خدمات حمایتی کشاورزی، بازوی توانمند کشاورزان استان قم

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم، گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مجری طرح خودکفائی کودهای کشاورزی، طی سه سال گذشته با پشتیبانی اجرایی از تولید دانش بنیان کودهای کشاورزی در ایران، گام‌های موثری در مسیر تامین بهینه کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی از منابع داخلی و افزایش و ایجاد ظرفیت‌های تازه در این زمینه برداشته است.

 به گزارش خبرآنلاین،حسین زند مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم  گفت: عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، به عنوان بزرگترین و اولین شبکه رسمی تامین و توزیع کودهای کشاورزی در ایران علی‌رغم چالش‌های گوناگون قابل قبول بوده است.

وی ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علی‌رغم همه مشکلات و چالش‌ها از جمله تحریم‌های ظالمانه، کمبود منابع مالی و غیره موفق به اجرای صددرصد برنامه ابلاغی و تامین و توزیع کودهای کشاورزی در سال ۱۴۰۱ گردید، که دستاورد بسیار ارزشمندی است؛ درسال ۱۴۰۲ و از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۸۰ درصد برنامه ابلاغی کودهای یارانه‌ای استان قم تامین و تدارک شده است.

زند با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی کودهای کشاورزی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان مدت‌هاست که در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار دارد، افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مجری طرح خودکفائی کودهای کشاورزی، طی سه سال گذشته با پشتیبانی اجرایی از تولید دانش بنیان کودهای کشاورزی در ایران، گام‌های موثری در مسیر تامین بهینه کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی از منابع داخلی و افزایش و ایجاد ظرفیت‌های تازه در این زمینه برداشته است.

وی یادآور شد: بیش از ۳۰ پروژه خودکفایی کشاورزی در کشور با ظرفیت حدود ۳.۸ میلیون تن برای انواع کودهای کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون تعداد ۲۰ پروژه آن به تولید و بهره برداری رسیده است و نکته قابل توجه اینکه درحدود ۲ میلیون تن از پروژهای خودکفایی به کودهای فسفاته و پتاسه اختصاص دارد.

زند بیان کرد: نکته مهم دیگر، استفاده از حداکثر ظرفیت‌های داخلی تولید کود در کشور است که خوشبختانه این شرکت توانست، از مجموع ۳.۰۷ میلیون تن انواع کود تأمین شده در سال ۱۴۰۱، مقدار ۲.۷ میلیون تن معادل ۸۸ درصد را از تولیدکنندگان داخلی کودهای کشاورزی تأمین نموده و پس از اطمینان از عدم وجود ظرفیت تأمین داخلی، مابقی را به میزان ۱۲ درصد از کل مقدار کود تأمین شده؛ از منابع خارجی و به‌موقع وارد کشور کند.

وی تصریح کرد: با تامین ۲.۷ میلیون تن کود کشاورزی از منابع داخلی در سال ۱۴۰۱، نسبت به مقدار تامین کودهای کشاورزی از منابع داخلی در سال ۱۴۰۰ به مقدار ۲.۱۳ میلیون تن، شاهد ۲۶% رشد در تامین کودهای کشاورزی از منابع داخلی هستیم که این موضوع نیز دستاورد مهم دیگری برای شرکت و طرح خودکفائی کودهای کشاورزی به شمار می‌رود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم، گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علاوه بر تامین و تدارک و توزیع کودهای کشاورزی یارانه‌ای در حال حاضر با نزدیک به ۸۰ شرکت داخلی تولیدی کودهای کشاورزی تفاهمنامه همکاری دارد و بدین ترتیب یک سبد کودی کامل شامل کودهای شیمیایی یارانه‌ای و بیش از ۸۰۰ محصول تولیدی داخلی کودهای کشاورزی از طریق شبکه رسمی توزیع این شرکت در سراسر کشور (بیش از ۳۵۰۰ کارگزار توزیع نهاده های کشاورزی)، در دسترس کشاورز ایرانی قرار گرفته است.

وی افزود: حساسیت‌های موجود در مباحث تغذیه گیاهی و امنیت غذائی باعث شد در زمینه تولید محصولات کشاورزی در سال جاری، شاهد رشد چشمگیری باشیم که با توجه به میزان بارش و وضعیت منابع آبی کشور، بدون مدیریت شایسته شرکت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای تامین و توزیع کودهای کشاورزی یارانه‌ای علی رغم تمامی مشکلات و موانع، عملاً ممکن نبود.

زند در راستای بهبود تغذیه گیاهی، مصرف بهینه و متعادل انواع کودها در دستور کار استان قرار گرفت و خوشبختانه استان قم در سال ۱۴۰۱ در این زمینه رتبه اول کشور را کسب نمود و با وجود کاهش بارش باران در سراسر کشور، تغذیه خاک و گیاه به بهترین وجه به انجام رسیده و درحال حاضر شاهد هستیم که مقدار برداشت گندم در استان قم نسبت به قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1836664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =