۱۹ نفر
۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰

اندر محاسن رد صلاحیت حسن روحانی

سید عبدالجواد موسوی
اندر محاسن رد صلاحیت حسن روحانی

گفته بودم ای کاش حسن روحانی رد صلاحیت شود. از ته دل هم گفته بودم و حالا هم خوشحالم که این آرزو به بار نشسته است. آن هایی که می گویند رد صلاحیت روحانی به صلاح ملک و مملکت نیست دلایل خودشان را دارند.

آقای روحانی هم قبلا دلایلش را برای ثبت نام اعلام کرده بود. لابد آن دلایل برای بعضی ها قابل قبول است. من به آن حرف ها کاری ندارم و اصلا از منظر دیگری به ماجرا نگاه می کنم. یکی از بزرگ ترین مشکلات حاکمیت در سرزمین ما فقدان بنیان های تئوریک است. کلیاتی مثل:‌استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را رها کنید که تازه در همین کلیات هم به شدت مشکل داریم که اگر نداشتیم هنوز بر سر کلمه استقلال چانه نمی زدیم. بعد از چهار دهه و نزدیک به نیم قرن هنوز نمی دانیم مرادمان از استقلال حقیقتا چیست؟ هنوز در سیاست خارجی تکلیفمان مشخص نیست. درباره آزادی البته که شعارهای زیبا سر می دهیم و بعضی از مسئولان ما جدی جدی توی چشم های ما نگاه می کنند و می گویند: ایران آزادترین کشور دنیاست اما اگر به همان بزرگواران بگویند سی ثانیه درباره آزادی سخن بگویند بعید می دانم جز همان شعارها و کلیات کلیشه ای، چیز دیگری به ذهنشان برسد. قصد تمسخر ندارم و آن بندگان خدا را به دروغگویی هم متهم نمی کنم، حتی معتقدم در بیان جمله ایران آزادترین کشور دنیاست، صداقت به خرج می دهند اما باید ببینیم منظور آن ها از آزادی چیست؟ آیا وقتی می گویند آزادی، تصوری از آزادی سیاسی هم دارند؟ آیا درکی از مطبوعات آزاد هم دارند؟ آیا اصلا به آزادی و حق رای و انتخاب اقلیت و اپوزسیون هم فکر کرده اند؟ به احتمال قریب به یقین آن بندگان خدا وقتی کلمه دموکراسی را بر زبان می آورند صرفا به انتخابات فکر می کنند و با ذهنیت آن ها کشوری که تقریبا سالی یک انتخابات برگزار می کند قطعا در اعلی درجه دموکراسی قرار دارد. ما درباره مفهوم جمهوری و اسلامی و ایران هم همین مشکل را داریم. هنوز تکلیفمان با جمهور مشخص نیست و گمان می کنیم همین که به آن ها حق رای داده ایم منت بر سرشان گذاشته ایم و چنان با آب و تاب در باره انتخابات حرف می زنیم و آن را با قبل از انقلاب مقایسه می کنیم، کانه شاخ غول را شکسته ایم. اگر هم شکسته ایم دیگر این همه گفتن ندارد. بعد از قریب به نیم قرن باید خیلی پیش تر می رفتیم نه این که انتخابات چند سال پیش برای بعضی ها تبدیل به خواب و خیال و آرزو شده باشد.

درباره اسلام هم چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. من چیزی نمی گویم اما مدافعان وضع موجود بگویند وضعیت اقتصاد و فرهنگ و سیاست و اجتماع و اخلاق ما چه دخلی به اسلام دارد؟ هیچ یک از مراجع دینی وضعیت بانکداری ما را مطابق با قوانین شرع نمی دانند. هیچ یک از بزرگان این میزان نابرابری و بی عدالتی و شکاف طبقاتی را با اسلام منطبق نمی دانند. درباره ایران هم که ظاهرا باید وحدت نظر وجود داشته باشد به شدت اختلاف وجود دارد. هنوز هم هستند کسانی که معتقدند: مرز و بوم ما به جز اسلام نیست. هستند کسانی که به صراحت می گویند ایران متعلق به عده ای خاص هست و اگر نمی توانید طبق عقیده آن عده خاص زندگی کنید جمع کنید و بروید! یادمان نرود که تا همین چندسال پیش کلمه ملی فحش تلقی می شد. این ها تازه گرفتاری های ما در ساحت کلیات است. هرچه مفاهیم ریزتر و جزئی تر شوند گرفتاری های ما بیشتر و بیشتر می شود. بزرگ ترین گرفتاری ما در مواجه با این مفاهیم تناقض است. ما چون نمی توانیم این مفاهیم را خوب معنی کنیم و حد و حدود آن ها را مشخص کنیم مدام رفتار و گفتار متناقض از خودمان نشان می دهیم. فی المثل ما هنوز نمی دانیم در مقابل سازمان ملل چه باید کرد؟ چرا؟ چون بلاتکلیفیم. از طرفی نمی خواهیم شهروندان مطیع دهکده جهانی باشیم و دلمان می خواهد نظم نوین جهانی را بهم بریزیم و به تکالیفمان که مغایر با سیاست های کلی جهان است عمل کنیم و از طرفی می خواهیم خیلی هم بی قانون نباشیم. دیپلماسی فعال هم داشته باشیم. از دل این چندگانگی هاست که فجایعی مثل حمله به سفارت این کشور و آن کشور بیرون می زند.

اگر قواعد بین المللی را پذیرفته ایم که این را هم باید بپذیریم که هر سفارت خانه ای به منزله خاک آن کشور محسوب می شود و حمله به یک سفارتخانه یعنی تجاوز جنگی به یک کشور. البته تجاوز به خاک دیگر کشورها خیلی هم ایرادی ندارد اما به شرط آن که حقیقتا به این شکل از زیستن معتقد باشیم و تاوانش را هم بدهیم. نه این که به یک سفارت خانه حمله کنیم و هفت سال زور بزنیم تا آن حمله نابخردانه را جبران کنیم و در ضمن تاوان این حملات را مردم بیچاره و بی پناه بدهند و حمله کنندگان قدر ببینند و بر صدر بنشینند. بله! چیزی که ایراد دارد این نحوه از زیستن ریاکارانه و متناقض است که پدر دین و دنیای مردم را درآورده است. خب، تکلیف چیست؟ آیا دیگر چنان حملاتی صورت نخواهد گرفت؟ چرا نگیرد؟ مادام که تکلیف ما با این مفاهیم روشن نشود و ما ندانیم که در کجای جهان ایستاده ایم هر آن ممکن است اتفاقاتی از این دست رخ دهد. ما حقیقتا نمی دانیم در مواجه با سازمان ملل چه باید کرد. صدالبته که ساختار سازمان ملل هم ایرادات جدی دارد و همین یک قلم حق وتو را هیچ رقمه نمی توان توجیه کرد اما چاره برهم زدن همه قواعد بازی نیست. برای مقابله با ساختار متناقض و ظالمانه سازمان ملل باید راهکاری معقول پیدا کرد. البته که می توان کلا سازمان ملل را بی خیال شد و به راه خود رفت اما همه ما خوب می دانیم که چنین کاری نیاز به قدرتی دارد که ما از آن بی بهره ایم. ما چاره ای نداریم جز آن که به قواعد بازی تن در دهیم و از آن طرف هم به دنبال آن باشیم که گریزگاهی پیدا کنیم برای برهم زدن درست و اساسی این بازی ناعادلانه و اگر جز این باشد به همین تناقض هایی دچار می شویم که الان به آن دچاریم. آن جایی که سازمان ملل صدام و رژیم منحوس بعث را آغازگر جنگ اعلام می کند به آن استناد می کنیم اما جایی که سازمان ملل خلاف رای و نظر ما چیزی را اعلام می کند این سازمان را صهیونیستی و فاقد مرجعیت می دانیم. نمی شود.

برگردیم به بحث ردصلاحیت آقای روحانی. به نظرم بهترین اتفاق ممکن بود. ممکن است هزینه هایی هم برای نظام داشته باشد که به نظرم ندارد اما بزرگ ترین حسنش این است که مردم را از تناقض خلاص می کند. در تمامی این سال هایی که همه ارکان نظام به اول تا آخر آقای هاشمی رفسنجانی بد و بیراه می گفتند مردم می گفتند پس چرا چنین کسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام همه کاره است؟ در تمام سال هایی که نیروهای اصلاح طلب در مجلس بودند همگان می دانستند از قوه قضائیه تا نیروهای امنیتی و صدا و سیما، هیچ کس دل خوشی از آن ها ندارد اما با این حال باید مراعات این ها را می کردند. جالب این که آدم های مهمی هم می آمدند و صراحتا می گفتند این ها آدم های منحرف و فلان فلان شده ای هستند. مردم هم می گفتند اگر حقیقتا فلان فلان شده اند پس چرا آن ها را تایید کرده اید؟ یادم هست در آستانه یکی از همین انتخابات های نیم بندی که در و دروازه هنوز به روی بعضی ها باز بود تلویزیون بی بی سی فارسی ظاهرا و به تلویح از بعضی ها حمایت کرده بود و بزرگی گفته بود به لیست بی بی سی رای ندهید. من که آن موقع کله ام زیادی بوی قرمه سبزی می داد نوشتم: ما به لیست بی بی سی رای می دهیم! نه این که من از آن شبکه علیه ما علیه خوشم بیاید اما اعتراضم این بود که بابا جان! اگر واقعا این هایی که شما می گویید مورد تایید بی بی سی هستند اصلا چرا تاییدشان می کنید؟ نمی شود که شما چیزی به نام نظارت استصوابی داشته باشید اما با این حال از ما بخواهید به کسانی که از این فیلتر رد شده اند و صلاحیتشان را شما تایید کرده اید رای ندهیم. یا این ها را تایید نکنید و یا اگر تایید کردید دیگر به شما ربطی ندارد که ما به چه کسی رای بدهیم و یا رای ندهیم. این که نمی شود شما دونفر را برای شرکت در انتخابات تایید کنید و بعد خیلی آشکار بیایید و به ما بگویید به این یکی رای ندهید و به آن یکی رای بدهید و بعد هم تایید کننده و رد کننده و برگزار کننده و ناظر هم خودتان باشید.

این بازی یک جاییش ایراد دارد. از من بپرسید کجایش ایراد دارد خواهم گفت کل بازی ایراد دارد. اصلا در یک ساختاری که قرار است جمهوریت این قدر با بگیر و ببند و تعارف و باری به هرجهت و من بمیرم و تو بمیری برگزار شود جمهوری می خواهیم چه کار؟ انشاءالله به جایی برسیم که همین مقدار رودربایستی را هم کنار بگذاریم و با برداشتن کلمه جمهوریت و جایگزینی کلمه حکومت خیال خودمان را راحت کنیم. حالا بعد برای کلمه اسلام هم یک فکری خواهیم کرد. البته خدا پدر دکتر سروش را بیامرزد که با جا انداختن کلمه(قرائت) به جای (برداشت) کار همه ما را راحت کرد. یعنی خیلی هم نیازی نیست کلمه اسلام را برداریم. هرکسی هم معترض شد و گفت این نحوه از حکومتداری ربطی به اسلام ندارد می گوییم این قرائت ما از اسلام است. بله، امیدوارم این حرف ها را شوخی تلقی نکنید البته اگر هم خواستید می توانید به پای شوخی بگذارید اما جهت اطلاعتان من کاملا این حرف ها را جدی می گویم. هر بازی ای یک قواعدی دارد. نمی شود شما فوتبال بازی کنید اما بازیکن هایتان به جای پا از دست استفاده کنند. البته می شود و حتی ممکن است تماشاچیان بیشتری هم پیدا کنید منتهی آن بازی دیگر اسمش فوتبال نیست و کسی هم آن را به اسم فوتبال به رسمیت نمی شناسد. انتخابات یعنی محلی برای حضور نمایندگان گفتمان های کلان سیاسی. چیزی جز این شوخی است. اما اگر اصرار دارید برای تکمیل پُز دموکراسی بازی و این حرف ها چنین مراسمی را برگزار کنید باید ضرر و زیان آن را به حداقل برسانید. به نظر این بنده کمترین هیچ چیزی زیانبارتر از تناقض نیست. تناقض ها وقتی روی هم تلنبار شوند یک نظام سیاسی را هرچه قدر هم که مشروع و مقبول باشد از پا می اندازند.

این انتخاباتی که در آن نه حسن روحانی جای دارد و نه جناب پورمحمدی، حداقل حسنش این است که تناقض کمتری در آن مشاهده می شود. میزان مشارکت و این حرف ها را هم بی خیال. اندک اندک مردم به این شکل از انتخابات عادت می کنند. برای شور و افزایش مشارکت آن هم اگر لازم شد می شود بعدها فکرهایی کرد اما فعلا مهم این است که اولا خطر را از سر مملکت دور کنیم و دوم این که حس تناقض را در مردم از بین ببریم. البته شما از اول هم در این فکر بودید که پای حسن روحانی و امثال او به قدرت باز نشود اما همیشه محافظه کاری کار دستتان می داد. تازه فهمیده اید انقلابی گری با محافظه کاری رسما در تعارض است. نمی شود عزم یکسان سازی داشت اما هزارجور مصلحت را هم در نظر گرفت. در خرداد ۹۲ فکرش را هم نمی کردید روحانی رای می آورد. هاشمی را قاطعانه رد کردید چون فکر می کردید حتما رای می آورد اما گفتید روحانی را تایید می کنیم تا همگان بدانند این آقا که مورد تایید هاشمی هم هست و تازه ورژن جوانتر و به روزتر او هم هست قد و قواره اش این چیزی است که ملاحظه می فرمایید. اما مثل دوم خرداد ۷۶ از دستتان در رفت. در خرداد ۹۶ می خواستید جبران مافات کنید و آب رفته را به جوی باز آرید اما بعضی از دوستان گولتان زدند. نباید به حرفشان گوش می کردید. گفتند این بار دیگر رای نمی آورد و با برجام پاره شده و حصری که نشکسته و تورمی که پایین نیامده کارش تمام است. و چه بهتر. به جای رد صلاحیت و بخشیدن جایگاه مظلوم به او، بگذاریم خودش با پای خودش به میدان بیاید و با شکست خوردن از ابراهیم بت شکن در نظر خاص و عام مفتضح شود. اشتباه کردید. نباید رحم می کردید. هاشمی را با آن سابقه و عظمت رد کردید و اتفاقی نیفتاد. این بارهم اتفاقی نمی افتاد. فکر کردید کسی به خاطر حسن روحانی حاضر بود بیاید کف خیابان؟ البته حرف رفقایتان خیلی هم بی ربط نبود و حسن روحانی جدی جدی داشت بازی را به رقیبش می باخت اما همه چیز در دقیقه نود کن فیکون شد. این جایش را دیگر نخوانده بودید. حسن روحانی که از همه اطرافیانش و ستادهای تبلیغاتی اش ناامید شده بود خودش لُخت شد و وارد میدان شد. هیچ کدامتان این روی حسن روحانی را ندیده بودید. فکر نمی کردید کسی که این همه سال در بالاترین مقام های امنیتی حضور داشته این جوری بزند زیر میز. اما زد. بدجوری هم زد. حسن روحانی که تصمیم نداشت در دور دوم ثبت نام کند و اگر نبود آن جمله تعیین کننده هاشمی به او که: اگر تو رئیس جمهور نشوی کشور وارد جنگ خواهد شد، بار دیگر یاد آن خطیب جسور آبان ماه ۱۳۵۶ را در اذهان زنده کرد. بی ملاحظه و صریح و بی پروا گفت آن چه نباید می گفت را. ناگهان ورق برگشت و ۲۴ میلیون رای به نام او به صندوق ها ریخته شد. حالا از کجا معلوم که یک بار دیگر فیلش یاد هندوستان نکند و خاطره آبان ۵۶ را به شکل دیگری زنده نکند؟ یا اصلا برگ دیگری رو کند که تا حالا رو نکرده؟ پس بهتر است که ماجرا را ریشه ای حل کنید و چه خوب حل کردید.

البته این شیوه از حکومتداری معایبی هم دارد. بدترینش این که اندک اندک دیگر هیچ کسی باقی نمی ماند تا عیب و ایرادها را به گردن او بیندازید. هرچند همین الان هم همه کاسه کوزه ها را بر سر دولت های روحانی و خاتمی و هاشمی می شکنید و معجزه هزاره سوم را هم که دستپخت تام و تمام خودتان بود کلا نادیده می گیرید اما این بهانه اندک اندک دارد به یک شوخی لوس و بی مزه بدل می شود و حتی طرفدارانتان را راضی نخواهد کرد. بالاخره دیر یا زود، یک روز خودتان هم از این شوخی حالتان بهم می خورد و مجبور می شوید قبول مسئولیت کنید. نمی شود همه مملکت یکدست در خدمت یک برنامه و هدف باشند اما هیچ کس پاسخگو نباشد. با این حال من هنوز هم معتقدم این یکدست شدن با همه معایبی که دارد از آن وضعیت قبلی بهتر است و همان طور که گفتم بزرگ ترین حسنش این است که تناقض و تعارف را از میان برمی دارد. کم کم تکلیف همه با خودشان و دیگری مشخص می شود.

حالا که تا این جا آمده ام این را هم بگویم که راه یافتن خاتمی و روحانی به دایره قدرت و کلا آدم هایی که شماها چشم دیدنشان را ندارید باعث سردرگمی و سرخوردگی عمومی می شود. شما آن ها را در یک شرایط ناخواسته و اضطراری می پذیرید اما از فردای روزی که به قدرت راه یافتند همه همتتان را به کار می گیرید تا آن ها نتوانند کاری از پیش ببرند. کلی از هزینه و انرژی مملکت که می تواند صرف سازندگی شود صرف تخریب کسانی می شود که جزو مسئولان جمهوری اسلامی محسوب می شوند اما در حقیقت حکم میهمانان ناخوانده را دارند و همه منتظرند هرچه زودتر از شرشان خلاص شوند. این وسط هم بیچاره مردم که همیشه تاوان دعواهایی را می دهند که هیچ ربطی به آن ها ندارد. همه این ها را گفتم تا بگویم کار خوبی کردید آقای روحانی را رد صلاحیت کردید. خسته نباشید. توفیقات روزافزون شما را از خدای متعال خواهان و خواستارم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1865592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 70
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    بدون ذره ای محافظه کاری باید بگویم درود بر شرفت ،دقیقا زدی وسط خال
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      38 93
      فکت: روحانی رد صلاحیت شد. از اون 24 میلونی که بهش رای دادند هیچ کس به کتفش هم نیست. فقط شماهایید که دارید خودتون رو جر میدید.
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      40 75
      خالص سازی یه کار اشتباه و خطای غیر قابل بخششه. درست. اول اینو بگم که طرفدار هیچ حزب و گروهی سیاسی نیستم.اما مگه تو دولت همین آقای روحانی دلار از ۳۰۰۰ تومن نرسید به بالای ۳۰ هزار تومن.همین جهش قیمت دلار رسماً ۸۰ درصد مردم و فرستاد زیر خط فقر و دیگه هم کاری نمیشه برای جبرانش کرد.مگه رسما برق تو همین دولت آقای روحانی جیره بندی نشده بود و مثل کشورهای جنگ زده فقط روزی چند ساعت برق داشتیم اونم وسط تابستون.ایشون کارنامه خوبی تو دوران ریاست جمهوریش به جا نذاشته که قابل دفاع باشه‌.
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      48 12
      ما هم جمعه صبح فهمیدیم که رد صلاحیت شدن.
  • رضا IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    114 8
    متن بسیار خوبی بود. اما کو گوش شنوا؟!!!!!
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      42 24
      روحانی چرا وقتی پول مملکت در فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و یمن و... خرج میشد ساکت بود و بیانیه نمی داد؟
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    42 31
    چنين متن هايي فقط براي اين است كه اذهان درگير حاشيه ها شود و از ريشه مشكلات منحرف شود .
  • وحيد IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    21 74
    جناب موسوي! اين مطالب شما هم كه فقط به شاخه و برگ مي پردازيد هم ديگر به قول خودتان يك شوخي لوس و بي مزه شده است.
    • US ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      11 0
      خیلی هم تازه و خواندنی هست
  • دکتر محمد هادی فرجو IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    سید عزیز درود بر شما. من هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم و فقط برای خواندن مطالب شما و یاد گرفتن از شما به این سایت می آیم. خوشحالم که انسانهای آزاده ای همچون شما هنوز در این کشور هستند و قلم میزنند. حقیقتا گفته هایتان برایم آموزنده است. مستدام باشید و عاقبت بخیر.
  • ایمان IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    90 14
    مثل همیشه تحلیل کاملی داشتید ، خسته نباشید .
  • TR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    ممنون که خیال خیلی ها را که مردد بین رای دادن و رای ندادن بودند راحت کردید. شخصا روز انتخابات راحت در منزل می نشینم و به کارهای شخصی می پردازم. با سپاس از دست اندرکاران انتخابات مردمی
  • سعید ترک IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    13 81
    یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت برتر است .بنابر تشخیص !! جناب موسوی یک هشت سال احمدی نژاد را جدا کنیم سه تا هشت سال در اختیار حضرات اصلاح طلب بوده است . هیچگاه نمی توان منکر خدمات و زحمات کشیده شده تمام دولت ها شد ولی تا کی باید سنگ این دولت های ناتراز با روسایشان را به سینه زد ؟؟ این قدرت انقلاب اسلامی 57 است که تمام دور زدن های روسای جمهور و خالی کردن خطوط مقدم منافع ملی و قرمز انقلاب را نادیده نمی گیرد و دیگر همه آنها صلاحیت برگشتن به قدرت را ندارند و پاشنه اجرایی و تقنینی این مملکت بر مدار و میل حضرات روسای جمهور قبلی نخواهد چرخید و نباید بچرخد . ملالی نیست طرح های نو در اوج ناامیدی ها ایجاد شده و خواهد شد . مطرح کردن این سطور برای برخی عزیزان سنگین است ولی به نظرم شما بهتر می دانید منظور این ترک تبریزی از خطوط مقدم و توجیه گرایانه خالی کردن آنها چیست . امیدوارم خیلی زود از بیماری شخصیت زدگی رها شویم که رهایش بزرگترین لذت برای بنی بشر است .
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      79 8
      دوست عزیز خودت فهمیدی چی گفتی ؟ ولی جهت اطلاع اوضاع کنونی که محصول کم رمق ترین و کم مشارکت ترین انتخابات بعد انقلاب هست رو با کدام منطق توجیه میکنید قیمت کالاهای اساسی چندین برابر شده ولی دولت حداقلی شما فقط اسرار بر دستاورد سازی کاذب دارد این دوره که هیچ فکر کنم چهار سال بعد هم مقصر مشکلات دولت روحانی و .. خواهند بود در ضمن مردم ایران مثل حضرتعالی آلزایمر ندارند همه می دونند که بهترین دوران اقتصاد بعد انقلاب دوران خاتمی بود با اختلاف و با کمترین آمار فساد
    • ناشناس . IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 2
      همه می دونند که بهترین دوران اقتصاد !! و بهترین آمارها!! مربوط به مردم عادی نمیشه . مردم عادی همیشه هشتشون گرو نه شون بوده . واین آمارها بیشتر برای بسته شدن دهان مخالفین دولت اصلاحات کاربرد داره . امیدوارم خیلی زودتر از زود از خواب های آشفته و شیرین بیدار شویم و عدالت و توسعه اقتصادی را کامل و جامع وهمه جانبه معنی کنیم و هزار البته اجرا . همه خسته اند .
    • ناشناس . IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 1
      دولتی که کار نکند نه تورم خواهد داشت و نه فساد !!!! بخصوص آن دولت که چهارسال اولش با معاون اولی مرحوم دکتر حبیبی یا با عبارتی بهتر زیر چتر کامل مرحوم رفسنجانی باشد .
  • RO ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    79 15
    متاسفانه داریم به جایی میرسیم آنها که توانایی دارند رد صلاحیت میشوند و کسانی که تایید میشوند هیچ توانی جز ادعا کردن و رجز خوانی بلد نیستند ،هیچ حساب کشی هم که در کار نیست نمونه اش را در نتایج دو انتخابات قبلی دیدیم و انتخابات آتی یقینا از اینهم مشعشع تر خواهد شد
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    56 11
    کاملا درست گفته شد
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    50 11
    ملت بهتون رای دادن که برید همین نظارت استصوابی را بردارید رای را می گرفتید میزدید به بی خیالی و اختیاری ندارم و از این حرفها به قول زیباکلام روتون را میکردید اونطرف خب حالا که خود در تله شورای نگهبان گیر کرده اید ناله می کنید ضمنا روحانی تایید هم میشد رای نداشت بعد باید بیانیه اینکه به خدا پناه میبرم و تقلب شد را منتشر می کرد مردم براتون کم نذاشتن ولی خودتون جلو نرفتید
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    45 6
    آقای موسوی ممنون از مطالب شما در خبر آنلاین. فقط یک موضوع، فعلا بی خیال انتخابات، الان دلار شده 55 هزار و 700 تومن . به نظر شما دلار می رسه به 60 تومن و یا 70 تومن تا پایان امسال؟ آدم وسوسه میشه دلار بخره آخر اسفند امسال بفروشه. ممنون
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      7 36
      نظارت استصوابی اینه که هر الدنگی نتوته بره جاهای حساس. تو خودت برای ازدواج (چه زن بگیری چه دختر شوهر بدی) تحقیق نمی‌کنی برای طرف ازدواج؟ خوب اینم می‌شه همون نظارت. امثال زیباکلام همیشه خوراک تبلیغاتی دشمنان ما بوده‌اند و هستند.
    • ح IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      36 2
      پاسخ به 19:51: یعنی خواستگار واسه دخترت بیاد تشخیص صلاحیتش رو میسپری به شورای نگهبان؟ یعنی خودت قوه‌ی تشخیص نداری بزرگوار؟ اینقد تو گوشتون خوندن شماها نمیفهمین که باورتون شده؟ اخوی همه جای دنیا تشخیص صلاحیت انجام میدن ولی میسپرن به خود مردم. اصلا انتخابات یعنی همین. اگه مردم یک نفر رو خواستن دیگه به بقیه ربطی نداره که چرا فلانی رو خواستن. درضمن جوش نزن واست خوب نیست.
    • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      0 3
      لطفاچند کشوررونام ببر که تأئیدصلاحیت کاندیداها بنا به تشخیص مردم واگذار کرده؟ تاجایی که ما خوندیم همه کشورها یک ساوکار برای تشخیص واحراز صلاحیت کاندیداها دارند . فکر کنم دوره این حرف های شعاری سراومده وکسی که اندک سوادی داره لزوم یک ساختار را برای کشور تأئید میکنه .
    • ح IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      1 0
      پاسخ به 03:50: اخوی شما از دنیا بی خبری دیگران رو متهم نکن به بی خبری. بله همه جا ساز و کار دارن. اون هم دموکراتیک نه مثل شماها قیم مآبانه. در تمام کشورهای صاحب دموکراسی احزاب که تشکیل شدن از مردم از بین افراد شاخصی که تقاضای نامزدی دارن یک نفر رو معرفی میکنن برای انتخابات. غیر حزب هم یه عده به عنوان مستقل شرکت میکنن. اخوی باور کن هیچ سازمان حکومتی وجود نداره که مثلا بگن فلانی حق داره نامزد بشه فلانی حق نداره. تمام احزاب راست و چپ و لیبرال و سوسیالیست و مذهبی میتونن نامزد داشته باشن و خود حزب نامزد نهایی رو مشخص میکنه. متوجه شدی اخوی؟
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    35 5
    مهم‌ترین حسنش این است که تکلیف خودشان را با خودشان مشخص می کند بخصوص در رابطه با دنیای خارج و جامعه جهانی که نقطه ضعف این جناح به ظاهر انقلابی است .
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    2 23
    " اصلا در یک ساختاری که قرار است جمهوریت این قدر با بگیر و ببند و تعارف و باری به هرجهت و من بمیرم و تو بمیری برگزار شود جمهوری می خواهیم چه کار؟ انشاءالله به جایی برسیم که همین مقدار رودربایستی را هم کنار بگذاریم و با برداشتن کلمه جمهوریت و جایگزینی کلمه حکومت خیال خودمان را راحت کنیم. " جناب! عملیاتی شدن این خواسته و آثار و عوارضش از تحمل خودتم خارجه! می دونی چی برای کشور می خوای ؟ نه ! هنوز نمی دونی ابعاد این خواسته تا کجا ها پیش می ره و چه فاجعه ای درست می کنه واسه همین گرمی عین زید آبادی یه چیز می پرونی و لابد عین اون بنده خدا بعد ها که آثار مخوف این یک دست سازی از گوشه و کنار کم کم خودشو نشون می ده می آی بارها و به دلایل و بهانه های مختلف در تعارض با این خواسته قلم فرسایی می کنی و بشیر و نذیر می دی !
    • FR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      4 1
      چرا فکر می کنید غیرممکنه یا بعیده... خوب هم انجامش میدن... خاورمیانه و دموکراسی بعیده
  • جمع جورواجور IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    47 5
    در جواب اشخاص مغرضی که کم هم نیستند و مدام دم از ناکارآمدی دولتهای اصلاح طلب می زنند همین نکته بس که همین افکار و کردار شما بوده و هست که چون چوبی ضمخت لای چرخ این دولتها رفته از بی برقی خودخواسته بگیر تا برجام و فتح سفارت.تا مادامیکه از حضور در عرصه جا می مانید مدام در پشت پرده سنگ اندازی و چوب لای چرخ دولت ناهمسویتان می گذارید و اما در جهت مخالف چون عهده دار عرصه می شوید از مدیریت آن ناتوان و به زمین و زمان چنگ می اندازید.اینها تکرار مکررات است و از ریز و درشت مردم عزیز ایران همه این گفته ها را از برند،فقط من باب مثال به کدام وجهتان می نازید؟از وزیر خارجه نامسلط به زبانهای عربی و انگلیسی یا وزیر آموزش و پرورشی که مدرسه و دانشگاه را با حوزه اشتباهی گرفته یا معنی کلمه دربی را نمی داند یا دیگر وزرای عِلیه یا به خادم محرومانِ مکتب نرفته تان که یک شبه بر صدر دولت یکدست چهل تیکه تان تکیه زده؟(نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت/به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد)باید هم به خود بنازید که جمعتان جور است!آنهم چه جوری!!! خوشی هایتان مستدام...
    • DE ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      18 5
      ندانم کاری رئیسی و مصیبت های تازه مردم با او ، اعمال ضد مردمی روحانی و خلف وعده و پشت کردن او به مردم را توجیه نمی کند : ( گرانی بنزین و خانه و دلار و مشارکت در سرکوب اعتراضات به بدترین وجه و خالی کردن جیب مردم در بورس ..)
  • علی گیج IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    29 6
    ای به قربانت سید جان ، لپ مطلب راکه گفتی،راه کارم که دادی،نتیجه ام که گرفتی، پس این نوشته ات میشود شاهکار نویسندگیت،پس خسته نباشی دلاور سید عبدالجواد
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    27 3
    فقط به أين عزيز میگم احسنت
  • ایران IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    24 3
    عالی بود مثل همیشه
  • زهرا IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    5 26
    خدارو شکر که روحانی رد صلاحیت اینقد تو دوران ریاستش بردن وخوردن مث اینکه فقط مالکیت این کشور از آن خودشون ودارودستش بود
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    34 2
    مدتهاست انتخابات رنگ باخته و امید به انتخاب غلط است
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    29 2
    نسل ما خوب یادش میاد این قسمت از صحبت نویسنده را زمانی که تمام امکانات ه مملکت و بسیج کرده بودن برای زمین زدن خاتمی بحث اصلاح طلب و این چیزا نیست چون اون ا هم ثابت کردن در حد حرف زدن باقی میمونن ،ولی به درستی اشاره کردند اگر خدای ناکرده کسی که سر سوزنی با حضرات اختلاف ه فکر داشته باشه قدرت بگیره ،امکان نداره بذارن کاری انجام بده د 1 نکته هم برای کسایی که مشکلات و به قبل پاس میدن میدونید چین ایتالیا همین ترکبه کنارمون و و و تو چند سال متحول شدند؟ الان که سالهاست همه چیز دست خودتون هست و تمام موانع و انسانهای نالایق و مدیریتهای اشرافی! قبلی رو مدتهاست محو کردید ،واقعا چند سال دیگه نیاز دارید تا چیزی از این قطار پیشرقت و ببینیم؟ توهم و حرف و شعار نه پیشرفت واقعی چیزی که بشه دید چند سال دیگه واقعا لازم هست ؟ البته تو این مورد هم استادانه مواردی که قابل صحه گذاری نیستند و به وفور مثال میزنن مثل سلولهای بنیادی یا نانو باپیشرفت در فضا ! انگار نه انگار قرن 19 نیست و انسان با 1 سرچ ساده متوجه خیلی چیزا میشه
  • ابراهیم IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    27 2
    آفرین گل گفتی و اینان خیلی پوستشون کلفت تر از این حرفاست
  • مسعود IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    26 3
    درود یه شرفت خوب نوشتی دیگه برای مردم هیچ فرقی بین روحانی و خاتمی و احمدی نژاد و رئیسی ..... وجود نداره و براشون مهم نیست و برای سیاسیون هم مردم مهم نیستند چه با روحانی و خاتمی چه بی روحانی و خاتمی فرقی نداره هرکس هم ناراضی از این مملکت بده همینه که هست همه دوست دارند برم فقط جایی که ۸۸ میلیون رو یکجا قبول کنه سراغ ندارن اگه هست بگین تا بریم
    • ح IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      2 8
      داداش داری اشتباه میزنی
  • مسعود IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    19 5
    سید عزیز بسیار زیبا نوشتید درود درود درود اتفاقا کاملا با شما موافقم این تعارف ها و اشتباهات و رحم کردنهای دوستان و حضور جناب آقای خاتمی و روحانی باعث سردرگمی و بلاتکلیفی و امید واهی برای عموم شد که اوضاع خوب میشه داره خوب میشه و....و متاسفانه حضور آقایان خاتمی و روحانی باعث شد که مردم دیرتر به نتیجه گیری برسند که کلا اضافی هستند و اکنون مشکل مردم هستند نه ........که اگر نبود حضور آقایان الان همه زودتر کشورهای مقصد خودشون رو انتخاب میکردند و الان دیگه مستقر شده بودند الان دیر شده دیره،دیره،دیر
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    30 2
    به هر حال همیشه یک دشمن فرضی برای اینکه همه تقصیرات به گردنش انداخته بشه وجود داره. مدیران دولت قبلی، آمریکا، انگلیس، اسرائیل و...
  • مرتضي DE ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    5 41
    چقدر فك زدي،چي ميزني؟ ١-هاشمي رد صلاحيت شد كه رحيم مشايي رد صلاحيت بشه(زنگ لحظه اخر به هاشمي از زبان دخترش) 2-حسن روحاني وبرادرش از سال ٧٠شروع به رانت كردن،روحاني تاييد صلاحيت شد كه كلا جريان اصلاح طلب كارش تموم شه،مي دونستن كلا خوابه،وهر كجا بره رو مث دبيري تشخيص به فنا ميده استاد،به همين خاطر مسائل كليدي نظام رو بعد يك سالو هشت ماه تقديم بخش رهبري كرد 3-دلايل رد صلاحيتشو به مردم نمي تونن بگن،به خودش مو به مو گفتن،مي تونه خودش منتشر كنه 4-چي واقعا فكر كردي در مورد اين انقلاب؟سواد كه داري تاريخ هم خوندي،١٠٠ سال پيش مردمت از گشنگي همديگر رو تو همين تهران خوردن،صد سال بعد نوه هاشون ،چي كار با اون مردم ونوه هاشون داري؟زاويه اتو عوض كن.مهم اينه كه مبارزانقلابي هنوزم هست،درز خبر فساد بيشتر شده چون رسانه بيشتر شده،شما فساد زمان جنگ رو بهت بگن كه خوندن ونوشتن يادت ميره،اينقدر اين قلم رو واسه بي عرضه ها نچرخون،
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      26 3
      "١٠٠ سال پيش مردمت از گشنگي همديگر رو تو همين تهران خوردن،صد سال بعد نوه هاشون". اصلا خودت میفهمی چی نوشتی؟ طیف شما یا فارسی بلد نیستید بنویسید یا فقط فحاشی می کنید. فعلا هم که قدرت دست شماست. بتازید ببینیم با این همه حق الناس، پس فردا گریه واسه شهدا نجاتتون میده یا نه
    • ح IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      16 0
      تو رو باید ببرن به عنوان تحلیلگر شبکه‌های nbc و bbc و cbs و... این داستانایی که گفتی در مورد آدم‌خواری خدایی کسی بهت گفته یا خودت فهمیدی؟ این هم از اثرات نشستن پای حرفای رائفی‌پور و دوستان.
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      2 0
      دلایل رد صلاحیت روحانی رو به خودش گفتن به مردم نگفتن چون صلاح نبوده؟؟؟؟؟ عجب. اونوقت این خودش نشون نمیده شما چقدر با مردم روراست نیستید؟؟ خوب به ما هم بگن بفهمیم چند چندیم. چرا نباید بدونیم
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    3 34
    چقدر دق دلی داشتی چقدر یک جاییت سوخته این بهتر شد وتبریک بابت ردکردن روحانی از صد تا عجب کار خبطی کردین بدتر بود ،واقعا از ۹۶ که روحانی فاتحه نظام وانقلاب را خواند شاید پای فقهای شورای نگهبان به خاطر تایید صلاحیت روحانی گیر باشه
  • هلال محمدی IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    6 22
    بلاهایی که روحانی سر مردم آورد و مملکت را به قهقرا برد هنوز فراموش نشده ، فحش های روحانی هنوز هم در یادها هست ، حالا میخواهد چکار کند که قبلاً نکرده ، هزاران دروغ به ملت گفت ، دکترایش مشکل داشت ، چرا نمی‌خواهید مملکت روی خوشی را ببیند ، جهنم روحانی هنوز هم دلها را می‌سوزاند آقایان ، شما را بخدا اگر وجدان دارید نگذارید روحانی دوباره مسولیتی بگیرد که همه به فنا خواهیم رفت .
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    20 2
    اگر دین ندارید لا اقل ازاد مرد باشید خوب همه رو حذف میکنید قرائت شما نه از دین.درست است نه از جمهوری. حکومت طالبانی.
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    28 2
    همیشه تاریخ حکومت در اختیار تندرو ها و شیاطین بوده. حتی بعد از فوت پیامبر هم هیچکدام از معصومین نتوانستند حکومت کنند و یا حکومت طولانی داشته باشند. شما فکر می کنید بعد از انقلاب معجزه شد؟ و به یکباره خداوند متعال ورق را برگرداند و تصمیم گرفت حکومتی عادل و طولانی مدت را برقرار کند؟؟ لطفا توجه کنید که وقتی می گوییم حکومت یعنی کل ساختار. نه یک فرد یا شخص خاص. حکومت اسلامی از اساس قابل پیاده سازی نیست وگرنه خداوند نیازی به بهشت نداشت. در همین دنیا یک حکومت اسلامی برقرار می کرد که بهشت مطلق زمین میشد. مگر نه اینکه همین حکومت اسلامی و مدینه فاضله هم به دوران ظهور منجی وعده داده شده است پس چرا باید به دنبال پیاده سازی یک حکومت اسلامی باشیم. کاش جناب آقای مصباح امروز بودند و به این سوالات پاسخ می دادند که پیروانش اینگونه تیشه به ریشه مردم نزنند. عقل، تکامل، علم و تمدن هر روز در حال پیشرفت و بهینه شدن است و ما در این حکومت هنوز بحث می کنیم که حکومت اسلامی باید برقرار شود و یا جمهوری مردمی
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    20 3
    قلمت طلا
  • عباس IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    12 12
    خدا لعنت کند حسن روحانی که من ۴۰ ت به بانک بدهکار بودم آنقدر بر مردم سخت گرفت که نه کار بود ونه وام بانک پرداخت می کردند من خانه خودرا ۶۰ ت فروختم بتوانم بدهی بپردازم ۵ روز بعد تورم جهش کرد پراید ۱۷ تومنی به ۶۰ و۱۰۰ ملیون رسید ومن خانواده آوارها شدم نه بدهی توانستم بدهم ودیگر تا ابد اجاره نشین خواهم بود خدا لعنت کند که با کلیدش مردم را صد درجه زیر فقر برد
    • علی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      39 3
      خدا لعنت کند آن هایی که نگذاشتند برجام به فرجام برسد چه داخلی و چه خارجی. من طرفدار روحانی نیستم اما انصاف هم بد چیزی نیست. به نظرم اگر آن قدر چوب لای چرخ دولت او نمی گذاشتند دست کم بهتر از احمدی نژاد می توانست مملکت را اداره کند
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      0 4
      تواول فرق تعلیق تحریم با لغو تحریم یادبگیر تابفهمی چه کلاهی سرت رفته بقیه متن ان چیزی بهترازاین نیست.
  • FR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    5 4
    همه این ها را گفتم تا بگویم کار خوبی کردید آقای روحانی را رد صلاحیت کردید. خسته نباشید. توفیقات روزافزون شما را از خدای متعال خواهان و خواستارم.
  • FR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    18 0
    این جوری دیگه حداقل از مردم و رای مردم انتقام نمی گیرد و خودتان می مانید خنجر قدرت که گلویتان را می درد...
    • بدبخت تر از بیچاره IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      5 0
      سلام : احسنت و آفرین . آقایانی که می گویند شرکت هر چه بیشتر مردم باعث مستحکم تر شدن دولت و کشور می شود ، چگونه است ؟ !!! هر زمانی که مشارکت مردم حداکثری بوده اوضاع کشور دشوارتر و مردم بیشتر ، چه از نظر اقتصادی و سیاسی وووو به فنا رفته اند . مشکل کشور ریشه ایی است و شما از خون مردم شاخ برگ گسترده اید که آن شاء آله بزودی ریشه کن خواهید شد .
  • بچه سید IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    9 2
    اینگونه متون فقط خود فریبی است . هر چند از نگارنده باید تشکر کرد که وقت کذاشته است.باری بزرگواران از هر طیف و موافقان و مخالفان باید بدانید تا زمانی همه نیرو ها ی نظامی و قضایی و حقوقی و مالی در زیر مجموعه قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران قرار نگیرد و مفتخوران بیت المال دستشان قطع نشود .حتی اگر امام زمان هم بیاید همین است
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    14 4
    احتراما مردم به شما اصلاح طلبها فرصت دادند که نظارت استصوابی را اصلاح کنید رای را می گرفتید می گفتید اختیاری نداریم اکنون هم در چاه نظارت استصوابی افتاده اید همان چاهی که مردم سالها بهتون گفتند باید پر بشه! پرش نکردید نمیشه هی رای گرفت رفت و رئیس جمهور شد و گفت اختیاری ندارم اگر اختیار داشتید چرا حل نکردید اگر اختیار ندارید چرا مجددا ثبت نام کرده اید؟ این رفتار تناقض نیست؟ چقدر باید مردم بهتون رای می دادن؟ 8 سال خاتمی رای دادن که گفتید تدارکاتچی هستیم 88 همه جوره حمایت کردن 92 تا 1400 حمایت کردن در سال 94 به عارف رای دادن رفت در مجلس سکوت پیشه کرد و.. حسن روحانی رایی نداشت حتی تایید صلاحیت هم میشد خود زیباکلام گفت این اقا سال 96 که رای را گرفت رویش را کرد اونطرف و... حداقل کامنت ملت را منتشر کنید شما که اعتقاد به آزادی بیان دارید چه شد؟ چرا ازتون انتقاد میشه کلا منتشر نمی کنید؟ چند بار باید کامنت بنویسیم؟ بازی را باختید سیاست یک شطرنجه باختید قبول کنید دیگه منحلش کنید فرصت سوزی کردید
  • سلام IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    9 0
    تحلیل بسیار جالب وشفاف بود اصلا همه چیز داره بسمت شفافیت حرکت می کنه
  • مهرداد IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    9 1
    عالی بود عالی و با این رفع تناقض ها/ ما هم از سردرگمی در اومدیم و دیگه رای نمیدیم
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    7 0
    از ۸۸ به این ور دیگه ما انتخابات سالم نداریم. راهشو یاد گرفتند! قبلا بعد از صندوق حالا قبل از صندوق یا اصلا صندوق بی صندوق!!! مثه گزینه های خراسان جنوبی!!! منتهی مردم حرفشون از رای من کجاست؟؟ الان رسید به ... گزینه ای برای رای من کجاست؟؟ یا اصلا ... جایگاه رای من در این مملکت کجاست؟؟ یا ... میون این خودی ها نخودی ها جایگاه ما مردم کجاست؟؟
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      0 2
      یعنی میفرمایید سال 92 و 96 جناب روحانی با تقلب رییس جمهور شدند؟
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    4 0
    فقط توی این کشوره که ی آدم بی صلاحیت رو ۸ سال میزارن صدر مملکت البته عاقبت همه رؤسای جمهور
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    4 4
    جناب اگردرجامعه ای هرازچندگاهی جریانهایی بارویکردهای متفاوت ازطریق مجاری قانونی رأی می آورند و در جریان کار بعضی کارهای غیر همسو وبعضا مخالف نظام انجام میدهندو برخی را تاحدامکان تا پایان دوره قانونی تحمل می کند نشان از ظرفیت نظام است نه تناقض وازدست دررفتن .دیگر ایراد شمادرمورد اسلامیت وجمهوریت و اسقلال وآزادی به نوعی ﺣﺭفﻫﺍی تکراری ﺩین ازسیاست جداوکارقیصررا به قیصر ومسیح رابه مسیح واگذارکن است.درحالی که اسلام هم نگاهش به دنیاست هم آخرت واغلب توصیه واحکام اسلام برای جماعت وجامعه است نه رهبانیت صرف .مگر درکشورهایی که ارباب وکدخداو قبله آمال برخی است هیچ مشکلی نیست و همه چیز گل وبلبل؟!کدام یک ازآن کشورهاصلاحیت افراد را درتمامی دوره ها بررسی نمی کنند وفقط تأیید دوره اول را کافی می دانند ؟ اگه ﺑﺭﻗﺭض فلان کاندید احرازشد همه چیز قانونیه و درغیر اینصورت همه چیز روهواست؟ وباید همه چیز زیر سؤال برود؟!
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    9 4
    برادر موسوی عزیز چرا متوجه نیستید؟ روحانی تایید صلاحیت هم میشد رای نمی آورد چون ملت قصد رای دادن ندارن علاوه بر اون این کارگزاران و اعتدالی ها پایگاه رای اصلاح طلبها را گرفتن که 92 و 96 رای آوردن الان دیگه نه پایگاه رای اصلاح طلبها وجود داره( چون خود روحانی با اشتباهاتش اون پایگاه را از بین برد) نه دیگه جناب آقای رفسنجانی زنده است که اینها را جمع کنه این اعتدالی و بنفش ها بازنده بزرگ هستند فقط و فقط یک راه دارند که بروند با اصولگراها ادغام بشن محاله دیگه رای داشته باشند اصلاح طلبها هم دیگه قبول نمی کنن این افراد را که بخان براشون رای جمع کنن فرصت به شما داده شد برا اصلاحات ولی انجام ندادید الان با چه شعاری می خواهید برگردید؟ با این شعار که رای دهید تا بیام بگم من اختیاری ندارم یا صبح جمعه فهمیدم یا خودمان انتخاب کردیم که اینجوری زندگی کنیم؟ نمیشه بزرگوار باید منطقی بود لیستی رای دادن را اصلاح طلبها باب کردن الانم طیف تندرو میاد لیستی رای میده و لیستش رای میاره و میره مجلس
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    6 4
    دوره قدیم هم نیست که موج ایجاد کنیم و میلیونها نفر بیان و رای بدن اساسا اصلاح طلبها دیگه پایگاه رای که ندارن اون که بماند رای منفی هم دارن عزیز برادر گرامی چندین دوره مردم با همه وجود شرکت کردن به اصلاح طلبها هم رای دادن چیزی عوض نشد اگر عوض شده بود همین آقای حسن روحانی رد صلاحیت نمیشد دوره رای مفتی رای ناشی از موج درست کردن گذشته دوره ای که زندان رفتن امتیاز بود گذشته اصلاحاتیون و کارگزار و معتدل به تاریخ پیوست تمام شد بعدشم فعالیت حزبی فعالیتی مستمر است نه اینکه دم انتخابات حزب خلق بشه بعدش بره در حالت خواب زمستانی تا دوره بعد و.. آقای عارف را ملت سال 94 رای شکوهمند بهش دادن رفت در مجلس دیگه کسی صدای ایشون را نشنید تا سال 1400 که باز هوس ریاست جمهوری کرده بود که زیباکلام بهش ایراد گرفت طرف متوجه شد دیگه فضا عوض شده و دیگه اون روشها جواب نمیده برادر عزیز این جریان اصلاح طلبی بخدا دیگه جواب نمیده بهتره منحل کنید که مزاحم و دست و پاگیر ملت نباشه این همه سال در مسند قدرت بودید جواب نداد اختیار داشتید چرا انجام ندادید؟
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    8 4
    اگر اختیار داشتید چرا انجام ندادید اگر اختیار نداشتید چرا مجددا دارید برای ورود به قدرت این همه تلاش می کنید برادر عزیز اینها بخدا همه تناقضات بزرگ هست یه چیز کوچیک نیست اول این تناقض بزرگ را رفع کنید این حرف که اگر ما اصلاح طلبها نیاییم اون تندروها میان و بدتر هستن و.. هم بخدا جواب نمیده باعث ایجاد رای نمیشه امسال برای شما بد بود 1404 بدتره خود را با تغییرات ملت وفق دهید وگرنه محکوم به از بین رفتن سیاسی هستید این جنگ زرگری اصلاح طلب اصولگرا را دیگه مردم ازتون قبول نمی کنن نسل جدید اصلا دیگه قبول نمیکنه نسل دهه 50 و 60 و 70 هم دیگه بهتون اعتماد نداره اعلام انحلال کنید مثل شرکتی که اعلام ورشکستگی میکنه تا این منابع تلف نشه و صرف یه کار بهتر بشه ادامه این وضع وقت ملت را تلف میکنه زودتر منحلش کنید فرض کنیذ الان مجددا دولت و مجلس بیفته دستتون چه کار میخواهید بکنید؟ این بازی خسته کننده را تمام کنید فریب اینایی که تو کامنتها بهت به به میگن را هم نخور واقعیت اینی بود که بنده بهت گفتم خودت را فریب نده عزیز تمام شد اون دوران
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      4 2
      شما نمی خواد تو ۴ تا ۵ کامنت انقد بر علیه دول سنوات قبل متن سیاه کنی. ۴ تا گل سرسبد از کارهای شاخص این دولت محبوبت در این سه سال بگویید لطفا‌. از زاویه اصولگرایی شاید بشه از برخی کارهای نسبتا خوب احمدی نژاد دو سه مورد نام برد اما در مورد این دولت اخیر!! دریغ از یک مورد کار شاخص!! اما تا دلت بخواهدفاجعه داخلی و خارجی و فقط بشمار. حرف از اختیار هم زدید بنظرتان با آن خرابکاریهایی ک در دولت قبل میکردید بازاریها ک دستتان بودند. امنیتها هم ک حامیتان بودند مسبب بنزین و دلار روحانی بود یا شما. ک مدام هزینه میساختید و با دنیا سرجنگ داشتید و در نقطه نقطه مملکت و حهان آتش میسوزوندید و توافقات بین المللی را نقض میکردید حالا خرابکاریاتون و میچسبونید به دولت قبل‌. بفرمایید از گلکاریهاتون و شاهکارهای اقتصادی سیاسی فرهنگی و اجتماعیتون در دولت یکدستتان بگویید! تو همی دو سال اقتصاد ایران ویران شد‌. تو سیاست ایران شریک جنگ اوکراین و روسیه شد. انزوای جهانیش بیشتر شد برجامش ک نابود شد. درگیر جنگها بی پایان غزه ومنطقه هم شد. تو فرهنگ کل جامعه هنری فرهنگی بایکوت شد. تو اجتماعی هم ک دین و حجاب مردم نابود شد
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 0
      جناب من اصلا اصولگرا نیستم و دولت های اصولگرا را هم قبول ندارم شما آمده اید مغالطه کرده اید در نقد اصلاح طلبها آمده اید استدلال می کنید که اصولگراها بد هستند پس ما خوبیم این که استدلال نمیشه دو نفر هستند هر دو می توانند بد باشند اثبات شیء نفی ماعدا نمی‌کند نمی توانید استدلال کنید چون اصولگراها بد هستند ما خوبیم ملت به این دوستان اصلاح طلب رای داده بودند که یک کارهایی کنند از جمله نظارت استصوابی را حل کنند کاری نکردند مدام می گفتند ما اختیار نداریم بحث ما این است اصرار به اینکه برگردید در دولت و مجلسی که درش اختیار ندارید برا چیه؟ اینکه اصولگراها بد هستند که بحث را عوض نمیکنه الان خود این آقای روحانی هم در همین تله نظارت استصوابی گیر کرده خب حالا ایشون را چطور می خواهید دربیارید؟ نه رای مردم را دارید نه کسی را دارید در دولت و مجلس و.. این فرد را دربیاره به عبارت دیگه شطرنج را باخته اید در مورد اینکه اصولگراها مشکل دارند با شما موافقم ولی چون اونها مشکل دارن پس ما خوبیم استدلال اشتباهی است دلایل درست ارائه بفرمایید
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    6 6
    لطفا بفرمایید اگر آقای روحانی در بین مردم رای دارند، چرا رییس بانک مرکزی ایشان(که در واقع نماینده ایشان بودند) در انتخابات 1400 از آرای باطله هم شکست خورد؟
  • حبیب IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    4 1
    دوستان عزیزی که به دولتهای گذشته وحال وآینده نقددارندخواهش میکنم که قانون اساسی رادقیقابخوانندتابدانندکه کارازکجاست که پیش نمی رود!بقیه حرف است یعنی بادهوا.