شهریار افندی‌زاده

در یک سال گذشته تلاش بسیار زیادی در خصوص هدفمندسازی یارانه‌ها انجام گرفته است. در حال حاضر در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، آمادگی کامل برای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها با کمک تشکل‌های صنفی وجود دارد. بسته‌های حمایتی آماده و در اختیار این تشکل‌ها قرار گرفته است. بررسی‌های مختلف در خصوص تأثیر افزایش قیمت سوخت انجام شده است. بنابراین آمادگی کامل در بخش حمل‌ونقل برون شهری جاده‌ای ایجاد شده است.

هدفمندسازی یارانه‌ها، بهترین فرصت را در اختیار بخش حمل‌ونقل قرار می‌دهد. در زمینه انرژی، همواره به دنبال منطقی مصرف کردن هستیم؛ زیرا انرژی تمام شدنی است. اگر امروز انرژی منطقی مصرف نشود، تمام می‌شود و مدتی بعد باید با قیمت‌های گزاف به کشور وارد شود.

در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، بیشترین مصرف - یعنی حدود 70 تا 90 درصد- مربوط به مصرف گازوئیل است. قیمت گازوئیل در کشور حدود 165 ریال بود. یعنی ارزان‌ترین قیمت گازوئیل در منطقه. وقتی ماده‌ای ارزان باشد، به خوبی مدیریت نمی‌شود و بهره‌وری کاهش می‌یابد. با توجه به ارزان بودن قیمت سوخت، تلاش برای افزایش ضریب اشغال صندلی در سیستم حمل‌ونقل نمی‌شود.

زمانی‌که سوخت به قیمت طبیعی برسد، تلاش می‌شود تا استفاده خوبی از آن به عمل آید. به عبارتی، مدیریت‌ها قوی و بهره‌وری از سیستم افزایش می‌یابد. یکی از دلایلی که نوسازی ناوگان در بخش حمل‌ونقل کالا اتفاق نمی‌افتد، نداشتن انگیزه است. برای مثال کامیونی که 50 سال از عمرش گذشته، هر 100 کیلومتر 70 لیتر سوخت مصرف می‌کند در حالی که مصرف سوخت در کامیون جدید 25 تا 30 لیتر است. ارزان بودن قیمت سوخت در سیستم مانع از ایجاد انگیزه برای نوسازی ناوگان می‌شود. از طرف دیگر، یارانه‌ها در سیستم توزیع می‌شوند بدون اینکه معلوم باشد به هر نفر چه میزان می‌رسد.

 در این شرایط هر کس که بیشتر مصرف می‌کند، از یارانه بیشتری استفاده می‌کند. اگر پولی که توزیع می‌شود، جمع‌آوری و مجدداً در سیستم حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری و به عبارتی به صورت کمک بلاعوض یا تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان استفاده شود، می‌توانیم شاهد افزایش نوسازی ناوگان و ایمنی جاده‌ها باشیم. از طرف دیگر مدیریت و بهره‌وری بهبود پیدا می‌کند و انرژی در زمان طولانی‌تری مصرف می‌شود. وقتی انرژی گران می‌شود، دقت بیشتری در مصرف آن صورت می‌گیرد. بنابراین، هدفمند کردن یارانه‌ها بهترین فرصت برای سیستم حمل‌ونقل به وجود می‌آورد. در سیستم برون شهری، بسته‌های حمایتی تعریف و تأثیر افزایش قیمت سوخت بررسی و تلاش شده تا قیمت لاستیک و ... از طریق سازمان تعزیرات حکومتی و ... ثابت نگه داشته شود.

دولت از مجلس، مصوبه 20 هزار میلیارد تومان را گرفته است. یعنی دولت می‌تواند با افزایش قیمت سوخت، 20 هزار میلیارد تومان جمع‌آوری و مجدداً آن را توزیع کند. تلاش می‌کنیم از این 20 هزار میلیارد تومان مربوط به سال جاری، بیشترین سهم به حمل‌ونقل برسد. به همین دلیل سعی شده در بسته‌های حمایتی، کارت‌های اعتباری از 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان به صورت سه ساله با سود چهار درصد در اختیار کلیه رانندگان دارای کارت هوشمند قرار گیرد. در این صورت هر شخصی که ماشین بزرگ‌تری داشته باشد، کارت اعتباری بیشتری دریافت می‌کند.

50 درصد حق بیمه تأمین اجتماعی رانندگان (به مدت یک‌سال)، مجدداً پس از کسب درآمد توسط دولت مجدداً به رانندگان پرداخت می‌شود.

هر بخشی که بتواند تأثیر بسته‌های حمایتی خود را در جامعه ثابت کند، آن بسته حمایتی مورد موافقت قرار می‌گیرد.در حال حاضر چون بحث انرژی بیشتر به سوخت و سپس به سایر مباحث انرژی مانند برق و ... مربوط می‌شود، بیشترین توجه دولت به حمل‌ونقل است. تلاش می‌کنیم که حمل‌ونقل برون شهری، کمترین تأثیر را بر روی قیمت‌های تمام شده داشته باشد.

*معاون وزیر راه و ترابری و مدیر عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران

/36

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =