مهم درمان سرطان؛ اولین واکسن سرطان در این کشور تزریق شد

منابع: bbc ، sky

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1900605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =