واکنش قاطع استاد زلزله شناسی ایران به توییت جدید زلزله شناس جنجالی هلندی درباره گسل های نزدیک ایران !

فریبرز ناطقی الهی استاد برجسته زلزله شناسی کشورمان می گوید ادعای جدید زلزله شناس توییتری که پس از توییتش درباره زلزله ترکیه و پیش بینی آن به شهرت رسیده است ، درباره احتمال زلزله در گسل های نزدیک به مرزهای ایران واقعیت ندارد و کذب است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، فرانک هوگربیتز هلندی که در وب‌سایت «بررسی جغرافیای هندسی منظومه شمسی» مشغول به کار است و خود را یک زلزله شناس معرفی می کند که بر اساس بررسی صور فلکی می تواند آنچه در گسل های اعماق زمین می گذرد را تحلیل می کند ، برای توییت پیش بینی زلزله مرگبار ترکیه سه روز پیش از وقوع ، در صفحه رسمی‌اش در توئیتر معروف شده است . همه چیز برای او و پیگیری کنندگان شایعاتش از جایی شروع شد که (سوم فوریه) Frank Hoogerbeets این توئیت را منتشر کرد:«دیر یا زود، زلزله‌ای ۷.۵ ریشتری در منطقه جنوب و مرکز ترکیه، اردن، سوریه و لبنان، به وقوع خواهد پیوست.»

با وقوع این زلزله، این توئیت به شدت بازنشر شد و پاسخ‌های فراوانی دریافت کرد. مردی که این ادعا را بر اساس یک مقاله از محققی عراقی مطرح کرده بود. او در جدیدترین توییتش نوشته است:«زمین‌لرزه بزرگ در منطقه مرکزی ترکیه باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در فعالیت های گسل های خاورمیانه شده است که نتیجه آن فعالیت لرزه‌ای در بخش پایینی مدیترانه به سمتاراضی اشغالی کرانه باختری است. به وضوح منطقه در حال تغییرات در محل اسکان افراد است.»

او در توییت جدید خود نقاطی را مشخص کرده که گسل های شان بر اثر فشار زلزله ترکیه ، تحت تاثیر قرار گرفته است . نقاطی که گسل هایی را در فلسطین و لبنان و سرزمین های اشفالی ، بخش هایی از سوریه و عراق تا کشورهای عربی و جنوب ترکیه را در بر می گیرد که مجاورت با مرزهای ایران را هم شامل می شود. این ادعای او دوباره در شبکه های اجتماعی حساسیت های زیادی ایجاد کرده است.

ادعایی که دکتر فریبرز ناطقی الهی استاد دانشگاه تهران و مدیر پژوهشگاه زلزله شناسی کشور در واکنش به آن به خبرآنلاین می گوید:« این ادعاها را باور نکنید. همان یک بار هم ادعای این مرد روی خوش شانسی تبدیل به آن شهرت شد. او سه روز زودتر توییتی زده بود و گفته بود دیر یا زود ممکن است در این منطقه زلزله ای اتفاق بیفتد. شانسش بود که ۷۲ ساعت بعد از گفته اش ، این زلزله اتفاق افتاد و توییتش دست به دست شد. ببینید مثلا ما سال هاست درباره دوره ۱۵۸ ساله زلزله بالای ۷ درجه ریشتر تهران می گوییم که دیر یا زود در چنین دوره ای زمانی چنین اتفاقی ممکن است بیفتد. ما درباره یک خطر حرف می زنیم که پشتوانه علمی دارد و اثبات شده است. با این وجود هنوز با تمام پیشرفت علم های رخ داده نمی توان زمان دقیق زلزله ها را با دقت زیاد پیش بینی کرد. درباره این شخص هلندی ، او به مقالات و اسنادی استناد کرده که درباره صور فلکی سخن می گویند. ادعاهایی که هیچ مستند علمی اثبات شده ای ندارند. ارتباط این گفته ها با تحت تاثیر قرار گرفتن گسل های منطقه ، هیچ پشتوانه علمی ندارد و این توییت و ادعای طرح شده هیچ مستند علمی مشخصی ندارد و باید بگویم کذب است.»

دکتر ناطقی البته بزودی در فایلی مجزا به تشریح دلایل غیر علمی بودن این ادعا می پردازد . ولاگر هلندی حوزه زلزله در روزهای اخیر به فالوور میلیونی رسیده و به نظر می رسد این ادعاها و رسیدن به فالوور برایش جذاب شده است.

در گزارش دیگری به واکنش های کاربران به ادعای فرانک هوگر بیتز پرداخته ایم.

۴۱۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1729854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    امان از حسادت!! شاید این فرانسوی به مدل دقیقی از زمان وقوع زلزله ها رسیده یا با نرم افزاری که نوشته شبیه سازی کرده. چرا اینقدر ادعا داریم و فکر میکنیم علامه دهریم؟!
    • دایی، علی DE ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      39 19
      من کامنت ها رو خوندم ۱- اول درست بخونید ۲- سابقه علمی طرف را کنترل کنید ۳- ببینید دقیق چی گفته ۴- بر اساس عدم اراعه مستندات علمی از طرف هلندی، طرف رو رد کرده، فرانسوی نیست هلندیه ؟؟؟؟ ، یک مشت حرفهای بی ربط چرا ملت نوشتن، یکی از دولت دلخوره یکی از این یکی از اون عقده گشایی اینجا چرا، پس شما برین هر کس که موی بولند داشت حرفشو گوش کنید، زلزله خوزستان هم نیماند پس چرت گفته بقول شما فرانسویه (بعنی همون هلندیه ) حسادت کی، این شخص اعتبار جهانی داره جستجو کنید هاندی را هم جستجو کنید بی معرفتی حدی داره اول درست بخونید و بعد حرف برنید
    • دانشمندان معزز DE ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      24 6
      دانشمندانی که نظر دادید تیتر مقاله زده هلندی شما مقاله را نخواندید نظر بی ربط و مزخرف همتون دادید و نوشتید فرانسوی !!!!!!!!!! حتما نظرات عالمانه شما را باید خواند f.o
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      17 9
      جناب پروفسور اگر میشد زلزله رو پیش بینی کرد این همه خسارت ببار نمی آمد
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      7 0
      فریبرز ناطق الهی صرفا یک استاد در بخش سازه پژوهشگاه زلزله است نه رئیس هیچ بخشی ازآن ( برخلاف آنچه شما قبلا نوشته اید) و رئیس این پژوهشگاه محمد حسین بازیار است....
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    47 6
    پیامکهایی که ادعا میشد کذبه و منتشر میشد احتمالا مرتبط با ترکیه بود که مجاور ایرانه و رخ داد و درست بود
    • DE ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      17 14
      خدا رو شكر گوگل هست !!! اين اقاي هلندي ؟ يك مقاله علمي حتي غير علمي قبل از اين خالي بندي نداره بفرماييد سرچ كنيد نه اين خالي بندي ها يك مقاله ٥ روز به قبل حالا يكسري عاشقش شدن خب عقب افتاده بودن يعني همين ! حالا اين استاد ايراني رو سرچ كنيد روز قيامت چه خواهيد گفت !؟!؟
  • مجید IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    95 30
    سلام همه اطلاعات علمی دنیا نامعتبرالی ایرانیها عجب استادهای مغروری داریم که از درون تهی هستند
    • DE ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      22 10
      جهت اطلاع زلزله خوزستان رخ نداد پس استاد مغرور دمش گرم
  • پرشیا IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    17 55
    خوش شانسی نبود ، هارپ بود ...و معمولا قبلش از یک جایی هشدار میدن و اعلام میکنن. سونامی عظیم ژاپن هم هارپ بود، که قبلش اعلام کردن. زلزله ۹ ریشتری و سونامی شیلی قبلش از آمریکا اعلام شد. اون هم هارپ بود. هارپ یعنی هشدار آخرین لحظه برای همکاری کشورها با آمریکا . در همه این موارد، هشدار داده شد، اما دولت مقابل نپذیرفت همکاری کند با آمریکا. این مثل قوانین نانوشته جهانیست بین مافیاهای سلطه که فقط خودشون میفهمن. چرا همه کشورها درمورد هارپ خواهان تحقیقات جهانی نشدن؟ مهم است! ! یه دلیلش اینه که روسیه هم داره، و اروپا پشت سر آمریکا می تاخته. اما بنظر میاد آمریکا خواهان فروپاشی اروپا و تضعیف آنهاست اینک. آمریکا که روزی اروپا را از نابودی کامل نجات داد! گمان می‌کند رودست خورد! اروپا هم نقشه فروپاشی و تجزیه آمریکا را دارد. حتی خود نقشه موجودست. اما اروپا هم این سیاستها را پنهانی با محافل مخفی دنبال می‌کند. پس درگیری پنهان این قدرت‌ها مهم است و می‌تواند به جنگ جهانی بدل شود. اگر نخواهند جنگ جهانی راه بندازن..راه دیگر همین هارپ است، که هرچه بیشتر از آن استفاده خواهند کرد.(علیه اروپا)
    • علیرضا IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      33 6
      باهوش جان ایران هم هارپ داره که امریکا ازش بترسه یا چی؟
  • بی نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    66 19
    اصلا تویت این قای هلندی از روی شانس نبوده اونا خیلی پیشرفته تر از ما هستن تویتش به حقیقت پیوست ده تا استان ترکیه ویران شدن بر اثر سهل انگاری که کشورای دیگه فکر میکنن همه چی بلدن در صورتی که اینجوری نیست اونا خیلی دقیق تر از ما فکر میکنن ما نیز همیشه خرافاتی هستیم همش از روی شانس پیش میریم اون یک محقق بوده و تحقیقشم درست بوده ما توی ایران این بلا ها سرمون اومده بم ویران شد رودبار ویران شد سرپل ذهاب ویران شد خوی ویران شد حالا منتظر تهرانیم که این بلا سرمون بیاد بعد اون موقه اگه زیر ساختمانای فرسوده تهران دفن نشیم میندازیم گردن شانس کمی منطقی باشم حادثه خبر نمیکنه اگه جستوجوگر خوبی نباشیم ایرانیا عللامه دهر نیستن که
  • وحید IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    99 11
    حرفهای شما درست اما اگر پیش بینی‌ها درستاز آب در بیاد چی از وقتی انقلاب شد فهمیدم همه چیز ممکن است از رئیس‌جمهور شدن احمدی‌نژاد و رئیسی و روحانیکه غیر علمیترین رخدادهای تاریخ است ولی رخ داده.
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      30 1
      دقیقاً
  • سام IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    33 7
    در ایران همه در پی کسب مقام واوازه وشهرت هستند، همه دوست دارند سرشناس ومعروف شوند، مخصوصأ مقامات در سدد یافتن راهی هستند که سر زبانها بیافتند، وچهره ای سر شناس شوند، بنا براین دست به کارهای محیرالعقولی میزنند که عقل جن هم نمی رسه. حتی اگه به قیمت ویران شدن زندگی بقیه ایرانیان شود، چه فراوان بودند وهستند چنین مسعولینی،
  • امپراتور IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    37 14
    عجب این آقای دکتر اگر این قدر خوب میداند چرا خودش پیش بینی نکرده بعد هم عقل هر آدمی میتواند حدس بزند که چنین زلزله ای به تمام گسل‌های کنا ر خود ضربه میزند و ممکنه همان گسل‌ها را فعال کنه
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      19 16
      پروفسور ! طرف داره میگه نه من نه کس دیگه ای نمیتونه زمان زلزله رو دقیق بگه.اون گفته بود دیر یا زود زلزله میاد از شانس خویش زود اومد.
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      9 2
      اینکه یک نقطه روی گسل فعال رو مشخص کنیم بگیم اینجا دیر یا زود زلزله میاد اساسا کاری هست که همه انجام میدن. مثلا هر چند وقت یک نفر درباره زلزله تهران هشدار میده، بالاخره یکبار بعد از یکی از این هشدارها زلزله میاد، ولی دلیل نمیشه اون آدم کار متمایزی از دیگر محققان این علوم انجام داده باشه، روند تحقیقاتی که منجر به همچین پیش بینی دقیقی بشه باید بصورت علمی راستی آزمایی بشه و نتیجش در مجلات علمی به چاپ برسه. تا زمانی که هوگربیتز این مستندات علمی رو ارائه نداره، ادعای او از نظر جامعه علمی بی ارزش و پیش بینی اون تنها خوش شانسی برای بیان یک پدیده ممکن الوقوع در زمان مناسب هست. اما برخلاف دانشمندان، مردم مختار هستند که نسبت به این دست پیش بینی ها رفتار مورد نظر خودشون رو داشته باشند. دولت در بهترین حالت با دریافت اخطار زلزله میتونه از مردم بخواد به داخل ساخل ساختمانها نرن و مناطقی که در خطر رانش هستند رو تخلیه کنه، مردم اگر واقعا این اخطار رو جدی تلقی میکنند میتونن اینکار رو انجام بدن اما اگر هوگربیتز نتونه یک بازه زمانی برای وقوع مشخص کنه ممکنه این چادر خوابی حتی چندین دهه طول بکشه!
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    46 3
    تهران هم زلزله بیاد یه مشت مردم عادی بدبخت میمیرن اون از ماها بهترون و همیشه مسئول هوا هم بهشون نمیخوره
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    53 7
    واکنش قاطع!!! همه چی رو همین جور ماست مالی میکنید که وضع مملکت اینه دیگه
  • کاوه US ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    46 11
    الان چون طرف خارجی بوده گفته زلزله میاد میگن دروغه و.... بعد که بزنه و زلزله مثل ترکیه بیاد استاد جا میزنه صداش دیگه از زیر خاک و آوار در نمیاد،چرا نمی‌خواهید قبول کنید از نطر علمی و از نظر نرم افزاری و سخت افزاری از دنیا خیلی عقب هستیم تا کی جهل تا کی غرور کاذب
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    55 4
    همه مسولین کشور ما دکتر هستند از رییس مجلس گرفته تا نمایندها و رییس جمهور و تمام اعضای دولت کی درس خوندن خدامیدونه ولی یه دونه از این دکترها تو فرانسه یا مجلس المان یا دیگه کشورها وجود نداره برای همینه ما پیشرفته هستیم و انها عقب مونده و هیچ کس را هم قبول نداریم
  • امین IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    21 5
    تمام پوسته زمین به هم چسبیده و مشخصه که هر حرکت توی یکب از صفحات منجر حرکت بقیه صفحات هم خواهد شد. پیش بینی زلزله اطلاعات دقیقی از حرکت تمام صفحات، ضخامت و جنس صفحات، صاف بودن یا زبر بودن صفحات، نیروهایی که به اونها اعمال میشه، جهت نیروی اعمال شده از سمت جبه، مقاومت صفحات در مقابل فشارهای وارده و نوع حرکت صفحات اعم از امتداد لغز یا رورانده داره و البته این اطلاعات بایستی خیلی دقیق باشه تا بتوان اون رو کاملا پیش بینی کرد ولی با داشتن این الگوهایی که گفتم در حال حاضر می توان محدوده زلزله را با خطای بالایی پیش بینی کرد. بعید نیست یه نفر همه این عوامل رو در نظر بگیره و پیش بینی تقریبی کنه.
  • Hamid IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    39 2
    خوب چه اشکالی داره مردم و مسئولین کمی آماده باشند! آمادگی همیشه لازمه... اگه زلزله اومد لااقل آمادگی مردم بیشتره،اگه نیومد چیزی رو از دست نمیدیم.. زلزله تهدیدی است همیشگی...
  • ایرانی IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    30 6
    خوب این استاد عزیز تا الان کجا بوده ؟ چرا در خصوص ساخت و ساز های انجام شده روی گسل که با مجوز نظام مهندسی بوده نطق نکرده است ؟؟؟؟ اگر هم زلزله آمد خوب دیگر کسی نیست از این استاد سوال کند شاید ما بودیم اما ایشان نبود چه کنیم؟!!
  • بهرام IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    29 2
    من فوق لیسانس زمین شناسی میگم حرفش درست هست، حرکت یک بلوک عظیم سنگی که منجر به زلزله بزرگ ترکیه شد منجر به چیدمان و آرایش جدید بلوکهای بزرگ سنگی اطرافش میتونه بشه نه قطعا میشه،
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      13 2
      به جای نظر دادن وحرف زدن که همیشه کار ما ایرانیهاست،لطفا عمل کنید باید فکر کنید برای اینکه مردم زیر آوار دفن نشوند چه کنیم
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    18 0
    شرط عقل هوشیاری است و هیچ مطلب و گزارش وپیش بینی نباید نادیده و یا انکار ۱۰۰ درصدی بکنیم علم در برخی موارد قادر به پاسخگویی به تمام مسائل نبوده ونیست ۰
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    33 0
    شما لطف کن از تخت پادساهیت بیا پایین بعد اظهار نظر کن همکلاسی دانشگاهی ما که ژئو فیزیسن هست اونم پیش بینی کرده بود زلزله ترکیه را فقط تو ئیت نزد. چون که انقدرها هم غیر قابل پیش بینی نیس. صفحه حجاز با سرعت هر چه بیشتری به زیر صفحه ایران میره که رشته کوههای جوان زاگرس ماحصل اون برخورد تکتونیکی هستند و هرساله حدودا یک و نیم تا دو سانت به ارتفاع کوههای زاگرس افزوده میشه. و همین حرکات تکتونیکی باعثایجاد زلزله و پخش شدن این انرژی در صفحه ایران شده و در محل گلسها خالی میشودکاینجا مجال بحث نیست کامل تو ضیح بدم. زلزله خوی و ترکیه و سرپل ذهاب و بندر عباس به خاطر زلزله سال نود یک دریای عمان هست و حتی باعث بوجود اومدن یک جزیره در دریای عمان شد که ذاتا مال ایران شد. به مردم اطلاعات درست بدین و اصرار بر مقاوم سازی ساختمانها کنید.
  • مرتضی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    23 1
    ساختمان ها ناامن هستن و باید به فکر مقاوم سازی بود. ممکنه چند سال دیگه زلزله بیاد، ولی بالاخره زلزله اتفاق میوفته و دیگه اونموقع خیلی دیره.
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    17 1
    دقیقا کشورهایی رو که زلزله رخ داده رو گفته، این شانسیه؟!
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    11 4
    استاد! پروفسور زلزله! این 7.5 ریشتر نیست. مقیاس گشتاوری است. قبل از اینکه شما به دنیا بیای ریشتر منسوخ شده، استاد!
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    9 3
    اری قبلی را هم می گفتید کذب است
  • بیات IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    28 5
    اگه یکی از خودشون این پیش بینی و کرده بود الآن تو دنیا علامه دهرش کرده بودید حالا که این بیچاره گفته شانسیه
  • ابوطالبی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    8 13
    اگراقای هوگربیتز اینقدربه یافته هایش معتقد است چرادرباره زلزله خوی کلمه ای برزبان نیاورد: شایدفقط خوش شانسی دراین ایده اوراهمراهی کرده وهمچنین زلزله کرمانشاه را نظری نداشتند درهرصورت خداروبه پنج تن ال عباقسم میدم:که زلزه ای نیاید وارامش مردم بهم نریزد :فقط به الله توکل کنیم ومطیع اوباشیم
  • مهدی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    14 2
    سلام به همه ی دوستان عزیز و گرامی ، من چه در منزل و چه در جامعه و محیط کار همیشه گفته‌ام حتی شایعات اگر موجب رعایت احتیاط و کم کردن اثرات حوادث شود بسیار مفید و خوب است ، اگر به اصطلاح مسؤولان ویا دانشمندان و اساتید چه در ایران و چه در دیگر نقاط دنیا ادعای همه چیز فهمی دارند و دیگران را شایعه پرداز و بدون دانش میدانند پس اینهمه خسارت و تلفات و خرابی ها برای چیست ؟؟ اساتید ما می‌گویند ادعای دیگران کذب و دروغ و شایعه است ، هم اکنون طبق پیش بینی های خود همین به اصطلاح اساتید ما گسل‌هایی در نقاط مختلف ایران و حتی تهران بزرگ وجود دارد و زمان نیز بازگو کننده‌ی وقایع خطرناکی است ، پس چرا برای روز واقعه‌ی بد فکری نمی‌کنند ؟؟ چرا مکان‌هایی با امکانات لازمه در نظر گرفته نمیشود ؟
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    15 2
    بحث نکنید تهران را جدی بگیرید من خوابش هم دیدم پارسال
  • فاطمه IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    12 4
    از خدا میخوام دیگه هیج جا همچین زلزله ای نیاد اگرم خدایی نکرده بیاد مردم ما میزارن میرن مثل مردم ترکیه به داد هم نمیرسن
  • راهله IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    7 5
    بهتر بجای خود تحقیری ویاس وناامیدی به فکر باشید هرکس اگر از خودش وخانوادش شروع کنه به خواست خدا کم کم وبه مرور زمان همه چیز درست میشه
  • بهنام IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    16 2
    بنده به عنوان زمین شناس به حرفهای استاد زلزله ایران متاسفم، جناب استاد کره زمین از نظر ساختاری عین تخم مرغ هست، از هسته زرده تخم مرغ گوشته سفیده تخم مرغ و پوسته همان پوست تخم مرغ که واقعا هم از نظر مقیاس هسته ۳۰۰۰ کیلومتر و گوشته حدودی ۲۸۰۰ کیلومتری و پوسنه حدود ۱۰۰ کیلومتری خیلی شبیه تخم مرغ هست،حالا یک تخم مرغ آب پز پوسته اش رو شکسته شکسته کنیم میشود پوسته زمین حالا یک حرکت در یکی از این بلوکه های شکسته آیا منجر به جابجایی بلوکهای دیگر نمیشود؟؟؟ تازه همه ی این بلوکه های شکسته متصل بهم هستند کاملا حرف پروفسور هلندی صحیح هست وای به روزی که زلزله به این شدت تهران بیاید دیگر قیامت به پا میشود.
    • زمين شناس بزرگور DE ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      19 21
      اين بحث شما با فرمايشات استاد زلزله ايران كجاش ارتباط داره ؟ گرسنته تخم مرغ مي خواهي
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    8 1
    آینده همه چیز رو معلوم میکنه
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    15 1
    یکی با پرچم آلمان از اون بالا پرت و پلا نوشته اومده پایین. خخخ
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    7 7
    خخخ هنوزم کسایی هستن این شیادان و جادوگر ها و پیش گو ها رو باچر میکنن
  • خان داداش IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    4 7
    متاسفانه فضای مجازی پرشده از موجودات پرادعایی ک با پرداخت پول فالور جمع کردند (ک اغلب فیکند‌) و انسانهای ساده‌لوح فقط ب صرف اینکه بقیه این شخص را دنبال می‌کنند (فالور زیادی دارند) خزعبلات‌شان را باور میکنند شنونده باید عاقل باشه کاش رسانه‌های قدیمی و معتبر بیشتر فرهنگسازی و اطلاع رسانی کنند تا ما مخاطبان عادی یاد بگیریم ک هر خبری را از هر شخص یا هر سایتی نخوانیم و باور نکنیم، ب چنین پیجهایی سرنزنیم و هرگز دنبال نکنیم، ک حمایت ساده ما باعث گمراهی دیگران میشه
  • هادی IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    13 3
    استاد عزیز دلیلتان مبنی بر شانسی بودن ادعای ایشان که اتفاقا به واقعیت هم تبدیل شده یا از روی حسادت است و یا اینکه جنابعالی درک بهتری از موضوع ندارید. آخه استاد مگر می‌شود شانسی هم زمان وقوع و هم محل دقیق و اندازه زلزله را بدرستی تشخیص داد.
  • حسین IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    2 0
    خوب احتمالا از این آقای هلندی علت جویا شدن کسی از عکس العمل این آقا خبر داره ،نشر بدید کنجاویم .درضمن احتمالات همیشه وجود داره وبه خاطر اینکه شخصی مقاله ننوشته نمیشه رد کردش دراین بین شاید های بیشتری وجود دارد ،ولی کاش زلزله غیر قابل پیش بینی از امروز به بعد دیگر یه حقیقت نبود وعکس آن حقیقت جدیدمیشد.من به انسان ایمان دارم وان روز می‌رسد .
  • م IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    3 2
    اگه ایران زلزله بیاد به خدا کار دشمنه حالا گفته باشم نگید چرا نگفتی ها
  • عبداله.خ IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    8 0
    باعرض سلام وادب.میشه جلوی خسارت زیاد مادی ونجات جان‌انسانهاراگرفت.اول اینکه جلوی برج سازی رابگیریم.وبرای مردم ازاین کانکسهای سبک وارزان قیمت ساخت.اگه ده ریشترهم زلزله بیادخطرسازنیست.اگه مسخره نکنیدوجوک برام نگید.بااحترام به افکاروباورهاتون .زنده بادایران وایرانی.
  • هموطن FR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    7 1
    🌟🌟 یعنی اینکه گفته این زلزله بر روی گسل ایران تأثیر می‌گذارد کجاش دروغ گفته،، اینکه دیگه آدم عادی میتونه بفهمه که وقتی گسلی با اون قدرت به حرکت در میاد نمیتونه بی تاثیر بر روی گسل های همجوارش باشه، آخه یا جاش تنگ‌تر میکنه یا باز تر،عامیانه، که در هر دو صورت امکان حرکت گسل وجود دارد
  • فرهام IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    3 0
    خیلی عالی دیگه هر کجا گفت زلزله هست مردم فرار کنند اگر شانسی نیست در هشدار بعدی معلوم میشه ویا از شانس این هلندی زلزله تشریف نمی اورد۱۱
  • بناب IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    10 0
    من نمیگم هر حرفی رو بدون تحقیق و از روی ساده لوحی باور کنیم، ولی میشه یکم فکر کرد که چطور میشه طرف هم مکان و اندازه زلزله و هم تقریبا زمان زلزله رو درست پیش بینی بکنه!!! استاد گرامی شما از یک طرف می گویید که علم فعلا قادر به پیش بینی زلزله نیس، و در ادامه باز میگویید که ما باید طبق مستندات علمی پیش برویم و شایعات رو باور نکنیم!!! بالاخره طرف هر کی هم باشه و از هر روشی هم استفاده کرده باشه یه زلزله رو به صورت تقریبی پیش بینی هم کرده و اتفاق افتاده، بهتره به جای نفی ایشون و یا هر کس دیگه ای ببینیم که آیا میشه از روش ایشون و بقیه اساتید به یک پیش بینی جامع رسید، چه بهتره که هم تجربیات خودمون و هم تجربیات بقیه رو به اشتراک بزاریم و ازشون استفاده بکنیم. وگرنه خیلی راحت هست که هر حرفی رو شنیدیم بگیم شایع است، یا طرف شیاد هست، یا بگیم شانسی بوده.... بله شاید یه پیش بینی هم بکنه که اصلا اتفاق نیفته، ولی این دلیل نمیشه که ما همه رو شیاد بدونیم و نفی بکنیم،
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    5 1
    آقای ناطق شما ایشان را به چشم رقیب قضاوت می کنید و حق دارید .اما ولاگر هلندی یک محقق است و میداند همانطور که هر روز ،گرانش ماه باعث جابجایی آب اقیانوسها میشود چطور ممکن است روی گسلها و پوسته زمین بی اثر باشد ؟ به همان نسبت تمام اجرام آسمانی بدلیل گرانشی که بر هم دارند ،جایگاهی در فضا پیدا کرده اند و برهم موثرند حتی اگر با فاصله زیاد باشند.بنابراین از روی حسادت نباید علم را زیر سوال برد . اما مهم آمادگی بحران است که نداریم !
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    10 1
    احتمال زلزله تهران هر ثانیه دیگر است و مردم باید کیف نجات خود را آماده و در دسترس قرار دهند و خود را در صورت زنده ماندن با شرایط بی برقی بی آبی بی گازی و بی تلفنی آماده کنند.تمام راهها و جاده ها آسیب می بینند و کوچه ها بسته میشود .راه فرار نیست و فقط خودتان و کیف نجاتتان می مانید . اینها پیشگویی نیست و واقعیت مطلق است .
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      5 0
      زلزله تهران نه یک بحران برای تهران که برای همه کشور هست. خانواده جمعیت کثیری از ساکنان تهران و دانشجویان، در شهرهای دیگه زندگی میکنند با وقوع زلزله در تهران و قطع ارتباط خانواده این افراد برای جست و جوی عزیزانشون به سمت تهران روانه میشن، آیا آموزشی در این زمینه داده شده؟! آیا مردم اهمیت باز بودن جاده ها برای امداد رسانی رو محترم خواهند شمرد؟! آیا افراد خانواده در تهران نقاط امن خانه خود رو میشناسن؟ آیا میدونن در صورت وقوع زلزله کجا همدیگر رو پیدا کنند؟ آیا کودکان برای روبرویی با زلزله آموزش دیدند؟ آیا انبار اضطراری برای نیازهای اولیه بعد از زلزله (آب و کمک های اولیه و بیل و کلنگ) در تهران در نظر گرفته شده؟ آیا بیمارستان ها و مدارس تهران سطح یک مقاومت در برابر زلزله رو دارا هستند؟ آیا استانهای همجوار تهران تا کنون مانوری برای عملیات نجات در تهران انجام دادن؟! دعا کنیم تا زمانی که عقلایی باشن که این شرایط رو سر و سامان بدن این زلزله نیاد! وگرنه این بحران دامن کل کشور رو میگیره.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    11 1
    ترا به خدا !به مردم فقط آموزش بحران بدهید .صداسیما کجایی الان باید هر شبکه ای بزنی در آن آموزش نجات زلزله باشد. چرا به جان مردم اهمیت نمیدهید شما برای کیا کار میکنید که نسبت به زندگی مردم بی تفاوت هستید.پیشگویی برای منطقه هشدار زلزله مهم نیست بلکه آمادگی های حداقلی برخورد با زلزله اولویت دارد آموزش بدهید .
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    3 0
    سلام چرا باید دروغ بگه زمین شناسهای ایران باید هراز چند وفت گسلهاروچک کنندواز فعالیتش باخبر بشند
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    9 1
    سلام گذشته ووووووو عبرت آینده وووووووو تفکر و تعقل و هشدار بیایید بجای حرف زدن بفکر راه کار باشید حفظ جان انسانها را سرلوحه کار قرار دهید . بفکر اثبات برتری خود نباشید مسئولان.
  • رضا IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    2 9
    بنظر من بجای اینکه بنشینیم هی فرمول اختراع کنیم که کی زلزله میاد کجا زلزله میاد بیایید دعا کنیم . دعا کنیم که زلزله نشود. این بلاها برای این هست که ما به خدا نزدیک شویم و با خدا ارتباط برقرار کنیم و ازش خواهش کنیم که زلزله نشود. قدرت دعا آنقدر قوی هست که حتی قطعیات را هم برمی گرداند. هر چه تعداد دعا کننده بیشتر باشد قدرت دعا نیز بیشتر هست. بجای اینکه به حرف این آدم هایی که هنرشان فقط استرس انداختن تو مردم هست گوش کنیم و استرس بگیریم و به زلزله قدرت بدهیم بهتر که خالصانه دعا کنیم و از خدا بخواهیم که به ما رحم کنه. فقط اینو بدانید اگر روزی بگن فلان جا قطعا قراره زلزله بیاد و همه هم پیشبینی کنن و مردم آنجا دعا کنند این بلا برمی گرده. متاسفانه کسی از قدرت دعا حرفی نمی زنه.