۱۱ نفر
۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱
وقتی حسین شریعتمداری لیبرال بود

چند وقتی است جماعتی که از سوراخ شدن لایه اوزون تا دلار بالای پنجاه هزار تومان را به گردن خاتمی و میرحسین و هاشمی و روحانی می اندازند شروع کرده اند که: آی چه نشسته اید که همه تندرَوی های این مملکت زیر سر این جماعت بوده و اگر جایی تحجر و خشک مغزی و طالبان بازی دیدید، بدانید که سنگ بنایش را این جماعت گذاشته اند.

مثال هم می زنند که فیلم برزخی ها را همین ها پایین کشیدند و محسن مخملباف که سردسته تندروها بود رفیق همین ها بود و اصلا همین ها بودند که هنرمندان پیش از انقلاب را بیکار کردند و دعوای آستین کوتاه و روسری را در این مملکت راه انداختند. پُر بیراه هم نمی گویند. منتهی مثل همیشه قسمتی از واقعیت را می گویند نه همه آن را. درست مثل شبکه من و تو. مثل برنامه تونل زمان که فقط دو تا خیابان را از زمان پهلوی دوم نشان می دهد تا آن هایی که نه تاریخ خوانده اند و نه اهل تاملند با خودشان بگویند: ای وای سی و پنج شش میلیون ایرانی در بهشت برین زندگی می کردند و با انقلاب به خاکستر نشستند. البته که اوضاع فاجعه بار اقتصادی مردم ایران در حال حاضر در باور آن حرف های عوامانه بی تاثیر نیست اما اهل انصاف می دانند که در پس آن چه تونل زمان به ما نشان می دهد و دروغ هم نیست چه حقایقی نهفته بود.

کیست که نداند نه تنها آقای خاتمی و هاشمی که خیلی از آدم هایی که بعدها از آزادی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی سخن گفتند در ابتدای انقلاب جزو نیروهای تندرو محسوب می شدند. بر منکرش لعنت اما همه تندروی های مملکت را به پای آنان نوشتن بی انصافی است. حقیقت این است آن ها هم مثل خیلی های دیگر درک و فهمی ابتدایی از اخلاق و سیاست و فرهنگ و حکومت دینی و بسیاری دیگر از مفاهیم داشتند. بعضی هایشان خیلی جوان بودند. بعضی هایشان تجربه هایشان کم بود و هنوز چیزی از دنیا ندیده بودند. بعضی هایشان تا چشم باز کرده بودند افتاده بودند وسط مبارزه و هیجانات انقلابی و اصلا فرصت تامل و درنگ پیدا نکرده بودند. بعضی هایشان هنوز چهار تا کتاب درست و حسابی نخوانده بودند و با شنیدن چهار سخنرانی انقلابی و مهیج از دکتر شریعتی فکر می کردند علامه دهرند. بعضی هایشان افتاده بودند وسط جو بازگشت به خویشتن و فکر می کردند باید جدی جدی از حیث تاریخی برگردند به ۱۴۰۰ سال پیش و فهمی از دنیای متجدد و فقه پویا و این حرف ها نداشتند. بعضی هایشان هم می خواستند همرنگ جماعت شوند تا رسوای خاص و عام نگردند. خلاصه آن که هر کس به طریقی افتاده بود توی میدان مسابقه تندروی و آن ها که خردک عقلی داشتند و می دانستند تحجر ریشه دین و دنیای مردم را می سوزاند سخت غریب افتاده بودند.

علاوه بر همه این ها، بعضی از آدم هایی که این روزها متهم می شوند به مقابله با سینمای قبل از انقلاب و هنرپیشه های مرسوم به فیلمفارسی، می خواستند سینما را برای بزرگان و زعمای آن زمان جا بیندازند. آن ها کار دشواری را در پیش رو داشتند. سینما در نظر برخی از اهل شریعت که در آن روزگار خیلی زورشان بیشتر از حالا بود از اساس عین نجاست بود. فکر کنید حالا عده ای بخواهند چنین پدیده ای را تطهیر کنند و برایش جشنواره راه بیندازند و از آتش سوزی سینماها در اوایل انقلاب که امری رایج بود سینما را به امری حلال و مشروع بدل کنند. چه باید می کردند؟ قطعا آن ها هم اشتباهات هولناکی مرتکب شدند اما باید وضعیت آن ها را هم در نظر گرفت و مثل روزنامه کیهان و برنامه تونل زمان فقط بخشی از واقعیت را به مردم نشان نداد. تازه اگر بخشی از آن تندروی ها را اقتضای انقلاب و کم سوادی جامعه ایرانی و فقدان تجربه حکومت داری بدانیم با تندروی های امروز چه کنیم؟

اگر نیروهای انقلاب در آن روزگار با هنرپیشه های قبل از انقلاب نامنصفانه رفتار کردند با تندروهایی که حرمت هیچ کس را رعایت نمی کنند و جز خودشان و اطرافیانشان همه را کافر حربی می دانند چه باید کرد؟ چند روز پیش دوست عزیزم حسین قره به ادعاهای عجیب روزنامه کیهان و رفتار آن ها با هنرمندان در همین چند ساله به تفصیل پرداخته بود. تکرار مکررات نمی کنم اما فقط یک نکته که فکر می کنم تامل در آن خالی از لطف نباشد و آن هم این که اصلا همه ادعاهای این دوستان خودارزشی پندار کاملا درست و دقیق و منصفانه و عالمانه، فقط بی زحمت برای یک بار هم که شده به ما پاسخ بدهند در آن هنگام که خاتمی و میرحسین و هاشمی و روحانی و مخملباف تندرو بودند خودشان مشغول چه کاری بودند؟ مثلا حسین شریعتمداری در آن روزگاران مشغول ترجمه اعلامیه حقوق بشر بود؟ یا این که داشت رساله دکترایش را درباره جامعه مدنی به رشته تحریر در می آورد؟ یا آن فیلمساز عزیزی که از همین قماش حرف ها می زند در آن روزگار به دنبال بازگشت فروزان و ایرن و بهروز وثوقی و محمدعلی فردین به سینمای ایران بود؟ یا وقتی عده ای از تندروها مشغول مبارزه با بی حجابی بودند این عزیزان در دفاع از حجاب اختیاری در خیابان ها شعار می دادند؟ حضرت بیدل می فرماید: کس عیب کس نبیند تا بی حیا نباشد. خوب است آدمیزاد وقتی دارد عیب و ایراد دیگران را توی بوق و کرنا می کند چند ثانیه ای هم به قیافه خودش در آیینه نگاهی بیندازد. فقط چند ثانیه.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1863729

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    72 6
    استاد احتمالا منظور کیهان این بوده که قبلا که تندرو بودن چرا تغییر مسیر دادن و کند رو شدن؟ احتمالا جوابشون هم هم همون هست که شما فرمودید. علتش این بوده که توی جو اون زمان گیر کردن، یا مطالعه نداشتن و یا جوان بودن. ولی حالا دیگه تجربیات بیشتری کسب کردن و جهان پیرامون رو بهتر شناختن. با این حال تندروهای موجود نظیر همین عوامل کیهان، هنوز توی همون زمان گیر کردن چون لجوج تر بودن.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      4 0
      هم تعصباته هم رودربایستی رو تعصبات.این وسط چوبش رو هم چهل و چند ساله مردم دارن میخورن
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    9 49
    دفاع ضعیفی بود سید!!
    • مجید IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      23 2
      البته به نظر می رسد بیشتر حمله بود تا دفاع
    • نا اشنا IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      37 1
      شما می‌دانید، با این جوانی که فرمودید یا در نهاد انقلاب گیر افتادن ،،،چه صدمه ای به گروهی از مردم زدید که به هیچ نحو قابل جبران نیست ،،،،هزاران گناه و جنایتی که به اسم انقلاب و دین شد ،مردم و کشور رو به کجا رساند ،،،،آیا مگر هنوز گروهی که فرمودید عاقل شدند ،و هنوز بر طبل جهاد و جنگ و غیره میکوبند ،و همه رو یا عوامل غرب و آمریکا می‌دانند، یا بیسواد و نادان ،و فقط خودشان علامه دهر هستند ،ودر مورد تمام جهانیان و کشورهای مترقی هزاران ادعا و تهمت می‌بندند..... آیا مگر تمام شده ،،،آیا مگر حاضرند کشور رو به اهلش بسپارند ،،،هنوز همه مردم رو بی سواد سیاسی می‌دانند، و می‌فرمایند مردم چکاره اند که شخص و مقامی رو انتخاب کنند ،مگر مردم درک دارند و غیره،،،،،از این قماش عدالت ،دموکراسی و آزادی مدنی بر نمی‌یابند، ،،،و در آخر تا مملکت رو به بیراهه نبرند دست بردار نیستند .
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    75 9
    برادر در نظر شريعتمداري و هم مسلكان او و البته پيشوايان او مانند مصباح حتي خوردن آن گندم يا سيب توسط هوا هم تقصير جناب هاشمي و خاتمي و موسوي و روحاني و چند تاي ديگر بوده و هست چرا شما نمي خواهيد قبول كنيد كه فقط شريعتمداري راست مي گويد و بهتر مي فهمد او مي خو.اهد ما و شما رابه بهشت ببرد بيا با او برويم البته حواست و حواسم باشد به... تمام
    • US ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      11 3
      واقعا ه
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    17 74
    شما هم جزو دسته ی همه چی دانها هستید که از مسایل فرهنگی اجتماعی بگیر تا مسایل سیاسی اقتصادی اظهار فضل میکنید. روش تطهیر یک گروه، اتهام زدن (چه درست چه نادرست) به طرف مقابل اونها نیست.
    • آرام IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      54 10
      تو جزو کدام دسته ای ساندیس خورها ؟؟
    • US ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      25 2
      کدام اتهام؟
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      33 4
      روش زشتی است برای نقد نظر ایشان. به اصل نوشته بپردازید نه این که مانند همان روزنامه‌ی حکومتی کیهان تهمت بزنید.
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      36 2
      ایشون خوب به عقیده شما جزو همه چی دانها باشه قبول ارباب شما آقای شریعتمداری جزو کدام دسته است ؟ آقا گیریم که کار نویسنده در طرح چند تا سوال در مورد جناب شریعتمداری غلط و خارج از عرف باشه سوال از محضر شما ؟ این آقای شریعتمداری کدوم حریم رو در متهم کردن طرف مقابلش رعایت کرده ؟ ایشون که دیگه زبانزد خاص و عامه . داخلی و خارجی
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      0 0
      شما بگو کدام حریم‌ها را نگه نداشته.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    34 3
    عالی
    • ایرانی IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      34 5
      همانطور که رفسنجانی و موسوی و خاتمی نان به نرخ روز خور بودن و یادمان نرفته که صندوق عقب ماشین را هم می‌گشتن تا شاید یک نوار خواننده پیدا کنند یا برای اثبات نمودن خواهر یا مادر خود شناسنامه نشان میدادی اگر خواهر یا مادرت نبود باید دختری که باش میدیدنت را عقد میکردی و ........ خدا نگذره از همون رفسنجانی و موسوی و خاتمی که جوونی مون رو خراب کردن و نگذره از رییسی که در دوران پیری گرفتار و ذلیل مون کرد
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    52 16
    چرا راه دور می روی؟! نیازی نیست به اوایل انقلاب و دهه های قبل مراجعه کنی! کافی است به سال گذشته نگاه کنیم که همین حضرات با مواضع خود چند نفر از بازیگران و اصحاب رسانه و کسانی که سرشان به تنشان می ارزید را به بهانه حمایت از شعار زن زندگی آزادی یا از کشور فراری دادند و یا...
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      0 5
      مثلا کدوم حضرات ؟ چه حرف هایی زدند ؟ و چه افرادی فرار کردند ؟ بدبختی اینه افرادی مثل تو قدرت تحلیل مسائل رو نداره همینجور تقصیر این و اون می اندازید گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
  • علی گیج IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    44 2
    کاش شریعمتداری میشد ریس جمهور آخه مرگ یک بار و شیونم یک بار
  • بنده خدا IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    37 3
    شیر مادر و نان پدر حلالت باشه. خوب نوشتی
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    40 6
    چیزی که من دیدم تو این سالها، معیار لیبرال و تندرو و میانه رو و هرکدوم از این تعاریف این هست که چقدرساختار قدرت بازیت میده ،بدون استثنا اگر دقت کنیدهر نماینده و هر شخصیت هر کسی وقتی مثل مردم عادی صحبت میکنه یا فکر میکنه که دستش از مواهب قدرت ! کوتاه شده باشه ،آقای رفسنجانی رو خدا رحمت کنه تا روزی که داخل بازی بود مرام و روشش چی بود؟ بعدش ابزاری نداشت جز مردم ،اون مقطع یه انسان متفاوتی شدن ،آقای احمدی نژاد تا داخل بازی بود چجوری بازی میکرد الان یه ورژن دیگه از خودش و داره نمایش میده مثال خیلی زیاده،همین اقای کیهان ! فردا اگر از سیستم خارجش کنن در مورد حقوق ذاتی انسان یا حق پوشش هم صحبت کنه اصلا جای تعجب نیست.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    23 2
    شریعتمداری از دید خودش سوپرمن است
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      19 5
      شریعتمداری اگر در زمان پیامبر بود همه را راهنمایی میکرد و نمی‌گذاشت دین خدا دست نااهلان و اصلاح طلبان خود فروخته غربگرا بیفته و از همان زمان تنگه هرمز را هم می‌بست و نمی‌گذاشت کریستف کلمب آمریکا را کشف کنه و کشتی او را سوراخ میکرد تا نه تنها ایران بلکه تمام جهان را نجات دهد کاش همان زمان بدنیا می‌آمد
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      14 1
      مگه روزنامه نگاران این مملکت جز خراب کردن اعصاب و روان مردم کار دیگه ای بلدن که سر دسته شون که شریعتمداری باشه بلد باشه
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    32 2
    یعنی غیر واژه " دمت گرم " چیزی ندارم بگم به شما آفرین به این استدلال و منطق مرحبا
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 21
    این آقا آسمان ریسمان بافت تا تندرو های دیروز و لیبرال‌های امروز را تطهیر کند ، اگر با منطق ایشون هم درست باشه و بپذیریم مشکل افراط و تفریط این حضرات با هیچ منطقی قابل ماست مالی نیست ، آقایانی که ایشون میفرماید که بعد از انقلاب هم صحبت از فضای باز و به قول خودشان طالبان بازی فاصله گرفتند جانب اعتدال گرفتند و نه در اول انقلاب پونز در پیشانی کسی کردند و نه بعد از آن به یکباره به دنبال لائیک کردن ملت و نه دین ستیز شدند
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    22 2
    احسنت بر این قلم و نگارنده اش
  • بهنام IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    26 2
    سید عزیز شنیدی که میگن طرف آب درهاونگ می کوبید این جماعت فقط خودشان را قبول دارند ولاغیر...
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 0
    خب هر انسانی اشتباه می‌کنه و مهم این است که با افزایش آگاهی یا دیدن نتایج تاسف بار تفکرات و کارهای گذشته جرات اصلاح و تغییر را داشته باشه نه اینکه بگن پول و قدرت داریم حرف حرف ما است و بس
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 5
    حاج حسین، سردار قلم، یدونه ای به والله، صحبتات و نوشته هات همشون اثرگذارن که اینقدر در موردت حرف میزنن. چرا کسی در مورد سیب زمینی نظر نمیده...
  • سامان صدری DK ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    1 2
    خلاصه اینکه تندروی های اول پیروزی انقلاب اسلامی را همان هایی انجام دادند وچهره ای خشن و طالبانی!از اسلام شیعی ایجاد نمودند که امروز صدو هشتاد درجه تغییر عقیده داده اند و در جهت مخالف اصول اولیه انقلاب اسلامی شعار می‌دهند، این وسط تکلیف مردمی که خالصانه سلامتی خود و خون عزیزان دلبند خود را تقدیم آن شعار ها و اهداف اعلام شده نمودند چه می‌شود؟؟ آیا قرار بود فقط شاه برود و شما بیایید همان شعار های شاه را حاکم کنید!؟ .....آمریکا و اروپا به کمتر از گاو شیری بودن شما رضایت نمی دهد!
  • میرزائی IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    بالاخره چی شد؟
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 7
    آقا سید این قدر راحت قضاوت کردن غلط اندر غلط اگر من که یک فرد معمولی در جامعه هستم اشتباهی،غلطی بکنم دودش توی چشم خودم میره ولی اگر یک دولت اشتباهی بکنه دودش توی چشم کل جامعه می‌رود فهمیدی عزیزم مثلا حسن فریدون با یک پروژه بنام برجام هشت سال امتیاز داد هشت سال به ساز غربی ها رقصید هشت سال دست روی دست گذاشت هشت سال ایران در گوشه رینگ توسط غربی ها چپ و راست ش و نزدیک بود ناک اوت شود و دست آخر کشور را با کلی مشکلات بزرگ و فوق بزرگ تحویل رئیسی داد دود عملکرد افتضاح حسن فریدون توی چشم مردم رفت گرانی،بیکاری ،افزایش معتاد و قاچاقچی افزایش زباله جمع کن ها و.... حالا مردم خیال می کنند مثلا با اومدن این دولت سیزدهم یک شبه همه مسائل حل میشه نه آقا سید اینقدر الکی حرف نزن باید این جماعت که این افتضاحات رو به بار آوردند و تا الآن هم از عملکرد گندشون دفاع می کنند را رسوا کرد
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      1 0
      دست کم 8 سال نفتمون و فروختیم ،خیلی ها صاحب خونه شدن،خیلی ها تونستن زندگی تشکیل بدن،خیلیها نرفتن! از این کشور ،هر ثانیه دلار بالا نرفت حقوق کارمند وکارگر کم و کمتر بشه بعدم چرا مرادوده با جهان و میگین با ساز کسی رقصیدن ،والا مراوده الان ما با روسیه هزاران بار بدتر وذلیل تر از ارتباط ما در 100 سال گذشته با جهان ازاد هست ولی این اسمش تدبیره
  • ناشناس IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    7 0
    مسئله هیچگاه شخص نبوده و نیست،مسئله ساختاری تندرو ساز در هر دو قطب جامعه است.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    در پارگراف سوم بهتر بود به جای تکرار چند باره "بعضی" از کلمات مشابه مانند عده‌ای، جمعی، گروهی و ... استفاده می‌کردید
  • درایور BR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    2 5
    من واقعا موندم ما مردم چه الزامی داریم بشینیم با شوشول گراها مناظره کنیم دفاع ضعیفی بود سید !! گمشید دیگه مردم شماهارو نمیخوان بخدا گاو بود تا حالا بساطشو جمع میکرد میرفت
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      1 0
      ادب مرد به ز دولت اوست
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    5 0
    تنها نتیجه اخلاقی که میشه گرفت اینکه از اول انقلاب نون تو تندروی بوده ، هست و خواهد بود
  • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 4
    آقای موسوی شما هم در دولت قبلی که دوستتان بود اشکالات را به گردن قبلی ها می انداختید وزمانی که آقای سرافراز از مفاسد صداوسیما می گفت شما داشتید خودتان را می کشتید که نه اینطورنیست وسرافراز دروغ می گوید.
  • بی نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 1
    آقای موسوی دوستان اصلاح طلب شما دیروز تندرو بودند ، از دیوار سفارت بالا می رفتند ، از بنیانگذاران وزارت اطلاعات بودند ،واضع ومجری قانون حجاب بودند ، حداقل شریعتمداری با تمام بدی‌هایش همیشه همین خط را داشته.