آذربایجان‌غربی رتبه نخست کاهش بیکاری در کشور است / سیب بلای جان دریاچه ارومیه شده است

استاندار آذربایجان‌عربی با اشاره به اینکه به دنبال توسعه متوازن استان هستیم گفت: رتبه نخست کاهش بیکاری در کشور هستیم.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان در نشست صمیمی با جمعی از اصحاب رسانه استان درخصوص عملکرد دو ساله دولت در استان اظهار کرد: اکنون زمان ارائه عملکرد و کارنامه به مردم و افکار عمومی است و در این مدت تلاش کرده‌ایم با جبران عقب‌ماندگی‌ها در استان، در مسیر تحقق رشد اقتصادی استان و توسعه متوازن شهرهای مختلف گام برداریم.

وی افزود: تحول‌گرایی یکی از ویژگی های بارز دولت سیزدهم بوده و برای رسیدن به اهداف بلندمدت و شتاب بخشیدن به اقدامات توسعه ای استان، نیازمند شناسایی مسیرهای میان بر و تدوین برنامه اجرایی دقیق هستیم و با توجه به اینکه استان آذربایجان‌غربی از ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌های مختلف برخوردار بوده و هرگز استانی محروم نبوده است، بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان را در دستورکار قرار دادیم.

استاندار آذربایجان‌غربی، هم‌مرزی با کشورهای مختلف را از نقاط قوت و استراتژیک استان برشمرد و خاطر نشان کرد: آذربایجان‌غربی دروازه ورود به اروپا و دروازه دسترسی اروپا و ترکیه به آسیای میانه است و توسعه پایانه‌ها و تکمیل کریدورها را به جد پیگیری کردیم و در راستای توسعه استان، توجه به تکمیل زیرساخت‌های ریلی با عنوان یکی از برنامه‌های مهم اجرایی کرده و بنا داریم اتصال خط ریلی را به ترکیه به عنوان یکی از کریدورهای مهم منطقه اجرایی کنیم.

پیگیر ایجاد منطقه آزاد مشترک با ترکیه هستیم

معتمدیان با اشاره به اینکه گسترش مناطق آزاد افتخارآمیز نیست اظهار کرد: مطالعات ایجاد منطقه آزاد مشترک با ترکیه یکی از برنامه‌های مهم ما در راستای تعاملات و بهره‌گیری از هم‌مرزی با کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد: توسعه پایانه‌های مرزی چون سرو، رازی و بازرگان، بازگشایی مرزهای جدید و توسعه محور ارومیه-سرو از دیگر برنامه‌های اجرا شده در طول دو سال اخیر برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بخصوص ترکیه و تحول در حوزه حمل و نقل و رونق تجارت مرزی بوده است.

استاندار آذربایجان‌غربی اضافه کرد: حجم صادرات از پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر، سال گذشته به یک میلیارد دلار رسید که از مجموع صادرات کشورمان به ۲۷ کشور اروپایی بیشتر بود و با پیگیری‌های داخلی و رایزنی با کشورهای همسایه، مقدمات ایجاد بازارچه‌های مرزی در شهرهایی چون اشنویه و چالدران فراهم شده و در کنار توسعه مرز رازی خوی، بازگشایی پایانه مرزی کوزه رش سلماس در دستور کار قرار گرفته است.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه معدن یکی دیگر از پیشران های توسعه آذربایجان غربی است، تصریح کرد: با توجه به شناسایی ۵١ نوع ماده معدنی در استان، در سه گام مطالعات زمین شناسی هوایی، جذب سرمایه گذار برای استخراج و فرآوری مواد معدنی، توسعه معادن استان را پیش می بریم و متاسفانه یکی از مشکلات حوزه معدنی استان ورود افراد ناوارد به این حوزه و غیرفعال بودن بسیاری از پهنه‌های معدنی استان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: وجود معدن عظیم تیتان و اورانیوم در استان از دیگر نقاط قوت استان در حوزه معادن بوده بطوریکه در این راستا قره آغاج بزرگترین معدن تیتان خاورمیانه با عیار ۸.۵ درصد می‌تواند در رشد اقتصادی استان تاثیر قابل توجه داشته باشد .

آذربایجان‌غربی رتبه نخست کاهش بیکاری در کشور است / سیب بلای جان دریاچه ارومیه شده است

وی در ادامه با اشاره به استخراج ٣٨ درصد از طلای کشور در شهرستان تکاب، افزود: با شناسایی ظرفیت‌های جدید معدنی، زمینه برای سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های بزرگ کشور در حوزه استخراج محصولات معدنی چون تیتانیوم، اورانیوم، طلا و ... در آذربایجان غربی فراهم شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه یکی از مشکلات استان عدم توسعه متوازن است، گفت: به دنبال توسعه متوازن آذربایجان غربی در تمامی سطوح هستیم و با اجرای برنامه‌ها و اهداف مدنظر، میزان رشد اقتصادی استان طی سال گذشته ۳.۸ درصد برسانیم.

وی همچنین با اشاره به تحقق ۱۱۰ درصدی ایجاد اشتغال در سال گذشته و ۱۰۵ درصدی تا دی‌ماه امسال در استان، خاطرنشان کرد: در کنار کاهش ۴.۷ درصدی نرخ بیکاری طی ۲ سال گذشته، آذربایجان‌غربی رتبه اول بیشترین کاهش نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال را نیز کسب کرده است.

معتمدیان وضعیت فعلی دریاچه ارومیه را نیز محصول فرایندی ۴۰ ساله دانسته و افزود: عوامل انسانی، تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها در وضعیت کنونی دریاچه ارومیه تاثیرگذار بوده و توسعه باغات و اراضی از جمله عوامل خشکی این دریاچه به شمار می رود.

معتمدیان همچنین با اشاره به اتمام کارهای سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه چون تکمیل پروژه کانی سیب، سد چپرآباد و سد سیلوه تا پایان سال، اضافه کرد: اقدامات نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه هم اکنون در دستور کار بوده و در تلاش هستیم در کنار تغییر الگوی کشت، معیشت و درآمد مردم نیز تامین و افزایش یابد.

سیب یکی از مشکلات استان بوده و بلای جان دریاچه ارومیه شده است

استاندار آذربایجان‌غربی محصول سیب را یکی از مشکلات استان و دریاچه برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر ۵۸۰۰۰ هکتار باغات سیب در استان قراردارد که بیش از نیمی از آنها عمری بالای ۳۰ سال و با حداقل بهره‌وری هستند ضمن اینکه محصول سیب کمترین ارزش را داشته است.

وی از وجود پروژه‌های نیمه تمام متعدد در استان به عنوان یکی از مشکلات جدی استان برشمرد و گفت: بسیاری از پروژه‌ها بدون برنامه‌ریزی و هدف مثبت اجرایی شده و از آغاز دولت سیزدهم بالغ بر ۳۰۰۰ پروژه در استان تکمیل شده است.

معتمدیان احداث ۲۳۳ کیلومتر راه در استان، آبرسانی به ۲۰۲ روستای استان در دو سال، اتصال ۴۱۲ روستای استان به شبکه اینترنت و گازرسانی به ۵۶۲ روستای دیگر در استان را از دیگر اقدامات دولت در دو سال اخیر برشمرد و اظهار کرد: دسترسی همه روستاها به شبکه پایدار آب بهداشتی، اتصال تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اینترنت و گازرسانی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از برنامه‌های مدنظر دولت است.

معتمدیان نیاز ادامه داد: برای رسیدن به میانگین کشوری نیازمند ۵هزار کلاس درس هستیم که از آغاز دولت سیزدهم، ۷۹۳ کلاس درس در استان ایجاد شده و ۸۰۰ کلاس ناتمام و در حال تکمیل داریم.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به برگزاری چندین رویداد ورزشی در استان طی سال جاری، افزود: احداث سالن ورزشی ۱۲ هزار نفری در ارومیه پیگیری شده و با تکمیل زیرساخت‌های ورزشی استان، برگزاری و میزبانی رویدادهای ملی، منطقه ای و بین المللی ورزشی را در استان دنبال می کنیم.

معتمدیان در خاتمه با اشاره به اینکه با هر عامل مانع توسعه استان مقابله خواهیم کرد: باید در راستای امیدآفرینی و توسعه استان آذربایجان‌غربی همه گروه‌ها تلاش خود را به کار گیرند زیرا اعتقاد داریم این استان با ظرفیت‌های خود یکی از استان‌های مهم به شمار می‌رود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1867293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =