فوت ٢۴ کرمانشاهی به علت مسمومیت با گاز منو کسید کربن در ١٠ ماهه امسال

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه گفت: در ١٠ ماهه سال جاری ٢۴ نفر در استان کرمانشاه بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن جان باخته‌اند. 

سلیم خانی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: در ١٠ ماهه سال جاری آمار اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان کرمانشاه با تشخیص علت مرگ مسمومیت با گاز مونواکسید کربن ٢۴ نفر (١٠ زن و ١۴ مرد) بوده است.

وی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل (١٠ ماهه سال گذشته) که تعداد متوفیان ١٣ نفر (هشت زن و پنج مرد) بوده، افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه تصریح کرد: گاز مونوکسید کربن گازی است بی‌بو و بی‌رنگ و به‌طور ظاهری قابل‌ مشاهده نیست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموماً در فضای بسته ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این گاز، گازی بسیار سمی است که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی در اثر سوخت ناقص، نصب نادرست و یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: غلظت مونوکسید کربن در مقادیر بسیار پایین نیز برای انسان خطرناک و کشنده است و با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گازسوز، هر ساله تعداد زیادی از همشهریان جان خود را در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از دست می‌دهند.

وی اذعان کرد: حوادث ناشی از گاز گرفتگی از آن دسته حوادثی هستند که تنها با کمی دقت و توجه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد و بالعکس بی‌توجهی و بی‌احتیاطی در رعایت اصول ایمنی می‌تواند عواقب جبران‌ ناپذیری در پی داشته باشد.

خانی گفت: مسمومیت با این گاز علائمی مانند سردرد، گیجی، خواب آلودگی، باریک بینی، تهوع، شکم درد، احساس زخم در گلو، سرفه خشک، کبودی لب و ناخن ها و در خردسالان بیشتر درگیری دستگاه گوارش را به همراه دارد که پس از دقایقی باعث مسمومیت و در نهایت مرگ می شود که به «مرگ خاموش» لقب گرفته است.

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه راهکارهایی برای در امان ماندن از خطرات ناشی از این گاز ارائه داد و گفت: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، دقت و توجه به داغ بودن و سلامت دودکش که اگر سرد باشد دلیل بر خارج نشدن گازهای سمی است را باید مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: رنگ شعله وسایل گرمایشی باید آبی باشد، وجود تهویه مناسب در منزل برای ورود و خروج کافی هوا، عدم نصب آبگرمکن در حمام، حداقل فاصله یک متری انتهای دودکش از سطح بام و دیوار جانبی بام، استفاده از کلاهک مخصوص به شکل H و عدم استفاده از وسایل گرمایشی فاقد دودکش از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد.

کاهش فوت با مسمومیت قرص برنج در ١٠ ماهه امسال

خانی با اشاره به اینکه ۵٣ نفر در ١٠ ماهه امسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند گفت: از این تعداد ١۵ نفر زن و ٣٨ نفر مرد بوده‌اند.

وی ابراز کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل (١٠ ماهه سال گذشته) که ۶١ مورد شامل 1۴ زن و 4٧ مرد بوده است و کاهش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه تشریح کرد: فسفید آلومینیوم ای.ال.پی یا قرص برنج یکی از شایع‌ترین آفت‌کش‌های مورد استفاده در صنعت کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: در حضور آب، بخار آب یا اسید معده، گاز فسفین (PH۳) تولید می‌کند و موجب مسمومیت می‌شود.

این قرص ظرف سه الی چهار ساعت سیستم تنفسی و مغز را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور می‌میرد، معمولا در کمتر از ۲۴ ساعت مصرف قرص برنج منجر به مرگ می شود، حتی در صورتی که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد و چنانچه سم از بدن وی خارج نشود مرگ فرد حتمی خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1873493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =