به گفته یک عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس، وزیر راه به عنوان مدیر ارشد صنعت هوایی کشور هیچ نقشی در نصب مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری نداشته و ندارد و تا زمانی که سازمانی تخصصی به این شیوه مدیریتش منصوب شود، وضعیت به همین روال خواهد بود.

 مهرداد لاهوتی ادامه داد:‌ سوال نمایندگان از آقای بهبهانی این بود که چرا شما به عنوان مدیر عالی رتبه صنعت هوایی کشور در عزل و نصب مدیران سازمان تخصصی هواپیمایی کشوری هیچ نقشی ایفا نمی‌کنید و این مجموعه هرگاه اراده کند نیروهای خود را تغییر می‌دهد؟!

وی با یادآوری سابقه جلسات کمیسیون عمران با مدیران صنعت هوایی کشور، گفت: در گذشته جلسات مشابهی در این رابطه برگزار کرده‌ایم ولی به جز حرف‌های تکراری هیچ تصمیمی برای اصلاح وضعیت فعلی اتخاذ نشده است، اکنون نیز اگر همین رویه ادامه یابد تکرار چنین اتفاقاتی محتمل خواهد بود.

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران با اشاره به گزارش‌های گذشته رییس سازمان هواپیمایی کشوری به اعضای کمیسیون عمران، گفت: آقای نخجوانی در جلسات گذشته از احتمال بروز خرابی در موتورهای 23 هواپیمای توپولوف موجود و از بروز حادثه در این هواپیماها خبر داد ولی هیچ اقدام موثری انجام نشد؛ اگر فردا توپولوفی سقوط کند مسئول کیست؟ آقای نخجوانی پاسخ خواهد داد که «من مشکل را بیان کردم» و کمیسیون عمران نیز می‌گوید «من جلسه گذاشتم» پس تکلیف چیست؟

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران در گفت وگو با ایسنا،با اشاره به سن بالای هواپیماهای کشور گفت: میانگین سنی هواپیماهای ایران 21 سال است و این در حالی است که باید بر اساس برنامه چهارم توسعه به 15 سال کاهش می‌یافت، بوئینگ 727 سقوط کرده نیز 37 سال سن داشت خب کاملا مشخص است که هواپیمایی که این تعداد سال پرواز کرده است، نمی‌تواند به موقع در شرایط خاص و بحرانی از خود واکنش مناسب نشان دهد.

وی افزود: میانگین حادثه در دنیا یک میلیون و 500 هزار سیکل پروازی است و این عدد در ایران 150 هزار سیکل پروازی است یعنی ده برابر میانگین دنیا در صنعت هوایی ایران، حادثه رخ می‌دهد، اگر برای سن هواپیماهای کشور فکری اساسی نشود باز هم باید منتظر چنین سوانح دلخراشی بود.

وی با اشاره به جمع‌بندی این جلسه نیزگفت: پس از بحث و بررسی‌های فراوان تصمیم گرفته شد در وهله اول دلیل اصلی سقوط هواپیما مشخص شود و تاکید شد تا آن زمان نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد که آیا شرایط جوی باعث سانحه شده است یا سایر عوامل، به عبارت دیگر تا اطلاعات جعبه سیاه هواپیما کاملا استخراج نشود، نمی‌توان گزارش نهایی داد.

لاهوتی با تاکید به این‌که در خصوص صنعت هوایی کشور باید چاره‌اندیشی اساسی شود، افزود: با این رویکرد مقرر شد مشروح مذاکرات انجام شده و پیشنهادات اعضای کمیسیون برای اتخاذ تصمیم جمع‌بندی و تعیین راهبرد شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس افزود: پیشنهادات اعضای کمیسیون در جلسه‌ای مستقل جمع‌بندی و برای قرائت به صحن علنی مجلس خواهد رفت، زمانی که تکلیف مشخص شد وزیر راه و سایر مدیران صنعت هوایی کشور باید بر اساس معیارها و ضوابط تعیین شده به مجلس پاسخگو باشند.

در عین حال مهرداد لاهوتی به تشریح گزارش وزیر راه و ترابری و مدیران صنعت هوایی کشور درباره سانحه هوایی ارومیه پرداخت.

وی با اشاره به اظهارات و گزارش‌های مدیران صنعت هوایی کشور، گفت: براساس اظهارات وزیر راه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل هما و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور هنوز دلیل اصلی سانحه هوایی ارومیه به دلیل کامل نشدن استخراج اطلاعات جعبه سیاه مشخص نیست.

 

 

 

نماینده مردم لنگرود با بیان این‌که متن مکالمات خلبان با برج‌های مراقبت تهران و ارومیه در این جلسه پخش شد، گفت: آقایان معتقدند هواپیما با یک ساعت تاخیر به پرواز درآمده بود و علت تاخیر نیز این بود که ساعت 15:45 از سازمان هواشناسی اعلام وضعیت هوا درخواست شد که میزان دید 500 متر اعلام شد.

وی افزود: طبق گفته‌ی مسوولان، یک ساعت بعد مجددا درخواست وضعیت هوا اعلام شده بود که این بار میزان دید 700 متر اعلام و البته بار سوم میزان دید 800 متر افزایش یافته بود.

وی با بیان این‌که در نهایت به خلبان پرواز دید 800 متر اطلاع داده و اجازه پرواز صادر شده بود، تصریح کرد: مکالماتی که بین برج مراقبت تهران و خلبان رد و بدل شد حاکی از عادی بودن شرایط پرواز در طول مسیر بود، حتی وقتی که برج مراقبت ارومیه کنترل هواپیما را بر عهده ‌گرفت تا لحظه‌ای که خلبان درخواست فرود کرد، وضعیت عادی بود؛ برج مراقبت فرودگاه ارومیه مشخصات باند پرواز را به خلبان اعلام کرد و حتی به وی گفته بود که تا چهار - پنج سانتی‌متر برف اطراف باند نشسته است.

لاهوتی اظهار کرد: پس از دریافت اطلاعات از سوی خلبان، وی برای نشستن اعلام آمادگی ‌کرده بود و دقایقی بعد برج مراقبت فرودگاه ارومیه مجددا از خلبان درخواست اعلام وضعیت کرد که خلبان در پاسخ، با انصراف از فرود در فرودگاه ارومیه درخواست بازگشت به فرودگاه تهران را مطرح می‌کند.

وی آخرین مکالمه رد و بدل شده بین برج مراقبت ارومیه و خلبان بوئینگ 727 را سوال برج کنترل از خلبان عنوان کرد و گفت: برج کنترل از خلبان ‌پرسید که تصمیم شما چیست؟ ولی خلبان جواب مشخصی نداد و در حقیقت فرصت پاسخ به برج مراقبت را پیدا نکرد و لحظاتی بعد هواپیما سقوط ‌کرد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون عمران، با اشاره به گزارش مدیرعامل هما گفت: مدیرعامل هما در گزارشی مشخصات هواپیما بوئینگ 727 را این‌طور اعلام کرد که این هواپیما تا 660 ساعت دیگر اجازه پرواز داشت و پس از این میزان پرواز به مرحله بازرسی کامل می‌رفت، به گفته وی، وضعیت هواپیما تا لحظه بروز سانحه، وضعیت مطلوبی بوده است و شاهد این موضوع پروازهای مکرر این هواپیما در همان روز اعلام شد.

لاهوتی با اشاره به این‌که هواپیمای فوق در ساعت 6:15 دقیقه همان روز از تهران به مقصد شیراز پرواز کرده و از آنجا به کویت رفته و مجددا به شیراز و بعد به به تهران پرواز کرده بود، ادامه داد:‌ در پرواز آخر نیز این هواپیما از تهران به مقصد ارومیه پرواز کرده بود که حادثه ارومیه رخ داد؛ به گفته مدیرعامل هما، هواپیمای بوئینگ 727 هواپیمایی کاملا فعال بود.

لاهوتی افزود: گزارش سازمان هواپیمایی کشوری هم‌چنین می‌افزاید که در هنگام حادثه آسمان ارومیه برفی و بارانی بود ولی شرایط جوی به نحوی نبود که هواپیما نتواند پرواز کند، به عبارت دیگر تا لحظه بروز حادثه شرایط جوی بازدارنده‌ و طوفانی گزارش نشده بود./121 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نارین IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    بدا به حالتان با این ندانم کاریهایتان!!! این دنیا از جواب طفره میرید ,,, آخرش چی ؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    معمولاً بعد از 1 مدتی این قضایا ماست مالی میشه بدون اینکه کسی یاد بازماندگان بخت برگشته هواپیما کنه.مثل 130 که تو مهر آباد افتاد پایین کسی الان حادثه و علتشو خوب یادش هست؟کسی یاد خانواده هاشون و سختیهاشون هست؟
  • رضایی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    پس یعنی همه چی که گفته شد ...بیخیال
  • مانی IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    0 0
    ما که هر چی مینویسیم شما اینجا ثبتش نمیکنی شما هم ثبت نکن چون ما نمیخونیم خدا حفظشون کنه این مدافعان منافع حقوق ملتو