۱۷ نفر
۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱
ناصر طهماسب و نزاع زامبی ها و سیاست زدگان

بازهم همان بازی تکراری دوقطبی بازی و دوقطبی سازی. این بار موضوع یک هنرمند درجه یک به نام ناصر طهماسب. منتهی دوقطبی بازان تهی مغز کاری به هنر ندارند. اصلا درکی از هنر ندارند. تهی مغزان چه می دانند آل پاچینو و هنری فوندا و جیمز استوارت و کوین اسپیسی چیست؟ آن ها چه درکی از زیبایی دارند؟ کافی است یکی در زمره هواداران مواضع سیاسی آن ها باشد. اگر انکرالاصوات باشد او را صاحب صوت داوودی می خوانند و بر عرش می نشانند و بالعکس،کافی است هنرمندی ممتاز و صاحب حنجره ای استثنایی مخالف عقاید سخیف سیاسی آن ها باشد تا او را یکسره انکار کنند و نه تنها خودشان را بلکه اگر قدرت دستشان باشد دیگران را نیز از صدای او محروم کنند.

آن قدر مصادیق این کین توزی های مبتذل در جامعه ما بسیار است که نیاز به شاهد و مثال نیست. مدام هم تکرار می شود و هربار مبتذل تر از دفعه پیش.ناصر طهماسب را خدایش بیامرزاد. صدایی منحصر به فرد داشت و شکوه ماجرا در آن جا بود که به شهادت خود او همه آن چه داشت مادرزاد و ذاتی نبود.یعنی بخشی از هنر او در اثر تمرین و ممارست به دست آمده بود. قدر استعدادش را خوب می دانست اما به همان استعداد اکتفا نکرد و صدایش را پرورش داد و در کنار آن، درک و فهمش از سینما را با خوب دیدن و خوب خواندن.

بیایید فرض کنیم صدای ناصر طهماسب در این چند مستند بحث برانگیز وجود نمی داشت و همه ما او را به خاطر دوبله های خاطره انگیزش به خاطر داشتیم. آیا بازهم چنین دعوایی بر سر او در می گرفت؟ آیا زامبی ها به ساحت او بی احترامی می کردند و مشتی سیاست زده بی هنر این همه در ستایش او منبر می رفتند؟ قطعا نه. اگر طهماسب این کارهای اخیر را در کارنامه اش نداشت به احتمال قریب به یقین مصداقِ مسلمانت به زمزم شوید و هندو بسوزاند،واقع می شد و همه طیف های سیاسی از او به نیکی یاد می کردند. اما بازهم به احتمال قریب به یقین نه کسی دشنامش می داد و نه تحسین کنندگانش این همه سنگ تمام برایش می گذاشتند.

آیا می توان به فعالیت های اخیر طهماسب انتقاد داشت؟ چرا که نه. اگر خوب در خاطرم مانده باشد خودم لااقل در یک فقره آن هم مستندی که درباره آقای هاشمی رفسنجانی ساخته شده بود به آقای طهماسب انتقاد داشتم.به گمانم نقد تصویری آن مستند هم در فضای مجازی موجود باشد.آن جا گفتم که این مستند کاملا قصد و غرض دارد. آن هم قصد و غرض به شدت آشکار و گاهی از جاده انصاف و مروت خارج می شود.فی المثل در متن نریشن فیلم درباره نوجوانی آقای هاشمی و باز اگر اشتباه نکنم با اشاره به دوازده سالگی ایشان آمده است: او چه ماموریتی داشت؟ و همان جا گفتم که گوینده نریشن با لحنی مرموز و پلیسی چنان کلمه ماموریت را ادا می کند کانه هاشمی رفسنجانی از طفولیت برای یک دستگاه جاسوسی کار می کرده. و این را نقطه ضعف فیلم دانستم که این قدر شعاری و آشکارا دشمنی اش را با سوژه مستند اعلام می کند.اما همین.و نه بیشتر.همان موقع خیلی ها معترض طهماسب می شدند که چرا خودش را خرج فیلم های خاصی می کند.من اما می گفتم شاید اعتقادش باشد منتهی از یاد نبریم که معتقد بودن با حرفه ای بودن منافاتی ندارد. من اگر جای آقای طهماسب بودم شاید بعضی از آن متن ها را نمی خواندم.نه به دلیل مواضع سیاسی شان بلکه به دلیل غیر حرفه ای بودن و گاه توهین آمیز بودنشان و مهم تر از همه لحن کین توزانه و نامنصفانه شان.

تکلیف زامبی ها که روشن است. مصداق تام و تمام کالانعام بل هم اضلند. منتظرند یکی سوژه شود تا این خلق بی هنر بریزند سرش و تمام عقده های کودکی خودشان و هفت جدشان را خالی کنند. فرقی نمی کند سوژه براهنی باشد یا هوشنگ ابتهاج. اما این ورِ قطب هم خیلی خوشمزه اند. این ها که تیتر می زنند:تنها صداست که می ماند! بابا نکشی مون روشنفکر! فروغ فرخزاد کی بودین شماها؟ این ژست و اداها به هرکه بیاید به شماها نمی آید. شماها اگر قدری انصاف داشتید و ذره ای هنر می فهمیدید همین تیتر را برای شجریان می زدید.اصلا همین تیتر را می زدید و زیرش می نوشتید چیزی که از شجریان مانده فقط صدایش هست و لاغیر. و بعد کلی هم به مواضع سیاسی اش می تاختید اما شما آن قدر در این سال ها بی هنران را ارج نهاده اید و بر اهل هنر تیغ کشیده اید که نادیده و ناشنیده فقط می شود دُم خروستان را باور کرد نه قسم حضرت عباستان را.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1852972

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    58 12
    هنرمند باید از سیاست دوری کنه.سیاست آلوده به کثافت است و هنرمند اگر ذره ای نزدیکش بشه تا آخر عمر آلوده میشه.مثال هایی که ابتدای مطلب زدید شاهد خوبی هستند، هنری فوندا، آل پاچینو و... هیچوقت وارد سیاسی کاری نشدند، فیلم سیاسی بسیار بازی کردند اما اظهارنظر سیاسی مطلقا.در مقابل رابرت دنیرو را در نظر بگیرید با این همه توانایی و محبوبیت جهانی که به خاطر اظهار نظر های سیاسی و حمایت از این و مخالفت با آن، محبوب و منفور دو گروه از جامعه آمریکاست
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      23 16
      از جمله مصادیق ایرانیش هم علیرضا افتخاری و محمدرضا شجریان رو میشه نام برد.علیرضا افتخاری با حمایت از یک کاندیدای انتخاباتی خاص و در آغوش کشیدن و عشق ورزیدن به او منفور و منزوی شد، محمدرضا شجریان هم فقط با بازگویی حرف مردم و بدون اظهارنظر در مورد افراد یا سیاست و فقط حمایت از مردم در تاریخ جاودان شد
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 0
      بی نام ۱۹:۴۰ البته که اینها توهمات شماست.اونی که افتخاری رو منزوی کرد همون زامبی ها بودن.خیلی ها رو هم می شناسم که حالشون از شجریان به هم می خوره یکیش خودم
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
      0 0
      همه کسانی که این حرف رو می زنند خودشان از همه سیاسی تر هستند
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
      0 0
      خودتون که حرف خودتون رو نقض کردید؛ هنری فوندا و آل پاچینو فیلم سیاسی زیاد بازی کردن ولی اظهار نظر سیاسی خیر؛ خوب خدابیامرز طهماسب هم که همین کار رو کرد!
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    28 35
    آقای موسوی حر با یک حرکت شجاعانه و ترک سپاه یزید و پیوستن به سپاه حضرت حسین جاودانه تاریخ شد. عکس این حرکت نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
    • محمد IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      57 15
      کی گفته سپاهی که آقای طهماسب به آن پیوست سپاه امام حسین بود. این شبیه سازی های تاریخی بلای جان ماست. همه فکر می کنند جزو سپاه حسینند و طرف مقابلشان جزو سپاه یزید.
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      12 1
      اتفاقا نویسنده این مقاله دوقطبی نگاه می کند. هر که موافق موضع گیریش بوده را صاحب درک هنری دانسته و هر کس که مخالف بوده را زامبی دانسته. و در واقع میزان رعایت اخلاق و ادب را در خود نشان داده
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    40 27
    جناب موسوی فرق شما با بقیه اینه که پشت ژست روشنفکری مذهبیتون هر بد و بیراهی که دوست دارین به مردم میگین. توهین توهینه....خواه با کلمات رکیک ، خواه با کلمات ادبی ....این نگاه از بالا بابت کدوم هنر شماست؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      34 15
      تا اون جایی که من خواننده مطالب ایشون بودم همیشه صریح بودند و پشت چیزی پنهان نشدند. اتفاقا حسنشون اینه که بی خود مردم مردم راه نمی اندازند. خیلی روشن با خیلی ها مرزبندی دارند.
    • همون زامبی !!!! IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 0
      آقای موسوی و همفکرانشان و حتی گاهی مخالفانشان سرنوشت و تقدیر تاریخی جز توهین و بد و بیراه به مردم و فرهنگ این مملکت ندارند . این جماعت خیلی وقت ها پیش خط مقدم مبارزه را با کنج ناخلوت !! تعویض کرده اند . آن سردار جان بر کفی که هزاران بار حاضر بود جانش را فدای این ملت و دین وفرهنگ این کشور کند و دست آخر هم به حرفش عمل کرد را مقایسه کنید با این جماعت کنج زده و آشفته فکر و ..... . پس تا می توانند همه را زامبی و دیو و دد خواهند خواند !!!
  • آرش IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    39 10
    درود آقای موسوی-صدا اگر صداست چرا شجریان را احترام نکردند.
    • مهدی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      18 31
      هیچکس در توانایی های آوازی استاد شجریان شک نکرده و بر کسی هم پوشیده نیست که نزدیکترین اجراها توسط دیگر هنرمندان موسیقی ایرانی با اجراهای استاد فاصله طولانی دارد.اما آنچه موجب رنجش گروهی و احیانا خشم بخشی از جامعه شده رفتار و گفتار نسنجیده ایشان در یک مکان و زمان نامناسب است .حتی لغزشهای کوچک افرادی در موقعیت استاد نتایج پر هزینه ای دارد.تا جایی که استاد صدا و سیما را به دلایلی از پخش آثار تجاری خود منع می کند منطقی است چه به لحاظ حقوق مادی و چه معنوی. اما اجرای شوهای سیاسی شتابزده در شبکه های ضد انقلاب و توضیحات غیر ضروری و بی مورد در باره یک سرود زمان انقلاب که با ادعای اهل سیاست نبودنشان مغایرت داشت باعث برخی پیامدهای ناگوار شد
    • ناشناس . IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      5 18
      با آقا مهدی موافقم . آقای موسوی بیش ار حد سنگ شجریان را به سینه می زند . نقاب اندازی و جلوه گری در رسانه های معاند و تحقیر فرهنگ اسلامی و ایرانی به بهانه های واهی که جناب شجریان داشتند در شان ایشان نبود .
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    27 12
    انقدر سطح تحلیل ها و بهانه گیری ها کودکانه و پیش پا افتاده و بی منطق و مسخره هست که آدم به حال جریان سیاسی و فعالیت‌های مدنی در ایران تاسف میخوره. چون فلانی برای فلان مستند نریشن خونده، پس باید بره در لیست سیاه و خائن بوده و .... آخه تباهی و انحطاط تفکر تا کجا؟! این بود شعار دموکراسی و آزادی و احترام به عقاید؟! گند هر چیزی رو درآوردیم و به تعفن میکشیم
  • ثابت US ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    57 20
    جناب موسوی؛ همانطور که تن فروشی بده ؛ صدا فروشی هم بده ، به قول حافظ کار بد مصلحت آنست که مطلق نکنیم
    • علی رضا IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      11 15
      چون مطابق میل شما حرف نزده شده صدافروش؟ واقعا متاسفم براتون با این تمثیل فضایی و فوق العاده غیرمنطقیتون. شما مشکلتون چیز دیگریه چرا بهانه تراشی الکی می کنید. اتفاقا ایشون به واسطه روشنگریهایی که در عمر شریفشون داشت جاشون توی بهشته. روشنگریهای دردناک برای جریان ضدایران و ایرانی.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    13 8
    اوه اوه اوه اوه اوه پسر چقد حیف شد با صدای گرم و مخملین ایشون چه خاطرها داریم مخصوصا کوین اسپیسی فقط با صدای ایشون ،😭😭😭😭
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    27 22
    آقای موسوی امثال شما و همفکرانتان این بقول خودتان دوقطبی را ایجاد می کنید و برخی از مردم را به جان هم می اندازید ،به چه کسی می گویید ، آن برادر کشی که براه انداختید کافی نبود؟
    • NL ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      11 4
      فعلا که می تونید برید سمت تئاتر شهر تهران و دوقطبی رو در همه فرم ها و شکل هاش مشاهده کنید. بعدم اونی که گفت «هرکی ناراضیه چمع کنه بره» و اونی هم که گفت «مملکت مال ... هاست» مشخصه از کدوم جریان فکری هستند. هرچی بودن، هم فکر آقای موسوی نیستن!
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 0
      بی نام از هلند اونهایی که اونور اب دنبال تجزیه ی ایران هستن چی؟از همفکران چه کسانی اند؟
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    20 28
    درود به شرفت موسوی ، خوب مشت این جماعت دو دوزه باز رو وا کردی ! بی هنران دو قطبی ساز که همه ارزش های مورد قبول جامعه را خرج خود و منافع کثیف سیاسی شان کرده اند ! اف بر چنین مردم نامردی !
  • فرهاد IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    7 1
    درود بر اقای موسوی عزیز وهمه دوستانی ک در بحث مشارکت دارن.اول اینکه لطفن تو بحث توهین وپرخاش نکیم.دوم .سعی کنیم تو مباحثی ک اطلاعات کافی نداریم مثل انواع هنر. بیشتر از دیدن وشنیدن ولمس کردن ان اثر لذت ببریم تا اینکه بخواهیم نقد کنیم.قربون همگی
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 2
    با احترام، این فرض که فلان حرف نامعتبر است چون گوینده اش یک طرف یک دو قطبی فرضی ایستاده، فرضی مهمل و خود نوعی دوقطبی سازی (من و دیگری) است. آن چه از نظر من مذموم است خشک مغز بودن، چرند گفتن و غیر دقیق حرف زدن است چه یک طرف یک دو قطبی باشی، چه وسط و چه بیرونش. پی نوشت: چیزهایی که نوشتم به طور کلی علیه این فرض شماست که دو قطبی ذاتا چیز بد و زامبی سازی است پس درباره دعواهای اخیر نظری ندارم. تصورم اما این است که انسان در هر حالتی می تواند زامبی شود.
  • لیلا IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    7 8
    حالا چون فقط در مورد شخصیت مورد احترام شما یعنی آقای رفسنجانی به اون شکل غرض ورزانه صحبت کردن دلخور شدین و نقد کردین ؟ بقیه مستندها و دروغهایی که ایشون در مورد دوران پهلوی و انتخابات ۸۸ و نه دی و ... رو روابت کردن اهمیتی نداره ؟؟ یعنی چون شما رو ناراحت نمیکنه بقیه رو هم نباید ناراحت کنه ؟!!
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 0
      کاملا موافقم. درود بر شما بانو
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 12
    جدای از بحث سیاسی واقعا صدای افتضاحی داشت هم ایشان و هم آن کس که مستند راز بقا را می خواند افتضاح ، چقدر بد سلیقه اید
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    3 4
    بدک نبود . به خصوص زامبی ها....در خودکشی کیومرث پوراحمد هم شاید نقش داشتن . حتی یک در صد .
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    9 0
    انسان راهی برای شناخت کامل کامل کامل هیچ شخصی حتی خودش را ندارد اما شخصی که دوستانش از گناهکاران، حرف‌هایش دفاع از گناه، اربابانش گناهکار، یا درآمدش از ارتکاب گناه باشد، اغلب به گناهکاری متهم می‌شود.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    12 8
    ناصر طهماسب صدایی مسحور کننده داشت بالاخص در مستند ها. انشاا.... نور به قبرش ببارد
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 0
      آره الان اگر روی مستندهای شبکه من و تو حرف زده بود داشتید فحش کشش می‌کردید
  • علی گیج IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    15 3
    سلام من نازت بشم آقا سید آخه این چه تحلیلی بود که کردی وقتی که خودشون فهمیدن به قول شما این معجزه هزاره سوم پخی نبوده است ولی برای چه آقای طهماسب میاد خودشیرینی می‌کنه براشون بقول شما اوکه فقط یک هنرمند بوده
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    سید
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    از گفتارتان اینگونه بر می اید که جناب طهماسب حقش بود که بعداز مرگش مورد تهاجم واقع شود.
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    مردم دیگه از این بحث اصلاح طلب اصولگرا گذشتن زور نزن
  • بی نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    شما که می گویید کسی تلویزیون نمی بیند ،پس چراسرچند مستند که مدعی هستید کسی ندیده دعوا می کنید؟
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    هر کس درود عاقبت کار که کشت ...
  • GB ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 2
    تاریخ حق دارد طهماسب رو قضاوت کند،با افتخار نمی‌گویم روانش شاد
  • سليمي IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 1
    آقاي موسوي ! سرت را از زير برف خود عقل كل پنداري بيرون بياور!!! اينها كه مدام در همه نوشته هايت زامبي زامبي مي خوانيشان اكثريت مردم به جان آمده ايران اند!! باور نداري برو در خيابان و بازار و كوچه نظر مردم را در مورد ناصر طهماسب و امثال ايشان بپرس!!!!