۲۸ نفر
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۲
متهمان اصلی اختلاس نجومی را بشناسید

این داستان اختلاس ها و ارقامی که هوش از سر هر آدمی می رباید سرِ باز ایستادن ندارد. با بگیر و ببند و بزن و بکوب و اعدام هم حل نمی شود. باید ریشه را خشکاند. خشکاندن ریشه فساد هم با شعار صورت نمی گیرد. با سیاسی کاری هم. بدترین نوع مواجه با چنین پدیده ای سیاسی کاری است. نسبت دادن اختلاسی آن هم در این مقیاس به این دولت و آن دولت حرمله بازی است و حرمله ها به فکر هرچه باشند به فکر مردم و این مرز و بوم نیستند. این که با استناد به انتشار یادداشتی از مدیر چای دبش در (دنیای اقتصاد) این فاجعه را به اصلاح طلبان نسبت دهیم و یا چون این کثافت کاری و روی کار آمدن دولت سیزدهم همزمان بوده آن را به شخص رئیس جمهورِ وقت،آدرس غلط دادن است.

یک بار کارنامه همه اختلاس کنندگان نامی این سرزمین را بررسی کنیم و ببینیم لااقل از حیث ظاهر چه مشخصاتی داشته اند. از مرتضی رفیق دوست تا جناب خاوری و همین نابغه آخری که رکورد همه اختلاس گران مخلص و فداکار را جا بجا کرده.نمی گویم نتیجه به دست آمده را تعمیم بدهیم به همه آن هایی که چنین ظاهری دارند اما دست کم گول این ظواهر را کمتر بخوریم و فردا اگر کسی با همان ظواهر نردبان ترقی را یک شبه طی کرد اندکی در کار و بارش تامل کنیم. اگر فردا کسی پیدا شد و در صف اول راهپیمایی روز قدس چفیه به گردن ظاهر شد نصف مملکت را به نامش سند نزنیم. اصلا ببینیم از کجا آمده. اطرافیانش چه کسانی هستند. علاوه بر چفیه و ریش و انگشتر و شعار دادن دیگر چه هنری دارد؟ چیزی از حوزه تخصصی ای که در آن فعالیت می کند می داند یا صرفا بلد است ولاالضالین را چگونه تلفظ کند؟

چطور برای اعطای وام پنج میلیون تومانی به یک آدم معمولی و بی کس و کار،اول تا آخرش را جلوی چشمش می آوریم و شجره نامه اش را چک می کنیم و استوری های صفحه اینستاگرامش را هم زیر و زبر،تا مبادا خدای ناکرده آن پنج میلیون تومان به ناحق در اختیار یک آدم نامربوط قرار گیرد اما برای چنین ارقامی که رسما می توان یک کشور را با آن اداره کرد به این راحتی فرمان صادر می کنیم؟ به چه اعتباری؟ حتما یک جای کار ایراد دارد. ایراد اساسی هم دارد. وقتی بعد از چهل و پنج سال هنوز معیارمان برای ارزیابی آدم ها نه توانایی و استعداد و سخت کوشی و شرافت که دین فروشی و ظاهر سازی و سیاسی کاری و دکمه پیراهن را تا به آخر بستن و پیراهن زهد را روی شلوار تقوا انداختن باشد معلوم است که کار به همین جاهایی می کشد که ملاحظه می فرمایید. اگر یک نفر از این هایی که تا به حال اختلاس های نجومی کرده کراواتی بود و بی اعتنا به ظواهر شریعت می توانستید بگویید آش به این شوری هایی هم که تو می گویی نیست. اما هست. به حضرت عباس به همین شوری است و بلکه شورتر از آن چه من می گویم.

تمام کسانی که توانستند این سال ها پول های کلان این چنینی به جیب بزنند-از آن نوجوان قالتاقی که کلاه خیلی ها را به اسم ترویج ارزش های انقلابی و اسلامی برداشت تا همین الدنگ هایی که نصف پول مملکت را به اسم تولید و کار آفرینی و صادرات و واردات و کوفت و زهرمار، بار زدند و بردند-همه و همه یک شکل بودند. با یک ادبیات. یک تیپ و قیافه. یک سبک زندگی. خب، مگر نمی گویید مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود؟ شما که از این سوراخ چهل و پنج سال است دارد گزیده می شوید چه نام دارید؟

فقط هم در مسائل اقتصادی از این سوراخ گزیده نمی شوید. در فرهنگ هم اوضاعتان از همین قرار است. کافی است طرف حفظ ظاهر کند و دوتا فحش به روشنفکران بدهد و یا در مسائل سیاسی با شما همسو باشد. غش و ضعف می روید. تتلو را یادتان هست؟ همان حر زمانه؟ یعنی این قدر که شما در حق مفاهیم دینی و ارزشی جفا کردید معاویه نکرد.معیار حق و باطل! یادتان هست؟ خوب فکر کنید. دعای ربنا را که با جان و جهان این مردم پیوند خورده بود و اصلا بسیاری از آن ها نمی دانستند صاحب آن صدای جادویی کیست،‌فقط به خاطر لجبازی از صدا و سیما حذف کردید اما برای خواننده (کی لباست رو از پشت باز می کنه)، ناو جنگی تهیه کردید و لشگری از ارتشیان را در اختیارش گذاشتید تا برایتان در ستایش انرژی هسته ای بخواند. و بعد هم در یک خبرگزاری برایش بزرگداشت گرفتید تا هنرمندِ طرازِ انقلاب اسلامی را به دیگران معرفی کنید. در حالی که هیچ صلاحیتی در این زمینه ها نداشتید. چرا که نه شعر می فهمیدید نه درکی از موسیقی داشتید و نه حتی صاحب یک ذوق معمولی بودید تا صدای خوب را از صدای بد تشخیص دهید. واقعا شما را چه می توان نام نهاد؟ بعدش هم که طرف رفت و صراحتا به ائمه دشنام داد بازهم صدایتان در نیامد. حتی یک عذرخواهی از مردم نکردید.

در سیاست که مثلا ساحت آدم های هوشمند و با کیاست است و هر خُل و چِلی را نباید به آن راه داد هم، وضعتان به همین گونه است. داستان معجزه هزاره سوم را دیگر همه می دانند. با دعوی عدالت و ساده زیستی آمد و شما هم آن قدر هول شدید که او را به خدا و پیغمبر و امام زمان نسبت دادید. چنان در عشق به او ذوب شده بودید که منتقدانش را به بدترین چیزها نسبت می دادید و...الخ. به خاطر او حاضر شدید همه چیز را قربانی کنید اما بعدها حاضر نشدید بپذیرید روزگاری او را می شناختید.تو گویی فرامرز هرگز نبود.بگذریم. حتی یادآوری اش هم حالم را بد می کند.

در حوزه مسائل امنیتی هم که دیگر اصلا شوخی بردار نیست هنوز همان فرمول ریاکاری و ظاهرسازی جواب می دهد. از کشمیری ملعون گرفته تا آن کلاهبردارانی که مصیبتی به نام هولوکاست را برای کشور رقم زدند و آن همه خسارت جبران ناپذیر اقتصادی و سیاسی را به بار آوردند. فاجعه ای که هنوز هم ابعاد آن برای مردم روشن نشده است و کمتر کسی جرئت می کند ماجرا را به صورت کامل پیگیری کند. دیگر کدام سوراخ مانده که ریاکاران و منافقان شما را از آن جا نگزیده باشند؟آن ها خیلی زیرک نیستند بلکه سوراخ دعا را خوب پیدا کرده اند. شما هم که درست مثل ملانصرالدین چهل سال است می گویید من چهل سال دارم و اصلا قائل به وجود چیزی به نام مغز در آدمی نیستید. به قول آن دوست قدیمی اگر چاره ای داشتید به پزشک مراجعه می کردید و می گفتید این غده مزاحم را از توی سرتان بردارند تا از گزند خطرات احتمالی اش برای همیشه در امان باشید.

حتم دارم که خیلی از عزیزان این حرف ها را با گوش سیاست می خوانند و می شنوند. چاره ای نیست. در روزگار ما سیاست زدگی میزان همه چیز است. هر چیزی با این خط کش سنجیده و ارزیابی می شود. کاریش هم نمی تان کرد. اما من بر خود فرض می دانم که تاکید کنم این حرف ها به معنای جانبداری و یا موضع گیری علیه یک جناح خاص نیست. من از ظاهر بینی سخن می گویم. چیزی که آفت و بلای این سرزمین است. صدالبته در سرزمینی که دین اهمیت ویژه ای دارد ظاهر سازی دینی و دین فروشی رونق بیشتری دارد و اگر از قضا این ظاهربینی در یک جناح خاص سیاسی بیشتر به چشم می خورد من مقصر نیستم. سراسر دواوین شعر فارسی را ببینید. همه آن ها بدون استثنا از چنین مصیبت عظمایی نالیده اند و آن را نه تنها مایه بدبختی دنیای مردم که سبب لطمه خوردن دین نیز دانسته اند: آتش زهد و ریا خرمن دین خواهد سوخت. اما این یک بخش ماجراست، بخش دیگر ماجرا سیاست خالص سازی است. خالص سازی نه تنها در روزگار ما امری است ناممکن که وقتی با ظاهر سازی درهم آمیخته می شود کلاف پیچیده ای می شود که هیچ کس را یارای گشودن آن نیست مگر خضر مبارک پی درآید.

از دوران دولت آقای هاشمی رفسنجانی تا به امروز به شهادت آمار و ارقام های رسمی نظام جمهوری اسلامی در تنها دوره ای که اختلاس رخ نداده و یا اگر هم رخ داده آن قدر قابل! نبوده که در خاطره فردی و جمعی ما به یادگار بماند در دوره دولت آقای سید محمد خاتمی بوده. آیا این به شخص آقای خاتمی برمی گشت یا به سیاست های خاص دولت او؟ قطعا در سرزمینی که فرد اهمیت بیشتری از سیستم دارد ویژگی های شخصی تعیین کننده است اما چیزی که در این میان اغلب نادیده گرفته می شود همان عدم یکدستی در نهادهای موجود کشور بود که فساد اقتصادی را در دولت آقای خاتمی به حداقل رساند.از قوه قضائیه و صدا و سیما و خیلی دیگر از نهادهای رسمی و غیررسمی در کمین بودند تا خاتمی و دولتش دست از پا خطا کنند تا آن ها را در چشم بهم زدنی ببلعند. همین مراقبت- حالا به انگیزه های این میزان از مراقبت کاری نداریم- باعث شد تا دولت آقای خاتمی بهترین عملکرد را در این زمینه داشته باشد.

سیاست خالص سازی اگرچه به بهانه به خط شدن همه نیروهای مملکت برای پیشبرد سازندگی و پیشرفت و از سر راه برداشته شدن مزاحمان است اما به همین فجایعی ختم می شود که ملاحظه می فرمایید و تازه این هنوز از نتایج سحر است و بگذارید تا صبح دولت خالص سازان بدمد تا ببینید چه ها بر این سرزمین خواهد رفت. خالص سازان شاید گمان کنند در غیاب آن چشم های مراقب و نظارتی کارشان بهتر و سریع تر پیش خواهد رفت. تجربه نشان داده که نخواهد رفت و اتفاقا آن مراقبت هر وقت بیشتر بوده نتیجه بهتری داده. علاوه بر آن، در دوران خالص سازی اگرچه به ظاهر مراقبتی در کار نخواهد بود اما چون متر و معیارِ خالص سازی، کاربلدی و وطن دوستی نیست و هم چنان امور بر مدار ظاهر می گردد مشکلاتمان مضاعف خواهد شد. در اندک زمانی مملکت پُر می شود از آدم های بی اعتقاد و ناکارآمدی که هیچ تعلق خاطری به این آب و خاک ندارند و برای رسیدن به مقاصد و اغراض فردی و جناحی دست به هر کاری می زنند. اندک اندک مسابقه ای در می گیرد بین آدم های بی رگ و ریشه ای که هر یک خود را از دیگری محق تر می داند برای رسیدن به مقام و پول بیشتر. و چرا که نداند؟ وقتی معیار ظاهر سازی باشد و میزان ریش بلند تر و علیکِ سلام را غلیظ تر از دیگری ادا کردن، چرا باید آن که ریشش کوتاه تر است و مدِ ولاالضالین را هم خوب نمی تواند بکشد، بشود رئیس اداره و دیگری بشود راننده اش؟ رئیس چه فضیلتی دارد که راننده ندارد؟ و این جوری ها می شود که اتفاقا مراقبت نه تنها کم نمی شود که بیشتر هم می شود منتهی این دیگر اسمش مراقبت نیست. مراقبت در یک جامعه سالم حساب و کتاب دارد. این اسمش زیرآب زنی و مُچ گیری و نان بُری و حذف رقیب است. در چنین فضای ناسالمی دیگر کسی به فکر پیشرفت مملکت نیست. هرکسی در پی اثبات فضیلت خویش است و گناهکار جلوه دادن دیگری. در چنین فضای مسمومی که هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم بیشتر آن را درک خواهیم کرد، کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند و چون نیک بنگری همه تزویر می کنند.

در چنین فضایی حتی افکار عمومی از مبارزه با فساد استقبال نخواهد کرد بلکه از آن استنباط دیگری خواهد داشت. در بهترین حالت اگر نه آن را یک شوی تبلیغاتی که افشاگری و گروکشی سیاسی فرض خواهد کرد برای به دست آوردن قدرت بیشتر.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1845563

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    126 2
    فقط یک کلمه. احسنت
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      10 41
      خلاصه مطلب طولانی آسید جواد برای افراد بی حوصله :خاتمی خوب بود فقط و اصلاح طلبان خوب هستند و به لاریجانی و روحانی رأی بدید.والسلام
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      7 50
      داشتم متن بلند بالایتان را میخواندم که نویسنده میخواست ادای جلال آل احمد را در سبک نگارش درآورد و مرتب نوشته منظورش هیچ جناحی نیست و از سیاست زدگی انتقاد کرد تا که رسید به عبارت خالص سازی. یادم افتاد که این کلمه ابداعی مرشد این سایت یعنی جناب علی لاریجانی است و دیدم نقض غرضی است که نوسینده هم اسیر همان سیاست زدگی حرف های خودش است. مابقی متن را هم نخواندم.
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      4 26
      فقط خواستم نکته‌ای رو یادآوری کنم، این دولت بود که فساد رو کشف کرد و علنی اعلام شد. موج سواری بد دردی هستش
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 104
    البته که صفر و صد نویسی نگارنده مطلق انگاری شده گویا ساسی مانکن هرزه خوان امروز سال ۸۸ آهنگ تغییر برای ایران کدام کاندید معمم و رئیس مجلس را می‌خواند؟ اینها فرهنگ سازان کشور بودند که الان این شدیم وقتی به فرد حوزه امنیت میگه با تخصص نقاشی می‌گویند از مادر ت کمک بخواه نتیجه ش آن تز رمانتیک مبارزه صورتی با مفاسد اقتصادی در حوزه امنیت و آن هشدار بموقع حکیمانه میشد
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      114 2
      شما بگو تتلو به صدها پرونده تجاوز و فساد که دستبند به دست دیپورت شد در ستاد انتخاباتی کدوم کاندیدای رئیس جمهوری حاضر شد و ازش حمایت شد؟؟
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      54 2
      چرا مغزت نمیکشه، دو دقیقه جناحی فکر نکن. لجن جناح بازی‌ ذهن برخی رو گرفته
    • احسان الله IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      22 1
      هردو جناح ظالم به مردم هستند و شخص تو هم سر در همان آخور و طویله دارد
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      9 0
      تو خیلی ساده لوح هستی
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
      2 1
      به قول دکتر محمد فاضلی فقط ایرانیانی که خود نفعی در نظام ناسالم اداری نداشته‌اند و مصرانه برای اصلاحات، ائتلاف ساخته و مطالبه‌گری کرده‌اند می‌توانند مملکت را درست کنند
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    103 1
    کاملا موافقم . بسیار عالی مطرح کردید
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    100 2
    بنویسید خالص سازی. بخوانید ریاکاری سازمان یافته.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    98 0
    زندگی برای ما مردم از گرونی تورم جهنم کردین که اینجوری جپاول کنید واگذارتان با خدا به بدترین دردها گرفتار شوین
    • DE ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      3 21
      مردم مشکل بزرگی ندارند. وگرنه چرا صداشون در نمیاد. فقط دور هم یک غر می زنن می ره.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    87 1
    شیر مادر حلالتون آقای موسوی مثه همیشه گل گفتید .
  • نادر IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    96 0
    کار از اینها گذشته آقای موسوی. طعم شیرین قدرت و ثروت آنهم بعد از عمری گدایی و حقارت هوش از سر خیلی ها برده. به معنای واقعی عقلشان را زایل و چشمشان را کور کرده. ترسم از روزی که بین خودشان دعوای "کدام افضل است و محق" در بگیرد و آنوقت مملکت چه تاوانی خواهد داد. دعوای بین اصول گرایان و اصول گرایان ترها و اصول گرایان ترین ها!
  • مسعود IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    72 0
    جانا سخن از زبان ما می گویی
  • همون سعید ترک IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    14 57
    از دولت مرحوم هاشمی تا الان هیچ دولتی از گزند فساد و اختلاس در امان نبوده و همه آنها زمینه چین فسادهای بزرگ و بزرگتر بودند . هیچ دولتی برای مقابله با فساد و احتکار کارنامه قابل قبولی نداشته . چرا ؟؟ چون قوه قضاییه ما درایت و کفایت نداشته و در حد و اندازه عدالت اسلامی نبوده و نیست . چرا گاهی اوقان آرزو می کنیم کاش مرحوم خلخالی زنده بود با همه مفسدین اقتصادی آن برخودهای ویژه !! را داشت ؟؟ چرا حوزه های علمیه که در مباحث حقوقی مفسدسن و اختلاس گران را جزو افساد فی الارض نمی دانند ؟؟ چرا و چرا های دیگری آقای موسوی عزیز ما در این مقاله بازهم درفکر انتقام از رقیب سیاسی است نه حل مسئله !!! اینقدر به کاه دان نزنید جناب موسوی .
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      2 12
      جالب اینجاست که دولت فساد رو پیدا کرده و برخورد رو بی سر و صدا برده جلو و حالا که رسانه‌ای شده باید جوابگوی کشف فساد هم باشه و کاسه کوزه‌ها سرش بشکنه. روزگار غریبی است نازنین.
    • ح IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      6 1
      به نظر شما دلیل اینکه قوه قضائیه ما درایت نداره چون در حد عدالت اسلامی نیست؟ میشه بفرمائین حدود عدالت اسلامی چیه؟ یعنی دست چپ و راست طرف رو قطع کنیم؟ یا سنگسار کنیم؟ اعدام کنیم؟ مگه اعدام نکردن سلطان سکه رو؟ اختلاس از بین رفت؟ در اینکه سیستم مملکت فساد پرور شکی نیست. سیستم دولتی یعنی فساد. ربطی هم به جناح چپ و راست نداره ولی بپذیر که در دوران کسی مثل خاتمی بسیار سالم‌تر بود تا دوران احمدی‌نژاد. آقای موسوی گیریم که به کاهدان میزنه. ولی با اذهان پرمدعای شماها چه میشه کرد که پیشنهادتون در حد اینه که خلخالی‌ِ درونتون زنده بشه و همه رو بفرسته بالای دار. نه اخوی.کافیه از دنیا درس گرفت. ببینین دنیا چیکار کرده؟ اینکه پای دولت رو از اقتصاد بیرون کشیده. شفافیت رو اجبار کرده. رسانه مستقل بدون ترس از حکومت، جرم و مجرم رو افشا میکنه. در دنیا فهمیدن که باید هر کاری رو سپرد به متخصص اون کار. اخوی همین آدرسهای اشتباه شماهاست که مملکت به این روز افتاده. نه حالا شمای نوئی. منظور این افکار شبیه به شماست که اتفاقا حاظر هم نیست که بپذیره اشتباهه.
    • سعید ترک . IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 0
      جناب ح . حضراتی که در اختلاس و دزدی بی رحمانه از منابع ملی تخصص ویژه دارند باید به متخصص های محاکمه و مجازات سپرده شود . در اون دنیای فهمیده های شما با متخلفان برخوردهای بسیار سنگینی دارند که لیبرال مسلک های کشورما با اون همه واگرایی در مقابل غرب و لیبرالیسم جرات عیان کردنش را هم ندارند . بزرگترین پیشگیری و اصلاح سیستماتیک بدنه اجرایی کشور از راه مجازات قاطع و سنگین دستگاه قضایی می گذرد . نه غش کردن به طرف اختلاسگران . یک سوال چرا لیبرال های کشور ما با لیبرال های غرب تفاوتی این چنین فاحش در فکر وعمل دارند ؟؟؟
  • شاهدی دیگر IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    58 1
    روزنامه جمهوری اسلامی :اول اینکه چنین فساد بزرگی در جامعه‌ای که تحت حاکمیت اسلام قرار دارد مایه شرمساری است.مطرح نمودن چنین جمله ای برای جامعه هیچ دردی را دوا نمی کند که هیچ از قبح ماجرا هم نمی کاهد،وانگهی نگرانی مردم از لوث شدن ماجرا مربوط به سالهای اولیه انقلاب است نه اینکه پس از چهار دهه و تکرار مسلسل وار اختلاس های گوناگون!شما ابتدا باید از اختلاس هایی که در طول این چهار دهه و خورده ای علنی شده منهای اعلام نشده ها یک آمار بگیرید تا به یک جمع ارقام باور نکردنی برسید که فقط اخبارش اعلام شده و هیچ نتیجه ای از برگشت این اموال به کشور و برخورد با خاطیان حاصل نشده و همین عدم برخورد با مفسدان راه را برای مابقی رانت خواران باز گذاشته،چرا ؟ چون به وضوح و کرات دیده شده اشخاصی مانند خاوری اختلاس کرده و به کانادا گریخته و در عین عدم جلب این افراد و باز گردانشان به کشور هیچ برخورد و عملی انجام نشده و فقط در دستگیری افرادی مثل تتلو زرنگ هستند! این که نشد هنر! اگر مرد هستید امثال خاوری ها که تعدادشان هم کم نیست دستگیر و به همراه منابع متعلق به ملت ایران را به کشور باز گردانید!
  • سجاد IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    56 1
    جانا سخن از زبان ما می گویید . احسنت بر آن پدر و مادری که فرزندی چنین مبرز و وطن پرست تربیت کردند . دیر زمانی است که ریاکاری در این مملکت نهادینه شده و مومنان واقعی در هر سطوحی از تجارب ذیقیمت و اندیشه های نوآور در کنج عزلت اند . وضع بگونه ای شده که اولویت های اساسی مملکت در نازل ترین موضوعات گم شده اند. گویا عزم بر نابودی همه آن ارزش هایی است که عالمان و حکما و ادبا و علمای اعلام سال ها برای نهادینه کردنشان در این مرز و بوم رنج برده اند . چقدر خوب گفتید و چقدر خوب بیطرف ماندید و چقدر خوب نهیب زدید .
  • بیایید به فکر سپرده گذاران باشیم IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    44 1
    در مذمت ظاهر سازی شبه اسلامی این افراد همین بس که این مدل ظاهرسازی شخصیتی به یک ضد فرهنگ تبدیل شده و دیگر کسی به این تیپ شخصیتی به دید یک مومن نمی نگرد و این معضل بر میگردد به سیاست بازان خالص ساز!چرا یک تیپ شخصیتی کاذب برای عده ای قلیل ارزش و برای اکثریت مردم ضد ارزش تلقی شده؟ایراد کار کجاست؟ جای مُهر سوخته بر پیشانی،ریش بلند،پیراهن سفید یقه تا خرخره بسته روی شلوار یا کاپشنی خاص به همراه چفیه،تسبیح و انگشترهای قلمبه! اینها مشخصات کاذب افرادی است که برای فریب چشم ظاهر بین مردم تدارک دیده شده و چه ویترینی بهتر از این برای شکار افکار ساده باور؟در جامعه ای که چشم ظاهر بین جای خود را به عقل و خرد و منطق می دهد نتیجه ای جز رشد قارچ گونه خاوری ها دور از ذهن نیست!جمله بیایید به فکر سپرده گذاران باشیم در سریال طنز هیولای استاد مدیری را به خاطر دارید؟سریالی فاخر و با معنای خاص که نمایانگر این تیپ اشخاص بود و مردم هم به درد جامعه خود فقط می خندیدند،بی آنکه بدانند پشت این طنز حقیقتی ژرفا از واقعیت تلخ جامعه امروزی ایران نهفته است.و چه طنازانه استاد مدیری حقایق تلخ را با زبان طنز بیان کردند.
  • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    49 1
    سید عبدالجواد بنازم به قلمت
  • صادق IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    3 58
    نویسنده مطلب را بخوبی پرورانده و نوشته است ولی در مورد جناب آقای خاتمی کمی اغراق کرده است چرا که کشور هنوز از عواقب پرونده کرسنت رها نشده است .استا اویل و... بماند ولی عملکرد اقتصادی آقای خاتمی اگرچه خوب ولی در حوزه باز توزیع ثروت به ملت و عدالت جوری عملکرد مورد نقدی داشت که باعث اقبال مردم به معجزه هزاره سوم با شعار عدالت شد.
    • ح IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      6 0
      بخدا اگه در جریان پرونده کرسنت باشی. به جای اینکه مطالب کیهانی در مورد کرسنت بگی در مورد حقیقت کرسنت مطالعه کن.بر فرض که قرارداد کرسنت بد. این چه ربطی به عواقب کرسنت داره که هنوز رها نشده؟ دقیقا کجاش هنوز رها نشده؟ قرار بوده که ما گاز ترش خودمون که قابلیت بهسازی اون رو نداریم و مجبوریم بسوزونیم رو با یک قیمت کمتر بفروشیم به امارات. چرا کمتر؟ چ.ن گاز ترش گازی هست که خیلی ساده بگم متوجه بشی ناخالصیش زیاده و فعلا به درد ما نمیخوره و نمیتونیم ازش استفاده کنیم. پس ما چیزی که داشتیم میسوزوندیم رو میخواستیم بفروشیم. آقا گذشت تا معجزه هزاره سوم به اتفاق سعید جلیلی مرد سایه‌ها پریدند وسط داد و بیداد که وا اسفا وا اسلاما کجائین که گازمونو فروختن؟ کی؟ کجا؟ چقد؟ این غربزده‌های ملعون سرمایه مملکت رو زیر قیمت میخوان بدن به امارات. خلاصه با یک جدیت حماقت‌گونه قرارداد رو یک طرفه لغو کردن و سینه سپر کردن که دیدین چطور جلوی فساد اونا رو گرفتیم؟ ولی اخوی بهتون بعدش گفتن که طبق شکایت امارات ایران مجبور شد چقدر غرامت بده به امارات بابت فسخ یک طرفه‌ی قرارداد؟ بهتون گفتن اون گاز ترش که ما صنعت خالص‌سازیش رو
    • ح IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      5 0
      رو نداریم همچنان داره میسوزه و حماقت سرسلسله جنبان خالص سازان رو داره نشون میده؟ بهتون گفتن قرار بود که ما امارات رو وابسته کنیم به گاز ایران؟ میدونی سیاستی در دنیا هست به اسم وابسته کردن کشورای دیگه به نفت و گاز کشور؟ چون هر کشوری نفت و گاز متفاوتی داره بنابراین پالایشگاهی که در کشور مقصد ساخته میشه باید با توجه به ویژگی های نفت و گاز کشور صادرکننده ساخته بشه. بنابراین اگر مثلا هر کشوری که نفت از ما میخره پالایشگاهش وابسته به نفت ما میشه و نمیتونه مثلا نفت آمریکا رو استفاده کنه. بنابراین در مقابل تحریمها مقاومت میکنه و اتفاقا میره با آمریکا مذاکره میکنه که آقا تحریمهای ایران رو بردار که به نفتش احتیاج دارم. بله اخوی یکی از دلایل صادرات گاز به امارات وابسته کردن گاز امارات به ایران بود که با حماقت اون معجزه و رفیق سایه‌بازش امارات خیلی شیک رفت سمت گاز قطر و اتفاقا به قطر در برداشت بیشتر گاز از میدان مشترک کمک هم میکنه. حالا فهمیدی عواقب کرسنت چیه؟ عواقبش دور شدن ایران از جامعه جهانی بوده که خاتمی با زحمت و درایت ایران رو به عنوان یک کشور مهم منطقه و آسیا به دنیا شناسوند در حدی که آمریک
    • ح IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      8 0
      آمریکا برای حمله به افغانستان متوسل به ایران شد. شما احتمالا سنت به دوران خاتمی قد نمیده. دولت خاتمی اولین دولتی بود که صندوق ذخیره ارزی رو تاسیس کرد. اون هم با بشکه‌ی 7دلار. اینکه میگی در بازتوزیع ثروت به ملت خوب نبود یعنی مثل معجزه هزاره پول نفت رو یارانه 45 تومنی کرد و دم انتخابات گونی گوجه سیب زمینی کرد و داد به ملت اسمش بازتوزیع ثروته؟ تمام ایرانیها اکثرا در دوران خاتمی یا صاحب خونه شدن یا صاحب ماشین شدن. مخصوصا قشر کارمند و معلم. هییییییییییییییی. چی بگیم که هرچی بگیم شماها باز حرف خودتونو میزنین.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    39 0
    قلمت طلا
  • آرش سماواتی IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    30 0
    جناب موسوی احسنت.ما در بدبختی هر روز بیشتر فرو میرویم وامیدی به روزهای روشن نیست
  • US ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    5 39
    لعنت بر شما روافض که در دعواهای گروهی خودتان هم به کاتب وحی رسول الله امیر معاویه متلک میندازید ولله که معاویه از اصلاح طلب و اصولگرای شما بسیار بهتر است
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      4 1
      خدا قسم می دهم به حق رسول الله که با امیر معاویه محشور شوید و در آخرت همنشین او باشید
  • علی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    28 1
    گوش اگرگوش حاکمان است آنچه البته بجایی نرسد فریاد است!
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    25 0
    بذارید با خیال آسوده ب کارهاشون برسند بنده خداها،،سفره رنگین انقلاب است دیگه
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    8 0
    بقول ایت الله مصباح مقدم این اختلاس ها مال قبل از انقلاب کار اون خدا بیامرز بوده۱۴۳هزار میلیاردتومان ،خدا جان یه میلیاردش یه شب بخوابم بیار لاقل تو خواب یکم خوشحال دررویا باشم😅😅😅
  • بنده خدا IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    17 0
    اینکه با کلمات بازی کنید و برای کمک به اختلاس گران و منحرف کردن مردم از اصل قضیه و سرچشمه فساد و اصلا چگونگی ایجاد فساد هایی ازین دست توسط یزید های زمان که هرکدام خودرا قدیس می دانند ،همانانی که نبود دارو و لوازم مورد نیاز عادی مردم امریکا و تحریم را مقصر می پندارند ولی هزار برابر دلار مورد نیاز خرید دارو را به واردات دسته بیل و خودرو لوکس و این رسوای و روسیاهی کسانی که اگاهانه یا به نرخ روز نان خوردن پشت همین اختلاس گران در می ایند .اسلام لباسی است که در زمان گناهنتان می پوشید .
  • یک شهروند IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    1 29
    همیشه بهترین جواب ساده ترین جواب است. در زمان خاتمی، اختلاس ثبت نشده چون خودشون در مسند بودند
    • ح IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      14 0
      اخوی ثبت نشده چون آدمهای متخصص و سالم رو سعی میکردن در مستد امور قرار بدن. هنوز مملکتداری بچه بازی نشده بود که هر کی دو روزه از دانشگاه X فارغ‌التحصیل میشه چون دوست و اقوام و دوماد و پسر فلان کسه بزارنش مسئول یک جایی. چون هنوز آدمهای جا افتاده در مسند بودن. چون رئیس دولت آدم روشنی بود. آدم خوبی بود. سالم بود. معاون اولش هیچوقت واسه ساختن یک واکسن کسی رو مجبور نکرد بهش ملیاردها تومن بودجه بدن. وزیر اقتصادش هیچوقت آمار خلاف نمیداد. هیچوقت امر به معروف رو به سطح نازل امروزی نرسوند. هیچوقت رئیس رادیو معارف رو رئیس راه آهن منصوب نکرد. وزیر آموزش پرورش دولتش از فرهنگیان استخون خرد کرده بودن. رئیس بانک مرکزیش خدا رحمتش کنه چنان اعتبار مالی و سرمایه گذاری ایران رو بالا برد که اوراق ارزی به بانکهای اروپایی فروخت و اونها هم خریدند. وزیر بهداشتش با اینکه جراح بود ولی مشکل مالی داشت ولی یک روز مرخصی نگرفت و مطب شخصی نزد. رئیسش به ایران و ایرانی اعتبار داد. جوونها دوستش داشتن. راجع به دین عمیق حرف میزد. میگفت ما در اسلام چیزی به نام مقدس نداریم. مقدس یعنی عیر قابل دسترس بودن. غیر قابل حرف زدن.
    • ح IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      4 0
      میگفت ما چیزی به اسم مقدس نداریم. میشه در مورد هر چیزی حرف زد. و باید حف زد. حتی خود اسلام. میشه هر کسی رو نقد کرد. حتی حکومت. به علت اینجور افکار بزرگ و عمیقش مردم دوستش داشتن. و وقتی مردمی حاکمشون رو دوست داشته باشن برای اون حکومت هر فداکاری میکنن. البته شماها عادت کردین به سطحی بودن
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    22 0
    لشکر سایبری پنجشنبه ها تعطیلن برای لایک و دیسلایک روی کامنتهای اینجا اختلال ایجاد نمی کنند.
  • علی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    31 0
    این افراد فاسد و بی پدر و مادر خائن نفوذی یکی دو تا نیستند چهل و چهار سال در تمام ارکان حاکمیت نفوذ و برای خودشان افراد و تشکیلاتی دارند که دست مافیا ی سیسل و پدر خوانده شیکاکو و تمام خلافکاران دنیا را از پشت بسته اند و برای خودشان دولت در دولت تشکیل داده و منصب و مقام جابجا می کنند
  • بینام IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    12 0
    خیلی با احترام وادب توضیح دادید ، اما چه کنم که خانه از پایه ویران است
  • موسی IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    15 1
    تحلیل های این مرد حرف نداره، خوشحالم، هنوز می تونیم مقالاتش بخونیم
  • احمد IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    16 0
    شیرمادرت حلال موسوی ما مردم ایران بدبخت هستیم سپردیم بخدا انشالا چوب خداصدانداردقوم الظالمین
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    14 0
    آب ازسرچشمه گله ..وای بروز که بگنددنمک خیلی وقته نمک گندیده بجزخدابدادمان برسه راهی نیست
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    10 0
    سلام سید
  • فرهاد IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    8 0
    اقا موسوی قلم تان روان وقابل فهم والبته ب موقع تیز .لذت میبرم.ممنون ک هستی.ارادت
  • محمدغلام IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 4
    تازمان‌حیات‌حضرت‌امام‌کسی‌جرات‌فساد‌نداشت‌دقیقا‌ازشروع‌دولت‌سازندگی‌این‌چراغ‌سبز‌پلیدروشن‌شد
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    7 1
    درود خدا بر شما و قلم بی همتایتان،جالبه همه مفسدان از گروه ... هستند
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    9 0
    من در دوران اقای خاتمی دانشجو بودم بسیار دوران باشکوه و ازاد از نظر عقاید بو د و فکر میکنم بستر برای گفتگوی عقاید باز بود
    • همون IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      0 0
      چهر سال اول دولت خاتمی توسط مرحوم دکتر حبیبی اداره شد یعنی توسط هاشمی رفسنجانی . دولت دوم این سید هم توسط خودشان اداره شد که بنا به اسناد متقن سیاه ترین دوران تاریخ ایران بود . ولی رییس جمهورش خوش تیپ و جذاب بود !!
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    1 0
    خانه ازپایبست ویران است،خشت اول را کج نهادند
  • عباس CA ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    1 0
    بسيار جالب و ارزشمند بود قابل تقدير هستید
  • ایراندوست SE ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 1
    با عرض تاسف شما هم گرفتار تک گویی (monologue) هستید و نشانی از اندیشه دیالوگ در کنش تان یافت نمیشود!
  • علي IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    عااااالي ، مثل هميشه !!! البته اين خالص سازي عزيزان پايداري چي ، بيشتر ناخالص سازيه !!!