مرگ ٣۴ کرمانشاهی بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سال جاری

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت: ٣۴ نفر بر اثر  مسمومیت با قرص برنج در استان کرمانشاه طی پنج ماهه امسال جان باختند. 

سلیم خانی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: ٣۴ نفر در پنج ماهه امسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند و از این تعداد هشت نفر زن و ٢۶ نفر مرد بودند.

وی افزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (پنج ماهه ١۴٠١) که این تعداد ١٩ نفر (چهار زن و ١۵ مرد) بوده افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه تصریح کرد: آلومینیوم فسفاد که از آن برای ضدعفونی و جلوگیری کننده از آفت زدگی غلات و خصوصا برنج استفاده می‌شود، به نام‌های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس و سلفوس در بازار موجود و در ایران به نام قرص برنج مشهور است.

وی گفت: مصرف قرص برنج، در مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می‌کند و فرد مرگی دردناک و سخت را تجربه خواهد کرد و مسمومیت با قرص برنج بر اثر خوردن و استشمام بوی آن ممکن است ایجاد شود و اگر سم از بدن فرد مسموم خارج نشود، مرگ فرجام کار خواهد بود.

این مسئول عنوان کرد: فسفید آلومینیوم یک گروه از عوامل کنترل آفات است که با دارا بودن اثربخشی زیاد و قیمت ارزان برای از بین بردن آفات انباری (نظیر برنج و سایر غلات) در انبارها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دلیل افزایش استفاده از آن منجر به افزایش حوادث منتهی به مسمومیت و مرگ، مرگی طولانی، دردناک و غیرقابل اجتناب شده است.

وی ادامه داد: قرص برنج حاوی ماده موثر فسفید آلومینیوم و سایر ترکیبات شامل اوره و کاربامات آمونیوم بوده و در اثر تماس با رطوبت یا اسید معده، تولید گاز خطرناک فسفین، آمونیاک و دی اکسید کربن آزاد می‌کند و علت اصلی سمی بودن آن، گاز فسفین است.

این مسئول عنوان کرد: فسفین گازی بسیار سمی است که حتی در غلظت های پایین هم کشنده است حال هر چه این ترکیبات تازه تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند، نکات مهم در استفاده از این قرص عایق بندی محیط و در نظر گرفتن زمان کافی برای حذف گاز فسفین از محیط است که سهل انگاری در این ٢ مرحله می‌تواند باعث بروز مسمومیت‌های تصادفی شدید و حتی به مرگ منتهی شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1815107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =